Ideální elektromobil pro Čechy: Sedan s cenou do půl milionu a dojezdem 500 km
Velký jako oktávka, za půl milionu a s dojezdem alespoň 500 kilometrů. Tak si Češi představují ideální elektromobil, vyplývá z bleskového průzkumu společnosti Arval. Nejdůležitější je pro české řidiče dostupnost elektroaut a také dostatečná kapacita a životnost baterie. Čistotu provozu elektroaut považují tuzemští řidiči pouze za „cool faktor.“
Největší zájem mají Češi o elektromobil velikosti Škody Octavia. Takové auto by chtělo 37 % dotázaných. Stejný počet lidí by si přál dostupnější elektroauta, srovnatelná s cenami vozidel se spalovacími motory. O pořízení elektromobilu také rozhoduje zvýšení dojezdu na jedno nabití, to by si přálo 30 % oslovených řidičů. „Obavy z nízkého dojezdu lze jednoduše rozptýlit. Elektromobily se v poslední době běžně blíží hranici 500 kilometrů na jedno nabití a česká síť dobíjecích stanic patří vzhledem k počtu elektrických aut k jedné z nejhustších v Evropě,“ vysvětluje konzultant pro elektromobilitu leasingové společnosti Arval, Tomáš Kadeřábek.
Čechy straší u elektromobilů kapacita baterie. Je to mýtus, tvrdí expert
Nejvíce se čeští řidiči obávají elektromobilů kvůli předčasnému vybití baterie, uvedlo to téměř 40 % dotázaných. Životnost baterie po několika letech provozu pak řeší 26 % řidičů. „I zde došlo u elektrických vozidel v posledních letech ke značnému posunu. Z našich dat vyplývá, že elektromobily mají po jednom cyklu operativního leasingu, který trvá průměrně 4–5 let, kapacitu baterie na hodnotě 85–90 %, což je dokonce lepší, než opotřebení motoru u vozidel s konvenčními pohony. Navíc u elektroaut odpadá významná část položek za servis, což si Češi již začínají uvědomovat. Levnější provoz elektromobilu láká k jeho pořízení 14 % dotázaných v průzkumu,“ konstatuje Kadeřábek z Arvalu.
Většina oslovených elektromobil nikdy neřídila
Elektromobily jsou pro tuzemské řidiče stále velkou neznámou, řidičskou zkušenost podle průzkumu nemá 63 % z dotázaných, 27 % jej sice řídilo, ale jen na krátkou vzdálenost. Hlavní důvod, proč elektrická auta mají prioritu, tedy čistší provoz a nulové emise, považuje většina oslovených pouze za „cool faktor“, ale rozhodující pro pořízení elektroauta pro ně není. Skladba vozidel, která řidiči v průzkumu nejčastěji uváděli, nahrává benzínu – takové auto má 50 % dotázaných a naftě, auto s tímto pohonem řídí 35 % respondentů. Elektromobil podle průzkumu řídí necelá 2 %, což odpovídá i jejich prodejům. „Jistá nedůvěra Čechů k elektroautům skutečně pramení z toho, že s nimi mají málo zkušeností. K tomu, aby se to změnilo, se snažíme vést firmy, které registrují v Česku nejvíc nových aut. Změna nepřijde z roku na rok, ale je třeba ukazovat, kde má provoz elektroaut smysl, je efektivní a šetří náklady. Na úspory v rozpočtu totiž tuzemské firmy slyší,“ uzavírá Kadeřábek.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select