Němečtí pojistitelé vítají odmítnutí lékařských prohlídek řidičů
Celostátní svaz německého pojišťovnictví (GDV) zveřejnil v únoru článek o tom, že němečtí pojistitelé uvítali odmítnutí všeobecných lékařských prohlídek řidičů při jednání Evropského parlamentu. V článku se uvádí zajímavé tvrzení, že pozornost, koncentrace a rychlost reakce se dají lépe posoudit ve skutečném provozu než při jediné lékařské prohlídce.
Německé pojišťovnictví uvítalo stanovisko Evropského parlamentu, který odmítl zavedení pravidelných lékařských prohlídek řidičů. Bylo to v souvislosti s projednáváním návrhu směrnice o řidičských průkazech[1]. Prvotní úvaha byla, že řidiči by se měli vždy po 15 letech nechat podrobit lékařské prohlídce. Od 70 let věku to mělo být každých 5 let. Jörg Asmussen, výkonný ředitel GDV, v této souvislosti vyjádřil názor, že lékařské prohlídky nemají žádný pozitivní efekt pro bezpečnost silničního provozu. Asmussen například tvrdí, že starší osoby jsou na tom z lékařského hlediska zpravidla dobře. Problém není ve způsobilosti k jízdě, ale v jízdní kompetenci, čímž se dle GDV rozumí pozornost, koncentrace a rychlost reakce.
Deficity takových vlastností se ukazují především ve složitých situacích, obzvláště na křižovatkách s mnoha chodci, auty a cyklisty, ale rovněž při otáčení vozidla, couvání, nebo zaparkování. Jde o situace, které probíhají individuálně značně rozdílně a nedají se prý lékařskými prohlídkami obsáhnout. Faktem je, že poznávací, smyslové a motorické schopnosti člověka ve stáří mají tendenci k poklesu. Potom již nemohou řidiči s potřebnou rychlostí rozpoznat různé nebezpečnostní situace a patřičně na ně reagovat.
Pojistitelé proto v případě starších řidičů upřednostňují místo lékařských prohlídek zavedení povinných jízd se zpětnou vazbou za účasti vyškolených učitelů či instruktorů jízdy (autoškoly), zkušebních komisařů, nebo dopravních psychologů. Tito experti mohou řidiči poskytnout zpětně informaci, zda ještě bezpečně jezdí, nebo zda by si měli své chování při jízdě upravit, což znamená například jezdit pouze známé trasy a vyhnout se jízdě v noci nebo provozu ve velkých městech.
Výsledné hodnocení takové jízdy by však mělo být důvěrné a zůstat bez následků ve vztahu k řidičskému průkazu. Asmussen zdůrazňuje, že pojistitelům jde o to, aby starší osoby jezdily bezpečně, a to co možná nejdéle. Statistiky totiž dokládají, že osoby starší 75 let aktuálně zapříčiňují podobný počet dopravních nehod jako vysoce riziková skupina ve věku od 10 do 24 let. Potěšitelná je určitě ta skutečnost, že u GDV nejde jen o slova. Výše uvedený postup byl zkoumán v rámci dvou projektů zajišťovaných útvarem GDV pro výzkum dopravních nehod. Většina účastníků se vyjádřila pozitivně a přijala daná doporučení.
[1] Návrh SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY o řidičských průkazech, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2561 a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1724 a zrušuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES a nařízení Komise (EU) č. 383/2012 (COM/2023/127 final)
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select