Příjmy v roce 2023 dokládají odolný obchodní model pro probíhající transformaci (Škoda Auto)
„Našimi výsledky v roce 2023 jsme opět prokázali odolnost našeho obchodního modelu a značnou flexibilitu. Zvolená strategie se ukázala jako velmi efektivní a pestrá modelová nabídka, která obsahuje to nejlepší v kategorii vozů se spalovacími motory i v elektromobilech, nadále oslovuje naše zákazníky. Upřímně děkuji všem škodovákům, našim prodejcům a obchodním partnerům po celém světě za jejich vytrvalé úsilí. Jsou to oni, kdo umožnili dosáhnout takového výsledku za náročných podmínek a v rychle se měnícím tržním prostředí. Jsme si vědomi, že úspěch je jen momentální, protože konkurence neustále roste a globální trhy i spotřebitelská důvěra zůstávají rozkolísané. Ovšem tento pevný základ a naše strategická opatření jsou zásadním předpokladem pro to, abychom pokračovali v nezbytných investicích do naší budoucnosti. Dnes představujeme další důležitý krok v tomto směru: designovou studii nového plně elektrického městského crossoveru Škoda Epiq, který bude oficiálně představen v roce 2025 s cenou kolem 25 000 eur, díky čemuž se e-mobilita stane ještě dostupnější.“
Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto
„V roce 2023 jsme dosáhli nejvyšších tržeb v historii naší společnosti. Výsledných 26,5 miliardy eur bylo o 26,2 procenta více než loni. Zároveň jsme více než zdvojnásobili rentabilitu tržeb na 6,7 procenta – bez mimořádných výdajů spojených s ukončením našich aktivit v Rusku by to bylo dokonce až 7,5 procenta. To je důkaz toho, že náš úsporný program Next Level Efficiency+ a přijatá opatření mají požadovaný přínos. Takto posíleni pokračujeme v transformaci a investicích do elektromobility a digitalizace i přes volatilní trh a nejistotu v oblasti geopolitické situace.“
Holger Peters, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Finance, IT a právní záležitosti
„V roce 2023 jsme dosáhli skvělých prodejních čísel s modelem Enyaq, který obsadil čtvrtou příčku mezi všemi plně elektrickými vozidly v celé Evropě. V Německu, na našem největším trhu, skončil dokonce třetí a v České republice i na Slovensku byl vůbec nejprodávanějším elektromobilem. Pokročili jsme také v dalších strategických oblastech: V našem inovačním centru Škoda X jsme pokračovali v důsledné digitalizaci kontaktu se zákazníky a služeb spojených s užíváním vozidla, jako je Pay to Park nebo Pay to Fuel. A podnikli jsme i další kroky, abychom získali nové zákazníky: Nedávným vstupem na důležitý rostoucí trh Vietnamu posilujeme naši pozici v regionu ASEAN. Po navázání strategické spolupráce s partnerem v Kazachstánu jsme navíc připraveni letos znovu vstoupit i na tento slibně se rozvíjející trh.“
Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Prodej a marketing
Rostoucí dodávky nových vozů, vynikající hospodářské výsledky
Škoda Auto dodala zákazníkům v roce 2023 celkem 866 800 vozů, což je o 18,5 procenta více než v předchozím roce, přičemž plně elektrický model Enyaq zaznamenal zdaleka největší nárůst ze všech modelů Škoda, a to meziročně o 52,1 procenta. Finančně dosáhla skupina Škoda Auto v roce 2023 rekordních tržeb ve výši 26,5 miliardy eur (2022: 21,0 mld. eur; +26,2 %). Společnost výrazně zvýšila svůj provozní výsledek o 182,3 % na 1,8 mld. eur (2022: 628 mil. €). Rentabilita tržeb byla také vyšší než vloni, a to 6,7 % (v roce 2022 činila 3 %). Škoda Auto tohoto výsledku dosáhla navzdory náročnému tržnímu prostředí, geopolitickým nejistotám, rostoucím cenám materiálů a surovin a klesající kupní síle. Automobilka využije tento základ k dalším rozsáhlým investicím do svého rozvoje v budoucnosti.
Škoda Auto Group 1) – Klíčové hospodářské ukazatele za leden až prosinec 2023 2)
2023 | 2022 | změna | ||||
Dodávky zákazníkům | vozů | 866 800 | 731 300 | 18,5 % | ||
Dodávky zákazníkům, bez Číny | vozů | 844 000 | 686 700 | 22,9 % | ||
Výroba3) | vozů | 1 006 800 | 862 000 | 16,8 % | ||
Odbyt4) | vozů | 1 056 000 | 862 600 | 22,4 % | ||
Tržby | mil. eur | 26 536 | 21 026 | 26,2 % | ||
Provozní výsledek | mil. eur | 1 773 | 628 | 182,3 % | ||
Rentabilita tržeb | % | 6,7 | 3 | |||
Rentabilita tržeb bez Ruska5) | % | 7,5 | 6,2 | |||
Investice | mil. eur | 1 913 | 2 009 | -4,8 % | ||
Čistý peněžní tok | mil. eur | 938 | 489 | 91,8 % |
1) Škoda Auto Group zahrnuje společnosti Škoda Auto a.s., Škoda Auto Slovensko s.r.o., Škoda Auto Deutschland GmbH, Škoda Auto Volkswagen India Pvt. Ltd. a do května 2023 zahrnovala také OOO Volkswagen Group Rus, jejíž finanční výsledky jsou až do této doby zahrnuty.
2) Procentuální odchylky jsou vypočteny z nezaokrouhlených čísel.
