Myanmar otevřel novou námořní trasu z jižního Thajska

Ilustrační foto Shutterstock
Nové přepravní schéma spočívá v dopravě zboží do thajského Ranongu, kde je přeloženo na myanmarské lodě a přibližně za čtyři dny dopraveno do Rangúnu v režimu vnitrostátní plavby. V současné době po trase Rangún – Ranong plují oběma směry dvě lodi týdně, každá s kapacitou 60 kontejnerů. Předpokládá se další posilování této linky, zejména po chystaném rozšíření přístavu Ranong, které thajská strana zamýšlí v rámci projektu takzvaného pozemního mostu mezi Thajským zálivem a Andamanským mořem.
Jednodušší procedura i zrychlení obchodu
Nová trasa je pro exportéry výhodná zejména proto, že zboží bude do země vstupovat ve zjednodušeném režimu příhraničního obchodu jako u pozemních přechodů, nikoliv v režimu mezinárodního obchodu, který platí pro rangúnský přístav (a letiště). Při vstupu zboží do země prostřednictvím mezinárodního přístavu v Rangúnu je třeba dosud žádat o dovozní (i vývozní) povolení měsíce dopředu a po udělení licence nelze měnit složení ani cenu dodávky. Takovým podmínkám mohou vyhovět například závody zahraničních firem, které v rámci svých dodavatelských řetězců podle pravidelného harmonogramu dovážejí materiál a vyvážejí hotové výrobky. Nehodí se ale pro jednotlivé dodávky strojů a vybavení připravené na míru do konkrétního myanmarského podniku, které tvoří výraznou část českého exportu.
Čeští vývozci (a řada dalších) proto dosud využívají zdlouhavý a dražší postup, kdy se zboží doveze do přístavu v Thajsku (nejčastěji Bangkok) a odtud putuje kamiony do Myanmaru, kam vstupuje po zemi v režimu příhraničního obchodu. V případě nové vodní trasy bude zboží procházet stejnou zjednodušenou procedurou, jaká probíhá na pozemních hranicích mezi městy Ranong v Thajsku a Kawthaung v Myanmaru. Odtud dále bude přeprava posuzována jako vnitrostátní a v Rangúnu bude zboží vyloženo v domácí části přístavu bez dalších celních procedur.
Zatím jen pilotní projekt
Projekt je zatím v pilotní fázi a novou trasu využívají pouze myanmarští a thajští dopravci. Nicméně několik evropských logistických firem již požádalo o povolení užívat tuto novou linku a lze očekávat, že v nejbližších týdnech bude tato rychlejší, levnější a spolehlivější přepravní trasa dostupná také pro přepravu zboží z evropských přístavů.
Kamil Pikal, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Rangúnu

Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
- Plánovač tras autem
- Námořní Hedvábná stezka byla námořním kanálem pro přepravu, obchod a kulturní výměnu mezi starověkou Čínou a jinými zeměmi. Říká se jí také „Námořní keramická cesta“ a „Námořní stezka koření.“ Je to nejstarší známá námořní cesta. (video)
- Českoslov. námořní - Akcie Českoslov. námořní aktuálně - akcie online
- Námořní míle, délka námořní míle
- Nový Jižní Wales, Austrálie - ekonomika a finance Nového Jižního Walesu, Austrálie
- Převrat v Myanmaru: nejistota, ale nové šance na obzoru
- Rekonstruované jižní křídlo děčínského zámku otevřou pro veřejnost
- Porodnice v Brně na Obilním trhu otevřela první oddělení pro matky a nedonošené děti na jižní Moravě
- Cestování do Thajska - v Thajsku stále platí nouzový stav v souvislosti s pandemií covid-19
Prezentace
19.05.2025 Láká vás dodatečný příjem? Zjistěte, jak…
14.05.2025 Za oponou BTC Prague: co z globální…
07.05.2025 iPhone, který vyjde na polovinu. Takhle…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Proč může být Palantir stále relativně levnou investiční příležitostí?
Petr Lajsek, Purple Trading
Benzín je nejlevnější za 4 roky! Zastaví dražší ropa pád cen pohonných hmot?
Štěpán Křeček, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Fed ponechává sazby beze změny, trhy reagují opatrně a zlato osciluje kolem rekordních hodnot
Miroslav Novák, Citfin
ČNB snižuje sazby, ale další uvolňování měnové politiky může být problematické
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
?
Okénko pro podnikatele
Antonín Trunec, Software602
Devět z deseti Čechů podepisuje pracovní smlouvu stále ještě na papíře. Pojďme to změnit!
Jakub Šulák, Forscope
Dopad amerických cel na sektor IT: boj o softwarovou nezávislost