Čína je schopna je postavit za třetinu času potřebného v jiných zemích a se zlomkovými náklady
Přesto USA masivně investují do výroby a vývoje baterií, protože ví, že tohle musí dohnat. Podle odhadů se USA podaří díky investicím získat alespoň soběstačnost ve výrobě baterií. Ale v produkce lithia zdaleka ne.
Financial Times ukazuje další příklady, jak čínské firmy zabývajících se čistými technologiemi představuje obrovskou konkurenční hrozbu pro západní výrobní odvětví, včetně starších výrobců automobilů a energetických gigantů.
Co říkají čísla? Čína má například 80 % ze všech fází výroby solárních panelů a 60 % větrných turbín a baterií pro elektromobily. V případě některých materiálů používaných v bateriích a specializovanějších výrobcích se podíl Číny na trhu blíží 100 %.
Čína je hlavním producentem alespoň jedné fáze dodavatelského řetězce 35 z 54 nerostných surovin, které jsou pro USA považovány za kritické. Například galium. Ten USA využívají ve vojenství, včetně protiraketové obrany nové generace a radarových systémů. Čína je přitom odpovědná za 98% světových dodávek. Nebo grafit. Ten se používá v anodách v lithiumiontové baterii. Čína má podíl na zpracování 70 %.
K ovládnutí důležitých částí dodavatelských řetězců ještě přidejme, že čínská vláda investovala v letech 2009- 2021 do sektoru elektromobilů 125 mld. USD.
Jako utekla nám Čína hodně. Co dělat? Investice, geopolitika, podpora inovací, vzdělávání, start-upů, jasné priority vlády, které podpoří.
A ještě jeden pohled na Čínu. Šéf Mercedes-Benz, Ola Källenius, vyzval Brusel, aby snížil cla na elektromobily dovážené z Číny. Paradoxně v době, kdy Evropská komise zvažuje zvýšení dovozních cel. Důvod pro snížení cel? Říká, že větší konkurence z Číny by evropské automobilky dotlačila inovovat a vyrábět lepší, levnější auta. Volání po konkurenci je v zásadě správně.
Někdy je potřeba ale sledovat peníze. Zvýšení cel v EU pravděpodobně vyvolá protiopatření ze strany Číny. No, a to se nebude líbit právě například Mercedes-Benz, který prodává v Číně více třetinu svých aut. Volkswagen 40%. Čínské automobilky Geely a SAIC, které ovládá čínský stát, vlastní pětinu akcií společnosti Mercedes-Benz.
Mimochodem, v současné době podléhají čínské elektromobily při dovozu do EU 10% clu. Evropské automobilky platí při vývozu do Číny 15 procent. Proto se taky většina německých modelů prodávaných v Číně vyrábí přímo v Číně.
David Navrátil
Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na českém trhu.
Téměř 200 let tvoří jeden ze základních pilířů českého bankovního systému. V
současnosti poskytuje služby pro přibližně 4,7 milionu klientů. Od roku 2000 je
součástí nadnárodní finanční skupiny Erste Group Bank.
Více informací na: www.csas.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz