Kritérium stavu veřejných financí - Vyhodnocení plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a stupně ekonomické sladěnosti ČR s eurozónou 2023 k přijetí Eura
Kritérium stavu veřejných financí vyžaduje dlouhodobě udržitelný stav veřejných financí. Formálně je splněno, pokud s daným státem neprobíhá postup při nadměrném schodku. Ten zpravidla bývá zahájen, pokud stát nesplňuje některou ze složek fiskálního kritéria, kdy (zjednodušeně řečeno) deficit veřejných financí nemá překračovat 3 % HDP a dluh sektoru vládních institucí nemá převyšovat 60 % HDP, ledaže by poměr tohoto dluhu dostatečným tempem klesal směrem k této hodnotě.
ČR neplní referenční hodnotu pro deficit, nicméně vzhledem k přetrvávajícím nejistotám makroekonomického vývoje, na který se odvolávala EK během aplikace obecné únikové doložky, EK nenavrhla zahájení postupu při nadměrném schodku. Kritérium stavu veřejných financí tak ČR formálně stále plní.[1]
V letech 2020 a 2021 došlo k propadu dříve přebytkového salda pod hodnotu −5 % HDP. Prudké zhoršení hospodaření sektoru vládních institucí bylo důsledkem poklesu ekonomické aktivity během epidemie covid-19 a souvisejících vládních stabilizačních, podpůrných a redistribučních politik. Útlum těchto opatření a zrychlení růstu daňových příjmů v roce 2022 podpořily zlepšení salda na −3,2 % HDP.
V roce 2023 očekává MF ČR hodnotu salda −3,6 % HDP. K prohloubení deficitu vede především nárůst jednorázových výdajů tlumících dopad vysokých cen energií na ekonomické subjekty a rostoucí mandatorní výdaje v sociální oblasti. V roce2024 by ke zlepšení salda mělo vedle ozdravného balíčku přispět i obnovení hospodářského růstu a téměř vyrovnané jednorázové příjmy a výdaje (změna o 1,0 p. b. HDP). Celkový schodek veřejných financí proto MF ČR odhaduje na 2,2 % HDP.
Z hlediska nastavení fiskální politiky a rozpočtového dohledu je sledováno saldo očištěné o vliv hospodářského cyklu a jednorázová či jiná přechodná opatření, tzv. strukturální saldo. Graf 1.2 zachycuje vývoj strukturální složky salda sektoru vládních institucí kvantifikovaného metodou Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), kterou v modifikované formě používá i Evropská komise. Dle této metodiky očekává MF ČR mírné zlepšování strukturálního salda.
Strukturální saldo je poměřováno se střednědobým rozpočtovým cílem každé členské země EU. Pro ČR v současné době platí cíl ve výši −0,75 % HDP. Po vstupu do eurozóny by mohlo dojít ke zpřísnění střednědobého rozpočtového cíle na −0,5 % HDP, jelikož dle Smlouvy o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii je benevolentnější hodnota strukturálního salda ve výši −1,0 % HDP povolena pouze v případě, kdy je dluh sektoru vládních institucí výrazně pod 60 % HDP a zároveň jsou rizika dlouhodobé udržitelnosti nízká.
Zdroj: MF ČR (2023a).
Schodky veřejných financí se projevují v nárůstu zadlužení. Při současném nastavení[2] fiskální politiky by i přes ekonomické oživení měl dluh v poměru k HDP dále růst, nicméně s predikovanou hodnotou 45,9 % HDP v roce 2024 by se úroveň dluhu měla stále nacházet pod referenční hodnotou konvergenčního kritéria.
Tabulka 1.2: Stav veřejných financí
saldo a dluh sektoru vládních institucí, v % HDP
2022 | ||||||||||
Predikce | Predikce | |||||||||
Hodnota kritéria salda |
-3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 |
Česká republika |
-0,6 | 0,7 | 1,5 | 0,9 | 0,3 | -5,8 | -5,1 | -3,2 | -3,6 | -2,2 |
Hodnota kritéria dluhu |
60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 |
Česká republika |
39,7 | 36,6 | 34,2 | 32,1 | 30,0 | 37,7 | 42,0 | 44,2 | 44,7 | 45,9 |
Pozn.: Přesné vymezení tohoto kritéria je uvedeno v Příloze A. Zdroj: MF ČR (2023a).
[1] Kritérium v roce 2024 bude plněno za předpokladu, že na jaře roku 2024 s ČR nebude zahájen proces při nadměrném schodku (EDP) na základě výsledku hospodaření sektoru vládních institucí v roce 2023, neboť by se mělo jednat pouze o dočasné překročení referenční hodnoty.
[2] Popisované nastavení fiskální politiky již zahrnuje vliv tzv. ozdravného balíčku.
Vyhodnocení plnění kritérií a sladěnosti ČR s eurozónou 2023
Poslední zprávy z rubriky Státní rozpočet:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?