Komise zasílá společnosti Meta předběžná zjištění ohledně porušování nařízení o digitálních trzích
Komise dnes informovala společnost Meta o svých předběžných zjištěních, že její reklamní model „platba nebo souhlas“ není v souladu s nařízením o digitálních trzích. Podle předběžného názoru Komise tato binární volba nutí uživatele k tomu, aby souhlasili s kombinací svých osobních údajů, a neposkytuje jim méně personalizovanou, ale rovnocennou verzi sociálních sítí společnosti Meta.
Předběžná zjištění týkající se modelu „platba nebo souhlas“ společnosti Meta
Online platformy často shromažďují osobní údaje prostřednictvím svých vlastních služeb a služeb třetích stran za účelem poskytování online reklamních služeb. Vzhledem ke svému významnému postavení na digitálních trzích mohou své velké uživatelské základně strážci přístupu ukládat podmínky pro využívání jejich služeb, což jim umožňuje shromažďovat obrovské množství osobních údajů. To jim poskytuje potenciální výhody ve srovnání s konkurenty, kteří nemají přístup k tak velkému množství dat, čímž vznikají velké překážky pro poskytování online reklamních služeb a služeb sociálních sítí.
Podle čl. 5 odst. 2 nařízení o digitálních trzích musí strážci přístupu získat souhlas uživatelů, chtějí-li kombinovat jejich osobní údaje z příslušné hlavní služby platformy s osobními údaji z dalších služeb, a pokud uživatel takový souhlas odmítne, měli by mít přístup k méně personalizované, ale rovnocenné alternativě. Strážci přístupu nemohou souhlasem uživatelů podmínit využívání služby nebo některých jejích funkcí.
V reakci na regulační změny v EU zavedla společnost Meta v listopadu 2023 binární možnost volby „platba nebo souhlas“, na jejímž základě si uživatelé Facebooku a Instagramu v EU musí vybrat mezi: i) platbou měsíčního poplatku za přístup k těmto sociálním sítím bez reklam nebo ii) bezplatný přístup k těmto sociálním sítím s personalizovanou reklamou.
Komise zastává předběžný názor, že reklamní model společnosti Meta „platba nebo souhlas“ není v souladu s nařízením o digitálních trzích, neboť nesplňuje nezbytné požadavky stanovené v čl. 5 odst. 2. Tento model společnosti Meta konkrétně:
- Neumožňuje uživatelům zvolit si službu, která využívá méně jejich osobních údajů, ale je jinak rovnocenná službě založené na „personalizované reklamě“.
- Neumožňuje uživatelům uplatnit své právo na svobodný souhlas s kombinací jejich osobních údajů.
Aby byl zajištěn soulad s nařízením o digitálních trzích, měli by i uživatelé, kteří nesouhlasí, získat přístup k rovnocenné službě, která využívá méně jejich osobních údajů, v tomto případě pro personalizaci reklamy.
Během celého šetření Komise koordinovala svou činnost s příslušnými orgány pro ochranu údajů.
Další postup
Zasláním předběžných zjištění Komise informuje společnost Meta o svém předběžném stanovisku, že společnost porušuje nařízení o digitálních trzích. Tím není dotčen výsledek šetření. Společnost Meta má nyní možnost uplatnit své právo na obhajobu tím, že přezkoumá dokumenty obsažené ve vyšetřovacím spisu Komise a písemně odpoví na předběžná zjištění Komise. Komise šetření ukončí do 12 měsíců od zahájení řízení dne 25. března 2024.
Pokud by byla předběžná stanoviska Komise potvrzena, Komise by přijala rozhodnutí konstatující, že reklamní model společnosti Meta není v souladu s čl. 5 odst. 2 nařízení o digitálních trzích.
V takovém případě může Komise uložit pokuty až do výše 10 % celkového celosvětového obratu strážce přístupu. Tyto pokuty se mohou v případě opakovaného protiprávního jednání zvýšit až na 20 %. Kromě toho je v případě systematického porušování předpisů Komise rovněž zmocněna přijmout další nápravná opatření, jako je uložit strážci přístupu povinnost podnik nebo jeho části prodat nebo mu zakázat akvizice dalších služeb souvisejících s uvedeným systematickým porušování předpisů.
Komise pokračuje ve své konstruktivní spolupráci se společností Meta, jejímž cílem je určit uspokojivou cestu k účinnému dodržování předpisů.
Quote
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.07.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
28.06.2024 Překoná zlato historická maxima?
25.06.2024 Streamovací platformy z pohledu investora:…
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Pohonné hmoty zdražují. Čeká nás druhé nejdražší léto v historii?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Měnící se trh s diamanty: Pravé diamanty nemusí být zcela věčné
Miroslav Novák, AKCENTA
Červnové zasedání bankovní rady ČNB – poslední snížení úrokových sazeb o 50 bodů
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Okénko finanční rady
Richard Bechník, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Přiletěli jste na dovolenou a vaše kufry nikde? S pojištěním máte nárok na kompenzaci
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Jak si užít letní sportování u vody v klidu? Postará se o vás správné cestovní pojištění
Lukáš Raška, Portu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Úsporná klimatizace a levná elektřina: Kombinace, která vám může ušetřit tisíce!