Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci března 2024 deficitem ve výši 91,2 mld. Kč - Plnění státního rozpočtu ČR za leden až březen 2025
K meziročnímu zlepšení salda o 13,8 mld. Kč přispěl růst příjmů o 6,1 % podpořený nejvíce inkasem daní, zatímco celkové výdaje překročily loňskou úroveň o 2,4 %.
Meziroční pokles deficitu za první čtvrtletí jasně ukazuje pozitivní vývoj hospodaření státu a to, že vládní kroky k ozdravění veřejných financí fungují.
“Meziroční pokles deficitu za první čtvrtletí jasně ukazuje pozitivní vývoj hospodaření státu a to, že vládní kroky k ozdravění veřejných financí fungují. Plný dopad přijatých konsolidačních opatření se projeví v následujících měsících při ročním zúčtování daní,“ komentuje výsledky hospodaření ministr financí Zbyněk Stanjura.
„Rozpočet přitom musí letos zvládat nejen běžné výdaje, ale i posilování obrany. Stále však platí, že nemůžeme pokračovat v cestě neřízeného zadlužování. Každá koruna, kterou stát z peněz daňových poplatníků vydá, musí být využita co nejúčelněji.
Detailní informace jsou po uzávěrce finančních výkazů uvedeny obvykle 25. den po skončení měsíce v systému Monitor.
Příjmy státního rozpočtu:
Příjmy státního rozpočtu byly na konci března meziročně vyšší o 6,1 % (+27,4 mld. Kč). Inkaso daní, které je v tomto roce dotčeno změnou rozpočtového určení daní, vzrostlo i přes pokles výnosu daně z neočekávaných zisků (-4,0 mld. Kč) o 6,9 % (+15,5 mld. Kč) a výběr pojistného se navýšil o 7,5 % (+13,3 mld. Kč). Prostředky z Evropské unie a finančních mechanismů naopak snížily příjmy o 1,2 mld. Kč (-3,9 %).
Příjmy státního rozpočtu leden až březen | 2024 | 2025 | Změna | Rozdíl | Podíl na zvýšení |
Příjmy celkem | 449,1 | 476,4 | 6,1% | 27,4 | |
v tom: | |||||
Daňové příjmy celkem | 402,0 | 430,8 | 7,2% | 28,8 | 100% |
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) | 224,5 | 240,0 | 6,9% | 15,5 | 54% |
v tom: | |||||
DPH | 86,1 | 92,2 | 7,1% | 6,1 | 21% |
Spotřební a energetické daně * - z toho: | 36,9 | 41,2 | 11,8% | 4,4 | 15% |
- Spotřební daň z minerálních olejů | 19,0 | 19,6 | 3,3% | 0,6 | 2% |
- Spotřební daně z tabákových a souvisejících výrobků | 12,0 | 14,9 | 24,3% | 2,9 | 10% |
- Odvod z elektřiny ze slunečního záření | 0,3 | 0,5 | 95,2% | 0,3 | 1% |
Daně z příjmů PO (bez WFT) | 40,6 | 42,2 | 3,9% | 1,6 | 5% |
Daně z příjmů FO - v tom: | 40,8 | 45,7 | 11,8% | 4,8 | 17% |
- vybíraná srážkou | 6,6 | 6,5 | -1,1% | -0,1 | 0% |
- placená plátci | 29,3 | 33,0 | 12,9% | 3,8 | 13% |
- placená poplatníky | 5,0 | 6,1 | 22,3% | 1,1 | 4% |
Daň z neočekávaných zisků (WFT) | 13,0 | 9,0 | -30,7% | -4,0 | -14% |
Odvod z nadměrných příjmů | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0% | |
Poplatky za uložení odpadů | 0,5 | 0,4 | -1,0% | 0,0 | 0% |
Odvod za odnětí půdy ze zeměděl. půdního fondu | 0,2 | 0,2 | -8,0% | 0,0 | 0% |
Daně z hazardních her | 2,5 | 4,7 | 85,9% | 2,2 | 8% |
Ostatní daňové příjmy (dopočet do celku) | 3,9 | 4,3 | 10,4% | 0,4 | 1% |
Pojistné na soc. zabezp. a přísp. na st. polit. zaměstn. - z toho: | 177,5 | 190,8 | 7,5% | 13,3 | 46% |
- Pojistné na důchodové pojištění | 158,7 | 167,6 | 5,6% | 8,9 | 31% |
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery | 47,1 | 45,6 | -3,0% | -1,4 | -5% |
v tom: | |||||
Kapitoly (mimo kapitol OSFA, SD a VPS) - z toho: | 42,6 | 43,6 | 2,2% | 0,9 | 3% |
- Příjmy z EU/FM | 31,2 | 30,0 | -3,9% | -1,2 | -4% |
- Příjmy sdílené s EU | 0,6 | 0,7 | 27,1% | 0,2 | 1% |
Kapitola Operace SFA | 2,2 | 0,4 | -80,3% | -1,8 | -6% |
Kapitola Státní dluh | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0% | |
Kapitola VPS | 2,2 | 1,6 | -27,5% | -0,6 | -2% |
Do inkasa daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (+12,9 %, +3,8 mld. Kč) se v meziročním srovnání promítl růst mezd a platů, ale také vliv daňových změn účinných od roku 2024 (snížení hranice pro druhou sazbu daně či úprava zdanění vybraných nepeněžních benefitů), které se v minulém roce projevily v hotovostním plnění až v únoru 2024. Dopady dalších změn přijatých v konsolidačním balíčku se v inkasu začnou projevovat v následujících měsících při ročním zúčtování daně.
