(Kurzy.cz)
Buffettova BYD představila supersportovní vůz překonávající ve zrychlení Ferrari. Umí navíc „tančit“
Dceřiná společnost čínské automobilky BYD s názvem YANGWANG zaměřená na luxusní vozy představila svůj v pořadí vlastně již třetí produkt. Zatímco loni v létě odtajnila své velkoprostorové plug-in hybridní SUV s názvem U8, nyní došlo na supersportovní čistě elektrický vůz U9 dosahující rychlosti až 309 km/h. Elektromobil má navíc zrychlovat z 0 na 100 km/h za 2,36 vteřiny, tedy v tomto ohledu například překonávat konkurenční plug-in hybrid Ferrari SF90 Stradale se zrychlením za 2,5 vteřiny. Tento vůz s koněm ve znaku nicméně dokáže jet ještě zhruba o 30 km/h rychleji. V nabídce skupiny BYD se každopádně tímto objevuje její nový nejdražší vůz s ceníkovou cenou 1,68 mil. jüanů. Tedy v přepočtu za 233,4 tis. USD potažmo téměř 5,5 mil. korun. Zatímco na vlastně konkurenční Tesla Roadster se od jeho představení čeká již přes 6 let, YANGWANG U9 se k prvním zákazníkům má dostat již letos v létě.
O supersportovní výkony se mají postarat dle firmy její nové přelomové dvě základní technologie – platforma e4 a inteligentní systém nastavení karoserie DiSus-X, resp. také zadního křídla. Každopádně toto patentované řešení má umožnit dosáhnout nastavitelný nezávislý zdvih zavěšení jednotlivých kol až o 75 mm s maximální rychlostí až 500 mm/s v jedné ose. To znamená vytvořit okamžitou zvedací sílu přes 1 tunu, což má přinést bezkonkurenční jízdní vlastnosti ať už při zatáčení, brždění či třeba zrychlování. Zmiňovaná platforma e4 je pak pohonný systém, jehož jádrem jsou čtyři nezávislé elektromotory pro každé kolo automobilu. Každé tak s nezávislým řízením výstupního točivého momentu. Ten má v souhrnu dosahovat hodnoty 1 680 Nm, potažmo výkon elektromotorů enormních 1 300 koní. Zkrátka jak lze shlédnout níže, vozidlo je díky daným technologiím schopno vlastně i „tančit“, potažmo otáčet se na místě. A také jet po 3 kolech…
Použité materiály z uhlíkových vláken měly ve srovnání s ocelovými a hliníkovými řešeními snížit hmotnost vozu o 30 %. Přesto má mít karoserie extrémní tuhost. Tlakové zatížení střechy má vydržet 11 tun. Uvnitř kokpitu vozu YANGWANG U9 jsou dvě sedadla nastavitelná ve 14 směrech a samozřejmě nechybí výkonný Hi-End audiosystém. Vůz je také vybaven 12 sadami aktivních a pasivních aerodynamických paketů, které snižují koeficient odporu vzduchu a zvyšují účinnost odvodu tepla. Ať už co se týká brzd či třeba baterie.
Baterie nese označení Blade a lze ji nabíjet maximálním nabíjecím výkonem 500 kW. Kapacita 80 kWh má dle čínské normy CLTC umožnit dojezd 450 km. YANGWANG U9 je každopádně koncipován pro jízdu na okruzích, resp. logicky vlastně pouze tam lze využít jeho supersportovních vlastností. Vůz je každopádně zatím určen pouze pro místní čínský trh.
Akcie BYD na měsíčním maximu
Přestože byznys BYD loni enormně rostl, akciím se v porovnání až tak nedařilo. Přidaly nakonec jen 12 %, když o značnou část nabraných zisků na své domovské burze v Hongkongu v druhé polovině roku přišly. V úvodu letošního roku vlastně na jižní směrování navázaly, když se v úvodu února obchodovaly i pod hranicí 172 HK$. Tedy na více než ročních minimech. Zbytek měsíce přináší trochu optimismu, potažmo víkendové představení vozu U9 posunulo v úterý akcie BYD na 197,90 HK$. I tak letos ztrácí téměř 8 %.
Loni se začala akcií BYD zbavovat skupina Berkshire Hathaway spadající pod křídla Warrena Buffetta. Po více než dekádu držený více než 20% podíl ve společnosti se smrskl na méně než polovinu, resp. na méně než 8 %.
K byznysu firmy lze připomenout loňské překonání cíleného milníku - prodaných více než 3 mil. NEV automobilů. Z toho bylo čistě elektromobilů přes 1,57 mil. Jak jsme rozebírali podrobněji v článku „Tesla zlomena, čínská BYD ve 4. čtvrtletí již prodala více elektromobilů“, stala se tak čínská firma v závěru roku v segmentu elektromobilů novým světovým lídrem. Zřejmě již koncem tohoto týdne BYD poodkryje, zda podobně jako v předcházejících měsících opět vykáže meziroční růst prodejů.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výrobní ceny v průmyslu vykázaly v srpnu mírné zrychlení svého meziročního růstu: šlo o první zrychlení od loňského září
- Cena aut Ferrari - Přehled cen vozů Ferrari
- Cena aut Ferrari 812 - Přehled cen vozů Ferrari 812
- Cena aut Ferrari SF90 - Přehled cen vozů Ferrari SF90
- Cena aut Ferrari 458 - Přehled cen vozů Ferrari 458
- Cena aut Ferrari F430 - Přehled cen vozů Ferrari F430
- Cena aut Ferrari Portofino - Přehled cen vozů Ferrari Portofino
- Cena aut Ferrari 488 - Přehled cen vozů Ferrari 488
- Cena aut Ferrari F456 - Přehled cen vozů Ferrari F456
- Cena aut Ferrari F12 Berlinetta - Přehled cen vozů Ferrari F12 Berlinetta
- Cena aut Ferrari California - Přehled cen vozů Ferrari California
- Cena aut Ferrari Roma - Přehled cen vozů Ferrari Roma
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Spotřebitelské půjčky rostou nejrychleji na jižní Moravě, jih Čech "zaostává"
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Marek Pokorný, Portu
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla