Škoda Transportation jednala v Indonésii. Nabízí know-how pro kvalitnější MHD
Škoda Transportation jednala v Indonésii. Nabízí know-how pro kvalitnější MHD
Rozvoj infrastruktury v regionu ASEAN v sobě skrývá doslova hybnou sílu ekonomiky. Zvláštní zřetel patří jihovýchodoasijským megapolím, které spojuje především vysoká míra urbanizace. Přispět ke kvalitní MHD, která by mohla napomoci ke snížení emisí a celkovému zlepšení kvality života ve městech, by mohla i společnost Škoda Transportation Group, která o nových příležitostech jednala v Indonésii mimo jiné se státním dopravním podnikem PT Transjakarta.
Indonéská Jakarta bojuje s častými dopravními zácpami. Má proto zájem o posílení kvalitní MHD. Foto Shutterstock
Škoda Transportation Group se do regionu v období posledních měsíců vydala již dvakrát a v zastoupení svého nejvyššího vedení hovořila se všemi relevantními stakeholdery. Český firma chce přispět k docílení uhlíkové neutrality v roce 2060 a elektrifikovat 90 % flotily PT Transjakarta. Prvotní zájem o rozvoj železniční dopravy prostřednictvím konkrétních projektů na Sumatrě, Sulawesi i na Jávě v oblasti Surabaye vystřídal průsečík společného zájmu o posílení elektromobility ve velkých indonéských městech. Záběr know-how české společnosti a její celosvětové reference jsou široké a indonéskému rozvoji dopravní sítě mohou v mnoha směrech prospět. Zajímavé jsou projekty rozvoje MHD v mnohamilionových městech Jakartě, Bandungu, Surabaye, Solu, Semarangu, Denpasaru, Jogyakartě, Medanu, Palembangu či Makassaru. Indonésie je významným emitentem CO2 a v transformačních projektech zaměřených na dopravu jí dnes štědře pomáhá mezinárodní komunita skrze finanční instituce, jakými jsou ADB, Světová banka či EIB. Projektů na rozvoj mobility tak neustále přibývá a objevují se mezi nimi i pro Indonésii dosud netypická řešení v podobě tramvajové sítě či trolejbusů.
Jednání s ministrem i starosty měst
Indonésie nabízí i vhodné partnery s výrobními kapacitami regionálního významu. Státní podnik PT INKA je na příklad v regionu ASEAN jedinečným hráčem v oblasti výroby dopravních prostředků. Portfolio vlakových souprav navíc v posledních letech doplnil o pilotní projekt výroby elektrického autobusů. Delegace Škoda Transportation Group se však seznámila i s řadou dalších soukromých firem, které konstruují dopravní vozidla. Vedení firmy Škoda Transportation nemohlo vynechat zdvořilostní setkání s indonéským ministrem rezortu dopravy Budi Karyou Sumadim, který se těšil z dlouhodobého zájmu firmy o spolupráci s indonéskými partnery a vyslovil svou podporu spolupráci české firmy se státním podnik PT INKA. Kladného přijetí se firma dočkala i na rezortech zahraničních věcí či ve státních podnicích. S ohledem na decentralizovaný indonéský rozpočet, jehož podstatnou část v kapitole rozvoje dopravní sítě si spravují municipality a provinční vlády samy, se delegace vydala i na návštěvu regionů, kde pro svou nabídku získala silné spojence v osobě guvernéra Východní Jávy Adhy Karyono a starosty města Surabaya E. Cahyadi, či u starosty provinčního města Bogor Bima Arya Sugiarto. Konečně o inovativní ekologická řešení dopravy firmy Škoda Transportation Group projevilo zájem i vedení teprve vznikajícího nového hlavního města Ibu Kota Nusantara, projektu, kterému konvenují smart řešení pro inteligentní města, jichž má být IKN světovou výkladní skříní. Možná i tam brzy nebudou chybět elektrické autobusy, trolejbusy či dopravní prostředky na vodíkový či elektrický pohon z dílny Škodovky.
Země chce snižovat svou uhlíkovou stopu
Indonésie v loňském roce předsedala uskupení ASEAN s důvtipným mottem „ASEAN epicentrum růstu“, v něm se měla odrážet nejen snaha o zlepšení energetického sektoru tažné síly zejména indonéské ekonomiky, ale také snahy o zelenou tranzici v podobě rozvoje elektromobility, a potažmo udržitelné konektivity regionu. Doprava přispívá k uhlíkovým emisím přibližně v 25 % celkového emitovaného objemu, a tak není divu, že indonéský rezort dopravy sleduje klimatické cíle a vývoj na poli uhlíkové neutrality, a je tak nucen si klást dílčí cíle právě v oblasti uhlíkově neutrální elektromobility, a to nejen pro městskou dopravu, ale i individuální a nákladní dopravu. Indonéská vláda je motivována k rozvoji MHD nejen s ohledem na snížení uhlíkových emisí a zprůchodnění města, ale také s ohledem na tvorbu pracovních. Má se za to, že s každou další proinvestovanou miliardou USD vzniká bezmála 50 tisíc pracovních míst. Pro zemi s extrémním populačním přírůstkem a věkovým mediánem 29,9 let tak zkvalitnění MHD představuje řešení hned několika palčivých problémů současně. Neoddiskutovatelným plusem je také pětinásobná návratnost investic do hromadné dopravy.
Jakarta jde příkladem
Stav dopravní infrastruktury v Indonésii přes veškeré snahy zůstává výzvou. Právě v souostrovním státě se evidují zdaleka nejvyšší náklady na logistiku v rámci regionu. Nízká hustota železniční sítě, neodpovídající kvalita silnic a časté výpadky proudu často i v hustě obydlených oblastech společně s pár stovkami přetížených letišť a podobným stavem v přístavech, dále pak neefektivní či zcela chybějící městská hromadná doprava jsou brzdou dalšímu vývoji.
Přesto se i Indonésii v rozvoji dopravy v jistém směru daří. V Jakartě byla nedávno uvedena do provozu další linka LRT, stejně jako byla rozšířena síť autobusové dopravy. Město si ostatně již v roce 2021 vysloužilo ocenění Sustainable Transport Award za posílení integrace městské hromadné dopravy a pozitivní kroky v implementaci elektromobility. Ocenění jako motivace k dalším udržitelným krokům však nic nemění na skutečnosti, že sousednímu Thajsku se v tomto ohledu daří lépe. Podle statistických údajů ASEAN Portal disponuje Indonésie pouhými 13 tisíci jednotkami autobusů, s nimiž si s Thajskem, které vládne zhruba pětinásobným počtem téhož, určitě nezadá. Závistivě také Indonésie pohlíží na blízkého souseda, jakkoliv nesrovnatelné proporce, totiž Singapur. Jeho věhlasná regulace registrace osobních vozů, která udržuje konstantní počet automobilů v zemi s výjimkou extrémně vysokého daňového a celního zatížení, ruku v ruce s jedním z nejlepších systémů městské hromadné dopravy nejen v Asii, ale i na světě, vede dlouhodobě k účinnému snižování emisí, čistšímu ovzduší a zprůchodnění městské mobility.
Alena Štojdlová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Jakartě
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
?
Okénko pro podnikatele
Pavel Macek, Credit Check
5 varovných signálů, které napoví, zda vaši klienti zaplatí včas