Inkaso daně z příjmů právnických osob (+3,9 %, +1,6 mld. Kč), podobně jako u daně z příjmů fyzických osob placené poplatníky (+22,3 %, +1,1 mld. Kč), bylo v březnu razantně posíleno splatností první čtvrtletní zálohy a současně vyrovnáním daně pro část poplatníků podávajících přiznání ve lhůtě do 2. dubna. Obdobně je nastavena daň z neočekávaných zisků (-30,7 %, -4,0 mld. Kč). Dopady změn přijatých v konsolidačním balíčku se v inkasu v plné míře začnou projevovat až při splatnosti vyrovnání daně za zdaňovací období 2024 zejména u poplatníků, kteří mají povinný audit, případně jim daňové přiznání zpracovává a předkládá daňový poradce.
Příspěvky z pojistného na sociální zabezpečení nejsou v tomto roce dotčeny změnou sazeb povinného odvodu ani dalšími legislativními změnami, které by měly výraznější dopad na jejich výnos. Objem pojistného meziročně vzrostl o 7,5 % (+13,3 mld. Kč).
Do inkasa daně z přidané hodnoty (+7,1 %, +6,1 mld. Kč) se pozitivně promítá růst nominálních výdajů domácností. Zároveň se v meziročním srovnání projevují daňové změny účinné od roku 2024 (redukce počtu sazeb daně z přidané hodnoty na základní 21 % a sníženou 12 % a přesunutí vybraného zboží a služeb ze snížené do základní sazby daně z přidané hodnoty). Ty se projevily v minulém roce opět až v hotovostním plnění za únor 2024.
Inkaso spotřebních a energetických daní (+11,8 %, +4,4 mld. Kč) meziročně vzrostlo zejména díky spotřební dani z tabákových a souvisejících výrobků, a dále pak z minerálních olejů a z lihu. Meziroční růst inkasa spotřební daně z tabákových a souvisejících výrobků (+24,3 %, +2,9 mld. Kč) je způsoben předzásobením, růstem sazby daně i novým zdaněním náplní do elektronických cigaret a nikotinových sáčků v minulém roce. Meziročně vzrostlo inkaso všech složek této daně, tedy spotřební daně z klasických tabákových výrobků, ze zahřívaných tabákových výrobků a významně rovněž inkaso spotřební daně z výrobků souvisejících s tabákovými výrobky, neboť v loňském roce v tomto období ještě nebyla povinnost tyto výrobky danit. Faktor předzásobení hraje roli i v případě inkasa spotřební daně z lihu (+10,6 %, +0,4 mld. Kč), tento efekt však bude v následujících měsících slábnout. Inkaso spotřební daně z minerálních olejů zaznamenalo růst (+3,3 %, +0,6 mld. Kč) způsobený patrně zvýšením přepravních výkonů souvisejících s růstem ekonomiky. Výnosy ostatních spotřebních a energetických daní vykázaly rovněž meziroční růsty, ovšem v absolutní částce představovaly méně významné desítky milionů Kč.
