Průměrné stáří auta v Česku už překonalo 16 let, od covidu stárne vozový park rychleji
„Stále čekáme, kdy se situace obrátí a stáří aut se začne snižovat. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje, naopak je trend výrazně opačný. Na konci roku 2013 bylo průměrné stáří osobních aut jen 13,78 let,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která monitoruje trh ojetých aut a pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetých aut.
Ke konci loňského roku bylo celkově v České republice registrováno téměř 6,6 milionu osobních vozů. Za posledních 10 let se jejich počet zvýšil o téměř 1,8 milionu kusů, což představuje nárůst o téměř 37 %. Přesto ale tempo nárůstu počtu aut, která Češi vlastní, od covidu naopak zpomalilo.
„Věříme, že částečné obnovování vozového parku začne už v letošním roce a tempo stárnutí se tak mírně zpomalí,“ říká dále Martin Pajer s tím, že na ty, kteří se rozhodnout vyměnit staré auto za ojeté novější, čeká více nástrah než v dřívějších letech. „Míra podvodů při prodeji ojetých aut v posledních letech narostla a v tuto chvíli už 4 z 5 inzerátů nepodávají o autě všechny potřebné informace nebo obsahují dokonce klamné informace,“ upozorňuje ředitel Cebia. Lidé by podle něj měli být při výběru auta obzvlášť opatrní, aby nenaletěli podvodníkovi a nekoupili si auto, do kterého budou muset v následujících letech investovat více peněz, než čekali.
„V inzerátech se zpravidla neinformuje o haváriích a poškozeních, většina aut je podle nich v dobrém, nebo dokonce perfektním stavu. Je to ale dost abstraktní představa, co je to například dobrý stav,“ komentuje dále Pajer a dodává, že časté je i stáčení tachometrů, zatajování pravé země původu, neuvádění skutečného roku výroby a naopak uvádění vyššího výbavového stupně či falešné tvrzení, že je auto po prvním majiteli.
Před každým nákupem ojetého vozidla je tedy nezbytné prověřit si jeho historii. Na www.cebia.cz je možné během několika minut zjistit dostupné informace o autech z ČR i zahraničí. Systém pro prověření historie vozidla obsahuje miliardy záznamů o autech a lze díky němu zjistit, zda auto nemá stočený tachometr, zda nebylo poškozené či havarované a případně k jaké škodě došlo a jak ji vyčíslila pojišťovna, jaká je servisní historie vozidla, pro jakou zemi bylo vyrobeno a v jakém roce, kdy bylo poprvé zaregistrované k provozu ve světě a v ČR, zda není kradené či zatížené leasingem nebo TISKOVÁ ZPRÁVA www.cebia.cz spotřebitelským úvěrem, jestli nebylo provozované jako taxi, jaká je jeho skutečná výbava, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované či jaká je jeho aktuální tržní cena.
Jak ale upozorňuje ředitel Cebia, výsledky prověření je také třeba správně interpretovat. Například pokud auto nemá průhlednou historii, což znamená, že bylo například v zahraničí opravováno a udržováno v „garážovém“ servisu a data o jeho historii nejsou zcela dostupná, je dobré zvážit, zda si takové auto vůbec koupit. „Informace, že auto nemá průhlednou historii, je velice důležitá. V takovém případě je zcela nezbytné nechat auto aspoň fyzicky zkontrolovat v nezávislém servisu. Aut s dostupnou historií je však tolik, že je lépe vybrat si z nich,“ doporučuje na závěr ředitel Cebia Martin Pajer. Pozn.: použitá data vycházejí ze statistik SDA.
Barbora Minksová
Head of Marketing and Communications
Cebia
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři