ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  05.03.2024 12:11:00

Komise navrhuje prodloužit platnost dohod o silniční dopravě s Ukrajinou a Moldavskem a zavádí aktualizace dohody s Ukrajinou

Dohoda o silniční dopravě Ukrajina a Moldavsko

Návrhy zaslané Radě obsahují aktualizace dohody s Ukrajinou s cílem zlepšit její praktické provádění a prosazování a zároveň zachovat její cíle a oblast působnosti. Původní dohody byly podepsány v červnu 2022 a později prodlouženy do konce června 2024. Udělují práva na dvoustrannou dopravu ukrajinským, moldavským a unijním dopravcům na území druhé strany. Vzhledem k tomu, že tradiční dopravní trasy v regionu byly narušeny nebo uzavřeny v důsledku ruské útočné války proti Ukrajině a nedostupnosti Černého moře jako tradiční obchodní trasy pro obě země, pomůže prodloužení alespoň do konce roku 2025 zajistit dodavatelské řetězce.

Zlepšení provádění dohody mezi EU a Ukrajinou

Na základě výměn s členskými státy, Ukrajinou a zúčastněnými stranami vzala Komise v úvahu zkušenosti získané při provádění stávající dohody o dopravě mezi EU a Ukrajinou. Ačkoli oblast působnosti dohody zůstane stejná, Komise navrhuje aktualizace s cílem usnadnit její provádění a prosazování členskými státy. Návrh by zejména:

  • stanovit povinnost mít k dispozici doklady prokazující, že dopravce je řádně oprávněn provozovat mezinárodní přepravu a že přeprava je prováděna podle dohody;
  • stanovit povinnost mít k dispozici zvláštní doklady osvědčující, že operace bez nákladu přímo souvisí s tranzitní nebo dvoustrannou operací, jak vyžaduje dohoda;
  • posílit, aby podnikatelé v silniční nákladní dopravě plnili povinnosti týkající se operací povolených podle dohody, boje proti podvodům nebo padělání dokladů řidičů a dopravních deliktů v oblasti bezpečnosti silničního provozu: tyto trestné činy mohou vést k odnětí licence;
  • doplnit novou ochrannou doložku: v případě, že vnitrostátní trh silniční dopravy v určité zeměpisné oblasti vidí závažné narušení, které lze přičíst dohodě, mohla by být dohoda v této zeměpisné oblasti pozastavena.

Tato opatření posílí provádění dohody, aniž by byly ohroženy vzájemné výhody. Dohoda byla velmi pozitivní jak pro EU, tak pro Ukrajinu, což umožnilo výrazný nárůst jejich vývozu na trhy druhé strany. Dohoda s Ukrajinou, jakož i dohoda s Moldavskem, mají rovněž zásadní význam pro podporu tras solidarity.

Návrhy jsou nyní předkládány Radě, která musí dát Komisi mandát k jednání s Ukrajinou a Moldavskem. Jakmile Rada udělí Komisi tyto mandáty, bude Komise formálně spolupracovat s našimi partnerskými zeměmi za účelem jejich dohody.

Pozadí

Dohody o silniční dopravě podporují trasy solidarity mezi EU a Ukrajinou, které byly zřízeny jako alternativy k černomořským lodním trasám, když Rusko zablokovalo ukrajinské přístavy. Umožnily další nákladní vozidla přepravovat na Ukrajinu životně důležité zboží, jako jsou pohonné hmoty a humanitární pomoc, a zároveň pomáhají ukrajinskému zboží, jako je obilí, rudy, ocel a související výrobky, dostat se do EU i do zbytku světa.

Vývoz Ukrajiny po silnici do EU se od vstupu dohody v platnost výrazně zvýšil, a to přibližně o dvě třetiny, pokud jde o objem přepravy, a přibližně o jednu třetinu z hlediska hodnoty. V absolutních číslech bylo do EU každý měsíc po uzavření dohody vyvezeno více než 300,000 tun zboží.

Objem ukrajinského dovozu z EU se zvýšil o podobný objem, konkrétně o přibližně 300,000 tun měsíčně. Ukrajinský dovoz však v hodnotovém vyjádření vzrostl téměř třikrát rychleji než ukrajinský vývoz, přičemž u ukrajinského dovozu se zvýšil o více než 700 milionů EUR měsíčně ve srovnání s 250 miliony EUR u vývozu.

Na posledním zasedání společné koordinační platformy pro trasy solidarity všechny strany uvítaly obnovení obchodu přes ukrajinské černomořské přístavy a zároveň připomněly, že trasy solidarity mají i nadále zásadní význam jako schůdná alternativa, a to i z dlouhodobého hlediska. Tyto koridory pro dovoz a vývoz přispívají k upevnění hospodářských vztahů mezi EU a Ukrajinou.

Dohoda s Moldavskem výrazně zvýšila silniční vývoz z Moldavska do EU ve prospěch obou ekonomik. Silniční vývoz z Moldavska do EU se ve třetím čtvrtletí 2022 zvýšil o 27 % a ve třetím čtvrtletí roku 2023 o 35 %. Silniční vývoz z EU do Moldavska se od třetího čtvrtletí roku 2021 do stejného období v roce 2022 zvýšil o 30 %, poté se v roce 2022 stabilizoval.

Quote

Dočasné dohody o dopravě s Ukrajinou a Moldavskem pomohly těmto dvěma zemím pohybovat se poté, co ztratily základní dopravní trasy v důsledku útočné války Ruska proti Ukrajině. Zároveň mohou mít různý dopad na provozovatele silniční dopravy v celé Unii. Dnešním návrhem dohody s Ukrajinou jsme se proto rovněž zabývali tím, jak dohodu dále zlepšit, a to usnadněním jejího provádění a prosazování a zavedením ochranné doložky v případě negativních dopadů na regionální trhy v EU.
Adina Văleanová, komisařka pro dopravu 2024-03-04

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688