ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  02.07.2024 12:41:00

Komise zasílá společnosti Meta předběžná zjištění ohledně porušování nařízení o digitálních trzích

Nařízení o digitálních trzích

Komise dnes informovala společnost Meta o svých předběžných zjištěních, že její reklamní model „platba nebo souhlas“ není v souladu s nařízením o digitálních trzích. Podle předběžného názoru Komise tato binární volba nutí uživatele k tomu, aby souhlasili s kombinací svých osobních údajů, a neposkytuje jim méně personalizovanou, ale rovnocennou verzi sociálních sítí společnosti Meta.

Předběžná zjištění týkající se modelu „platba nebo souhlas“ společnosti Meta

Online platformy často shromažďují osobní údaje prostřednictvím svých vlastních služeb a služeb třetích stran za účelem poskytování online reklamních služeb. Vzhledem ke svému významnému postavení na digitálních trzích mohou své velké uživatelské základně strážci přístupu ukládat podmínky pro využívání jejich služeb, což jim umožňuje shromažďovat obrovské množství osobních údajů. To jim poskytuje potenciální výhody ve srovnání s konkurenty, kteří nemají přístup k tak velkému množství dat, čímž vznikají velké překážky pro poskytování online reklamních služeb a služeb sociálních sítí.

Podle čl. 5 odst. 2 nařízení o digitálních trzích musí strážci přístupu získat souhlas uživatelů, chtějí-li kombinovat jejich osobní údaje z příslušné hlavní služby platformy s osobními údaji z dalších služeb, a pokud uživatel takový souhlas odmítne, měli by mít přístup k méně personalizované, ale rovnocenné alternativě. Strážci přístupu nemohou souhlasem uživatelů podmínit využívání služby nebo některých jejích funkcí.

V reakci na regulační změny v EU zavedla společnost Meta v listopadu 2023 binární možnost volby „platba nebo souhlas“, na jejímž základě si uživatelé Facebooku a Instagramu v EU musí vybrat mezi: i) platbou měsíčního poplatku za přístup k těmto sociálním sítím bez reklam nebo ii) bezplatný přístup k těmto sociálním sítím s personalizovanou reklamou.

Komise zastává předběžný názor, že reklamní model společnosti Meta „platba nebo souhlas“ není v souladu s nařízením o digitálních trzích, neboť nesplňuje nezbytné požadavky stanovené v čl. 5 odst. 2. Tento model společnosti Meta konkrétně:

  1. Neumožňuje uživatelům zvolit si službu, která využívá méně jejich osobních údajů, ale je jinak rovnocenná službě založené na „personalizované reklamě“.
  2. Neumožňuje uživatelům uplatnit své právo na svobodný souhlas s kombinací jejich osobních údajů.

Aby byl zajištěn soulad s nařízením o digitálních trzích, měli by i uživatelé, kteří nesouhlasí, získat přístup k rovnocenné službě, která využívá méně jejich osobních údajů, v tomto případě pro personalizaci reklamy.

Během celého šetření Komise koordinovala svou činnost s příslušnými orgány pro ochranu údajů.

Další postup

Zasláním předběžných zjištění Komise informuje společnost Meta o svém předběžném stanovisku, že společnost porušuje nařízení o digitálních trzích. Tím není dotčen výsledek šetření. Společnost Meta má nyní možnost uplatnit své právo na obhajobu tím, že přezkoumá dokumenty obsažené ve vyšetřovacím spisu Komise a písemně odpoví na předběžná zjištění Komise. Komise šetření ukončí do 12 měsíců od zahájení řízení dne 25. března 2024.

Pokud by byla předběžná stanoviska Komise potvrzena, Komise by přijala rozhodnutí konstatující, že reklamní model společnosti Meta není v souladu s čl. 5 odst. 2 nařízení o digitálních trzích.

V takovém případě může Komise uložit pokuty až do výše 10 % celkového celosvětového obratu strážce přístupu. Tyto pokuty se mohou v případě opakovaného protiprávního jednání zvýšit až na 20 %. Kromě toho je v případě systematického porušování předpisů Komise rovněž zmocněna přijmout další nápravná opatření, jako je uložit strážci přístupu povinnost podnik nebo jeho části prodat nebo mu zakázat akvizice dalších služeb souvisejících s uvedeným systematickým porušování předpisů.

Komise pokračuje ve své konstruktivní spolupráci se společností Meta, jejímž cílem je určit uspokojivou cestu k účinnému dodržování předpisů.

Quote

Cílem šetření je zajistit otevřenost hospodářské soutěži na trzích, kde strážci přístupu, jako je společnost Meta, shromažďují po mnoho let osobní údaje milionů občanů EU. Náš předběžný názor je, že reklamní model společnosti Meta není v souladu s nařízením o digitálních trzích. Chceme také dát občanům možnost převzít kontrolu nad jejich údaji a přijímat méně personalizovanou reklamu.
Margrethe Vestagerová, výkonná místopředsedkyně odpovědná za politiku hospodářské soutěže 2024-06-30

Činíme dnes další důležitý krok k zajištění plného souladu společnosti Meta s nařízením o digitálních trzích. Náš předběžný názor je, že obchodní model společnosti Meta „platba nebo souhlas“ je v rozporu s nařízením o digitálních trzích. Nařízení o digitálních trzích má uživatelům umožnit, aby opět sami rozhodovali o tom, jak budou jejich data používána, a zajistit, aby inovativní společnosti mohly v přístupu k datům soutěžit s technologickými giganty za rovných podmínek.
Thierry Breton, komisař pro vnitřní trh 2024-06-30









Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688