3) Zahrnuje výrobu ve skupině Škoda Auto Group, bez výroby v partnerských montážních závodech v Číně, na Slovensku a v Německu, ale včetně ostatních koncernových značek jako Seat, VW a Audi; výroba vozů bez dílčích/kompletních sestav.
4) Zahrnuje odbyt skupiny Škoda Auto Group prodejním společnostem, včetně dalších koncernových značek jako Seat, VW, Audi, Porsche a Lamborghini; odbyt vozů bez dílčích/kompletních sestav.
5) V květnu 2023 koncern Volkswagen završil prodej svých aktiv ve společnosti OOO Volkswagen Group Rus společnosti OOO Art-Finance, podporované ruským prodejcem Avilon.
Obsáhle modernizované atraktivní modelové portfolio
Těchto hospodářských výsledků bylo z velké části dosaženo díky modernímu modelovému portfoliu, které tvoří nejširší nabídka modelů a pohonných jednotek v historii značky Škoda. Součástí jsou čistě elektrické modely, vozy s plug-in a mild hybridním pohonem i vysoce efektivními spalovacími motory. Škoda v uplynulém roce komplexně modernizovala svoji stávající modelovu nabídku. Vylepšené kompaktní modely Scala a Kamiq doplnily nové generace vrcholných modelů Superb a Kodiaq, které navazují na své úspěšné předchůdce. Výroba vozu Superb se z Kvasin přesunula do závodu značky Volkswagen v Bratislavě, kde se nyní vyrábí na stejné lince jako Volkswagen Passat, což zajistilo značné synergické efekty v rámci skupiny objemových značek koncernu Brand Group Core.
V roce 2023 došlo k významnějšímu zaměření na digitalizaci a orientaci na zákazníka
Budoucí úspěch v oblasti automobilového průmyslu jde ruku v ruce s důsledným vývojem softwaru. V roce 2023 došlo k přejmenování pražského inovačního centra na Škoda X, které lépe odpovídá zaměření na vývoj i zavádění zákaznicky orientovaných inovativních prvků do vozů Škoda. Oznámeno bylo zavedení chatbota ChatGPT založeného na umělé inteligenci do automobilů značky Škoda a společnost představila mimo jiné digitální služby Pay to Park, Pay to Fuel a také Digitální certifikát. Česká automobilka bude usilovně pokračovat ve zvolené cestě v oblasti digitalizace a v příštích letech bude nadále investovat do digitálních služeb, konektivity a pokročilého strojového učení.
Úspěšný rozvoj strategie internacionalizace
Vedle probíhajících investic do strategických oblastí Škoda Auto neustále rozšiřuje svou globální působnost na rychle rostoucích trzích, aby si zajistila úspěch v dlouhodobém horizontu. V roce 2023 Škoda Auto zahájila působení na slibně se rozvíjejícím vietnamském trhu a převzala strategickou odpovědnost v širším regionu ASEAN i za další koncernové značky skupiny Brand Group Core. Vietnam zároveň slouží jako brána do dalších zemí v této oblasti. Kromě toho Škoda Auto oznámila návrat do Kazachstánu, kde nabídne modely Octavia, Kamiq, Karoq a Kodiaq, montované lokálně ve městě Kostanaj.
Jasně definované cíle udržitelného rozvoje jako součást firemní strategie
Škoda Auto dosáhla v roce 2023 také značného pokroku v oblasti udržitelného rozvoje. V únoru 2023 rozšířila automobilka v závodě v indické Púně fotovoltaický systém, který nyní ročně vyrobí až 26,6 GWh elektrického proudu, a dokáže tak pokrýt až 30 procent spotřeby elektřiny v areálu. Na podzim 2023 firma nainstalovala solární elektrárnu na střechu hlavního závodu v Mladé Boleslavi. Panely na ploše přes 10 000 metrů čtverečních vyrobí ročně více než 2 GWh čisté energie. Teplárna dodavatele energií ŠKO–ENERGO navíc oznámila spuštění projektu na přechod z uhlí na 100procentní využití biomasy. Celkově se společnosti Škoda Auto podařilo v roce 2023 v porovnání s výchozím rokem 2010 snížit dopad českých závodů na životní prostředí o 56,4 % ve všech pěti sledovaných kategoriích, mezi které patří spotřeba vody, spotřeba energie, emise CO2, množství odpadů a emise těkavých látek. Společnost se zaměřuje na co nejmenší dopad svých obchodních aktivit v celém hodnotovém řetězci a na další prosazování principů oběhového hospodářství. Do roku 2030 plánuje automobilka dosáhnout uhlíkové neutrality ve všech svých závodech v České republice a Indii.
Výhled na další období: Zahájení nástupu elektromobilů
Koncem roku 2024 spustí značka Škoda svou chystanou modelovou kampaň zahrnující uvedení šesti nových elektrických modelů v nejbližších letech, a to světovou premiérou vozu Škoda Elroq. Česká automobilka tímto krokem rozšíří své elektrické portfolio o automobil z důležitého segmentu kompaktních SUV. Elroq bude prvním elektrickým modelem značky Škoda, který se ponese v novém designovém jazyku Modern Solid a významně posune vzhled plně elektrických modelů.
Vedle toho Škoda právě dnes odhalila studii dalšího elektromobilu. Malé městské SUV Škoda Epiq s plánovaným představením v roce 2025 a s dostupnou cenovkou kolem 25 000 eur otevře strategicky důležitý segment malých elektrických SUV. Do pokračující transformace směrem k elektrické mobilitě automobilka v nadcházejících letech investuje miliardy eur.
The post Škoda Auto: Příjmy v roce 2023 dokládají odolný obchodní model pro probíhající transformaci appeared first on Škoda Storyboard.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select