Téměř tři čtvrtiny českých manažerů v oblasti řízení lidských zdrojů (HR) považují umělou inteligenci (AI) za důležitou součást digitální transformace ve společnosti. Současně jen 37 % potvrzuje, že aktivně využívá AI ve svých procesech. Největší překážkou je podle respondentů nedostatečné pochopení AI a jejích možností (36 %), nedostatek technických dovedností je druhou nejčetnější překážkou (29 %), pouze pro pětinu představují hlavní omezení finanční prostředky. Vyplývá to z průzkumu EY v České republice, který rovnoměrně pokryl firmy podle velikosti od malých zaměstnavatelů do 50 lidí až po vzorek zaměstnávající více než 1000 pracovníků. Dotazováni byli manažeři HR ze společností působících v 18 různých odvětvích.
„
Vysoká očekávání od
AI, podobně jako v jiných oblastech, zatím předbíhají skutečnost. Znalosti v oblasti
AI vnímá jako nedostatečné 42 % respondentů. Na druhou stranu, 9 z 10 z nich do budoucna předpokládá, že zavedení
AI do procesů přinese konkrétní výhody,“ poukázal na vybrané
výsledky Ctibor Machala, manager EY pro People Consulting. Více než polovina manažerů počítá s tím, že
AI začne ve svých procesech využívat do jednoho
roku až dvou
let. Oproti tomu 30 % ji ve
firmě očekává za delší dobu, a naopak méně než pětina do jednoho
roku. „V praktických
otázkách, jako je harmonogram implementace
AI, jsou manažeři spíše konzervativní. Svědčí o tom i fakt, že 90 % z nich vidí prostor pro vlastní zlepšení povědomí a dovedností v oblasti
AI,“ doplnil Ctibor Machala.
Nejvíce zatím
firmy využívají
AI k automatizaci procesů, personalizaci obsahu a analýze
dat. Její potenciál pro HR do budoucna manažeři vnímají zejména v oblasti personální administrativy, náboru nebo ve správě benefitů a odměn.
„Aby se nezaváděla
AI pro
AI čili z důvodů, že ji chce každý, je v první řadě potřeba strategické analýzy. Organizace by si nejprve měla zmapovat nejen co
AI efektivně umí, ale zejména v kterých oblastech se jí nejvíce vyplatí
AI zavést,“ uvedl Michal Ambler,
AI Lead v EY
ČR, a upřesnil: „Pro někoho to může být komunikace se
zaměstnanci, pro jiného generování textů dokumentace, pro jiného správa databází.“
O průzkumu
►
V únoru
2024 byli osloveni HR zástupci společností napříč sektory na českém trhu prostřednictvím online dotazníku, který byl zaměřen na využívání
AI v oblasti HR procesů
►
Dotazník byl sestaven z 24
otázek, kdy 4
otázky napomohly rozřazení dle charakteristiky a 20
otázek bylo zaměřeno na klíčové oblasti (odměňování, benefitní schéma, flexibilita).
►
Dotazník byl zacílen na zástupce HR oddělení daných společností.
Tereza Švarcová
EY
EY Česká republika
EY je předním celosvětovým poskytovatelem odborných poradenských služeb v oblasti auditu, daní, transakčního a podnikového poradenství.
Znalost problematiky a kvalita služeb, které poskytujeme, přispívají k posilování důvěry v kapitálové trhy i v ekonomiky celého světa.
Výjimečný lidský a odborný potenciál nám umožňuje hrát významnou roli při vytváření lepšího prostředí pro naše zaměstnance, klienty i pro širší společnost.
Více informací na: www.ey.com/cs_cz