Research (Česká spořitelna)
Makroekonomika  |  08.04.2024 09:45:59

Čína je schopna je postavit za třetinu času potřebného v jiných zemích a se zlomkovými náklady

Čína je schopna je postavit za třetinu času potřebného v jiných zemích. Co? Továrnu na elektromobily. Alespoň podle dat Goldman Sachs. Tím to ale nekončí. Továrna na baterie bude stát v USA o 80 % více než v Číně.

Přesto USA masivně investují do výroby a vývoje baterií, protože ví, že tohle musí dohnat. Podle odhadů se USA podaří díky investicím získat alespoň soběstačnost ve výrobě baterií. Ale v produkce lithia zdaleka ne.



Financial Times ukazuje další příklady, jak čínské firmy zabývajících se čistými technologiemi představuje obrovskou konkurenční hrozbu pro západní výrobní odvětví, včetně starších výrobců automobilů a energetických gigantů.

Co říkají čísla? Čína má například 80 % ze všech fází výroby solárních panelů a 60 % větrných turbín a baterií pro elektromobily. V případě některých materiálů používaných v bateriích a specializovanějších výrobcích se podíl Číny na trhu blíží 100 %.

Čína je hlavním producentem alespoň jedné fáze dodavatelského řetězce 35 z 54 nerostných surovin, které jsou pro USA považovány za kritické. Například galium. Ten USA využívají ve vojenství, včetně protiraketové obrany nové generace a radarových systémů. Čína je přitom odpovědná za 98% světových dodávek. Nebo grafit. Ten se používá v anodách v lithiumiontové baterii. Čína má podíl na zpracování 70 %.



K ovládnutí důležitých částí dodavatelských řetězců ještě přidejme, že čínská vláda investovala v letech 2009- 2021 do sektoru elektromobilů 125 mld. USD.

Jako utekla nám Čína hodně. Co dělat? Investice, geopolitika, podpora inovací, vzdělávání, start-upů, jasné priority vlády, které podpoří.

A ještě jeden pohled na Čínu. Šéf Mercedes-Benz, Ola Källenius, vyzval Brusel, aby snížil cla na elektromobily dovážené z Číny. Paradoxně v době, kdy Evropská komise zvažuje zvýšení dovozních cel. Důvod pro snížení cel? Říká, že větší konkurence z Číny by evropské automobilky dotlačila inovovat a vyrábět lepší, levnější auta. Volání po konkurenci je v zásadě správně.

Někdy je potřeba ale sledovat peníze. Zvýšení cel v EU pravděpodobně vyvolá protiopatření ze strany Číny. No, a to se nebude líbit právě například Mercedes-Benz, který prodává v Číně více třetinu svých aut. Volkswagen 40%. Čínské automobilky Geely a SAIC, které ovládá čínský stát, vlastní pětinu akcií společnosti Mercedes-Benz.

Mimochodem, v současné době podléhají čínské elektromobily při dovozu do EU 10% clu. Evropské automobilky platí při vývozu do Číny 15 procent. Proto se taky většina německých modelů prodávaných v Číně vyrábí přímo v Číně.

David Navrátil

Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na českém trhu. Téměř 200 let tvoří jeden ze základních pilířů českého bankovního systému. V současnosti poskytuje služby pro přibližně 4,7 milionu klientů. Od roku 2000 je součástí nadnárodní finanční skupiny Erste Group Bank.

Více informací na: www.csas.cz

14.04. 23:57  Gallium (Vladimír Šmídl)
10.04. 19:04  Korupce (Jiří Pelák)
10.04. 16:17  Korupce (achjo)
10.04. 10:44  Korupce (Jiří Pelák)
09.04. 18:25  Čemu se diví? (Jendabendaaa)

Okomentovat na twitteru

Okomentovat na facebooku






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688