Hotely, wellness i sport. Kypr není jen slunce a moře
Turistika na Kypru meziročně stoupla o pětinu a tamní vláda usiluje o posílení a stabilizaci turistického průmyslu. Snaží se proto turisty i investory nalákat také na zdravotní nebo sportovní pobyty, hotely s wellness službami, a také na kulturu a zábavu. Růst celého sektoru cestovního ruchu přináší nové příležitosti i českým firmám nebo investorům.
Ilustrační foto Shutterstock
Cestovní ruch byl vždy jedním z klíčových pilířů kyperské ekonomiky, který přímo i nepřímo přispívá přibližně dvaceti procenty HDP této země. Odvětví cestovního ruchu v Kyperské republice (bez severní části ostrova) zaznamenalo v roce 2023 meziročně více než dvacetiprocentní nárůst, druhý nejvyšší růst v EU. Příjmy z turistického ruchu byly loni vyšší než v předcovidové době a dosáhly rekordních téměř 3 mld. eur. Ostrov navštívilo přes 3,8 mil. turistů, to je přibližně stejný počet jako v roce 2019. Hlavní turistická sezóna začíná v dubnu a končí v říjnu s nejvyšším počtem návštěvníků v červenci a srpnu. Loni se zvýšil počet návštěvníků především z Francie, Německa, Švédska a Polska. Nejpočetněji zastoupenými návštěvníky byly v roce 2023 občané Velké Británie (27 %), Polska (12 %), Německa a Řecka (10 %). Nejvíce, 67 % cestujících, přijelo na ostrov na dovolenou, 20 % navštívilo přátele nebo příbuzné a 13 % cestovalo z pracovních důvodů.
Přestože je Kypr primárně destinací „slunce a moře“, usiluje vláda o a jeho diverzifikaci vedoucí k prodloužení turistické sezóny. Investice jsou proto nově směřovány také do oblastí jako je zdravotní, lékařská, sportovní nebo wellness turistika. Využívání ubytování s vlastním stravováním (Airbnb) je na Kypru poměrně novým trendem, který využívají převážně mladší generace. I tento typ ubytování využívá návazné služby ve stravování, dopravě, kultuře a zábavě.
Nové investice: obří kasino i marina
Kypr v poslední době přitáhl i významné zahraniční investice. V červenci minulého roku zde byl otevřen největší kasino resort v Evropě, jehož investorem je hongkongská společnost Melco. Náklady převýšily 700 mil. USD. Projekt zahrnuje i malou solární elektrárnu o výkonu 1,2 MW. Dalším významným projektem byla koncem roku 2022 dostavěná marina v Larnace s náklady 1,2 mld. eur. Hlavním investorem bylo kypersko – izraelské konsorcium Kition Ocean Holdings.
Tržní kapitál hoteliérství v jižní části ostrova je odhadován na 1,7 miliardy eura zařadil se tak na 19. místo v Evropě. Je zároveň šestým největším průmyslovým odvětvím na Kypru. V letech 2019 až 2024 zaznamenalo toto odvětví služeb průměrný čtyřprocentní roční růst. V hotelech je zaměstnáno téměř 23 tisíc lidí. Na území jižní části ostrova, v Kyperské republice, se nachází 355 hotelových zařízení.
Na dvou mezinárodních letištích Kypru ve městech Larnaka a Pafos poskytuje své služby 30 leteckých společností s dosahem do 35 zemí se stovkou destinací. V minulém roce bylo letecky přepraveno 11,6 mil. cestujících (Larnaka 8,1 mil., Pafos 3,5 mil.).
Slabým místem rozvoje turistiky nejen na Kypru je nedostatek pracovní síly, zejména v sektoru hoteliérství. Kyperská vláda se tento problém snaží řešit uvolněnější vízovou politikou specificky pro práci v hotelech a ubytovacích zařízeních a koordinací na úrovni EU.
Vybavení pro hotely i IT produkty
České firmy mohou na ostrově najít příležitosti přímo v hotelnictví, ve službách (hotelové informační technologie, automatizace a robotizace, mobilní aplikace, chatování s hosty, big data), vybavení kuchyní, designové prvky interiéru a podobně. Pro investory i subdodavatele se dále naskýtají zajímavé možnosti v těchto oblastech – cestovní ruch na pobřeží, zábavní parky, důchodová a rehabilitační centra, projekty sportovního cestovního ruchu, zdravotní a wellness cestovní ruch, agroturistika, kulturní a náboženská turistika, cestovní ruch svatebních destinací, kongresové akce a golfová hřiště v kombinaci s rezidenční zástavbou. Tým velvyslanectví ČR v Nikósii je připraven být maximálně nápomocen všem firmám se zájmem rozšířit své aktivity na Kypr.
Užitečné odkazy:
Plán rozvoje turistiky v Kyperské republice National Tourism Strategy 2030
Výběr možností rozsáhlejších investic na Kypru Asociace velkých investičních projektů.
Statistiky a data KPMG Cyprus Hospitality Sector
Asociace kyperských turistických podniků (v řečtině)
David Hrdoušek, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Nikósii
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
16.09.2024 Cena ropy je nejnižší za poslední 3 roky.
11.09.2024 Investiční pohled na Apple: Budou nové iPhony…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Snaha o navrácení lesku Barbie v době klesajícího prodeje. Barbie telefon jako tahák sezóny?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Mám malou spotřebu elektřiny, vyplatí se mi měnit dodavatele?
Marek Pokorný, Portu
Průzkum: Většina mladých Čechů si přivydělává kvůli finanční nezávislosti
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
?
Okénko pro podnikatele
Pavel Macek, Credit Check