army.cz (MO ČR)
Armáda  |  14.02.2024 09:50:00

Blízká setkání v Krkonoších. Gripen poprvé zkoušel natankovat z Airbusu A330 MRTT

Blízká setkání v Krkonoších. Gripen poprvé zkoušel natankovat z Airbusu A330 MRTT Další fotografie Další fotografie

14.2.2024

V úterý odpoledne bylo nad Krkonošemi k vidění unikátní spojení nadzvukového letounu JAS-39 Gripen a tankeru Airbus A330 MRTT. Vůbec poprvé si čáslavští stíhači vyzkoušeli tankování z víceúčelového letounu z programu MMF (Multinational MRTT Fleet), jehož flotila sídlí v nizozemském Eindhovenu. Výcvik dalších českých pilotů s tímto víceúčelovým strojem bude po úspěšné zkoušce následovat.

Česká republika je součástí MMF už od roku 2019. Projekt šesti států EU cílí na vybudování mnohonárodní víceúčelové letky s osmi stroji Airbus A-330 MRTT, která by doplnila chybějící kapacity a v případě potřeby evakuovala raněné.

 

Čáslavští piloti už v minulosti cvičili manévr tankování za letu například s německým strojem A-400M, italským KC-767, švédským C-130 Herkules či americkým KC-135 Stratotanker.

 

Stíhačkou rychlostí chůze

 

Samotnou proceduru tankování za letu piloti popisují jako náročnou. Manévr vyžaduje preciznost a přesnost, letouny se totiž ve vzduchu pohybují rychlostí přes 500 km v hodině a okraj koše tankeru je v okamžiku spojení jen několik desítek centimetrů od kabiny. „V konečné fázi se musí pilot opatrně přibližovat rychlostí chůze k tankovacímu letounu. Ten odvíjí tankovací hadici s košem a do něj se pak musí strefit pilot gripenu nástavcem na doplňování paliva,“ prozradil čáslavský pilot.

 

Ve vzdušném prostoru nad Krkonošemi se včera jednalo o tzv. dry contact, což znamená bez samotného čerpání paliva za účelem potvrdit schopnost doplnit palivo z tohoto letounu piloty českých vzdušných sil v letounu JAS-39 Gripen.

 

Úplně první připojení k tankeru operačně označovanému jako KC-30M provedl zkušený instruktor v doplňování paliva za letu z 21. taktického křídla. Následně se připojil i druhý letoun velitele 211. taktické letky podplukovníka Vladimíra Málka. Po této premiérové zkoušce bude už na konci února následovat výcvik řadových pilotů.

 

První zkušenost s větším tankerem

 

„Tankování z tohoto letounu se zásadně neliší od jiných tankerů, zejména těch proudových, postupy jsou standardizované a samotné zařízení na doplňování paliva také. Tento letoun je ovšem ze všech těch dosavadních, na které jsme kvalifikovaní, největší. To trochu mění perspektivu při pohybu kolem tankeru,“ doplnil velitel letky.

 

Víceúčelové Airbusy A-330 MRTT mohou poskytovat palivo oběma způsoby, jak systémem boom, tak systémem použití hadice-koš. Právě tento způsob využívá letoun JAS-39 Gripen.

 

„Pravidelná možnost cvičit s tankerem je velmi důležitá z hlediska kvalifikace pilota. Ta je dána předepsanými maximálními přestávkami, ale častější praxe významně přispívá k úspěšnosti a rychlosti připojení a doplnění paliva a zvýšení operačních schopností pilota,“ vysvětlil podplukovník Vladimír Málek. V současné době je většina českých pilotů gripenů vycvičena k tankování za letu a tuto kvalifikaci si udržuje.

 

Česká republika může díky členství v MMF využívat ročně 100 letových hodin, určených mimo tankování za letu také k přepravě nákladu, osob a zdravotnické evakuaci. „Díky tomu můžeme konkrétněji plánovat a realizovat AAR (Air to Air Refueling) v rámci nasmlouvaných letových hodin tankeru,“ upřesňuje podplukovník Málek.

Tankování za letu vyžaduje preciznost a přesnost

Tankování za letu vyžaduje preciznost a přesnost

Autor: 211. TL

Obrázek x z y

Gripen poprvé zkoušel natankovat z Airbusu A330 MRTT

Gripen poprvé zkoušel natankovat z Airbusu A330 MRTT

Autor: 211. TL

Obrázek x z y

Víceúčelové Airbusy A-330 MRTT poskytují palivo systémem hadice-koš

Víceúčelové Airbusy A-330 MRTT poskytují palivo systémem hadice-koš

Autor: 211. TL

Obrázek x z y

Úplně první připojení k tankeru provedl zkušený instruktor v doplňování paliva za letu z 21. taktického křídla

Úplně první připojení k tankeru provedl zkušený instruktor v doplňování paliva za letu z 21. taktického křídla

Autor: 211. TL

Obrázek x z y

Tankování za letu vyžaduje preciznost a přesnost
Gripen poprvé zkoušel natankovat z Airbusu A330 MRTT
Víceúčelové Airbusy A-330 MRTT poskytují palivo systémem hadice-koš
Úplně první připojení k tankeru provedl zkušený instruktor v doplňování paliva za letu z 21. taktického křídla
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688