Příjmy státního rozpočtu za leden až březen
DPH - daň z přidané hodnoty
SD - spotřební daně z minerálních olejů, tabákových výrobků včetně surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků, piva, vína a meziproduktů, lihu a také včetně tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny
DPPO - daně z příjmů právnických osob z přiznání a vybíraná srážkou
DPFO - daně z příjmů fyzických osob zahrnující daň ze závislé činnosti, z přiznání a vybíranou srážkou
Mimořádné daně - daň z neočekávaných zisků (windfall tax) a odvod z nadměrných příjmů;
Pojistné - pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Nezahrnuje pojistné na veřejné zdravotní pojištění odváděné zdravotním pojišťovnám
EU/FM - příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů, které představují již proplacený podíl EU/FM na financování společných programů s ČR
Ostatní - dopočet do celku daňových i ostatních příjmů nedaňové povahy.
Výdaje státního rozpočtu:
Celkové výdaje meziročně vzrostly o 13,6 mld. Kč (+2,4 %). Pro jejich tempo a objem byl určující vývoj běžných výdajů (+2,9 %, +15,2 mld. Kč) tažený financováním vzdělávání (+10,0 mld. Kč), obsluhou státního dluhu (+5,1 mld. Kč), podporou sportu (+3,7 mld. Kč) a kompenzací České poště za poskytování univerzální poštovní služby (+2,3 mld. Kč). Dynamiku běžných výdajů naopak snižoval klesající příspěvek státu v oblasti energií (-12,5 mld. Kč). Investiční aktivita státu meziročně klesla o 1,7 mld. Kč.
Výdaje státního rozpočtu leden až březen | 2024 | 2025 | Rozdíl | Změna |
Výdaje celkem | 554.0 | 567.6 | 13.6 | 2.4% |
Běžné výdaje | 520.5 | 535.7 | 15.2 | 2.9% |
v tom: | ||||
Platy a obdobné a související výdaje | 26.4 | 27.7 | 1.3 | 4.8% |
Neinvestiční nákupy a související výdaje - z toho: | 30.5 | 35.6 | 5.2 | 17.0% |
- Výdaje na obsluhu státního dluhu * | 11.3 | 16.4 | 5.1 | 44.7% |
- Výdaje na realizaci záruk | 0.0 | 0.0 | 0.0 | |
Neinvestiční transfery podnikatelům | 28.3 | 16.8 | -11.5 | -40.5% |
Neinvestiční transfery neziskovým apod. osobám | 6.7 | 11.2 | 4.5 | 67.6% |
Neinvestiční transfery státním fondům - z toho: | 20.4 | 17.2 | -3.1 | -15.4% |
- Neinvestiční transfery SZIF | 11.5 | 10.5 | -1.0 | -8.5% |
Neinv. transfery fondům soc. a veřejného zdrav. poj. | 38.0 | 38.4 | 0.4 | 1.1% |
Neinv. transfery rozpočtům územní úrovně | 86.4 | 94.6 | 8.2 | 9.5% |
Neinv. transfery příspěvkovým a pod. organizacím | 33.6 | 37.2 | 3.6 | 10.8% |
Sociální dávky ** - v tom: | 229.0 | 230.4 | 1.4 | 0.6% |
- Důchody | 180.5 | 178.5 | -2.0 | -1.1% |
- Prostředky na podpory v nezaměstnanosti | 3.4 | 3.8 | 0.5 | 13.5% |
- Ostatní soc.dávky | 29.9 | 32.6 | 2.7 | 8.9% |
- Státní soc.podpora | 15.1 | 15.4 | 0.2 | 1.4% |
Stavební spoření | 0.0 | 0.0 | 0.0 | -46.3% |
Státní příspěvek na důchodové připojištění | 1.8 | 1.4 | -0.4 | -24.0% |
Odvody vlastních zdrojů EU do rozpočtu EU | 11.7 | 13.1 | 1.4 | 11.7% |
Ostatní běžné výdaje (dopočet do celku) | 7.5 | 11.9 | 4.4 | 57.9% |
Kapitálové výdaje | 33.6 | 31.9 | -1.7 | -4.9% |
v tom: | ||||
Investiční nákupy a související výdaje | 7.3 | 3.4 | -4.0 | -54.2% |
Investiční transfery podnikatelům | 6.8 | 3.0 | -3.7 | -55.0% |
Investiční transfery státním fondům - z toho: | 8.6 | 15.9 | 7.3 | 84.8% |
- Investiční transfery SFDI | 7.5 | 14.5 | 7.0 | 93.7% |
Investiční transfery rozpočtům územní úrovně | 6.2 | 4.3 | -1.8 | -29.9% |
Investiční transfery příspěvkovým a pod.organizacím | 3.3 | 4.6 | 1.2 | 37.0% |
Ostatní kapitálové výdaje (dopočet do celku) | 1.3 | 0.7 | -0.7 | -49.1% |
Saldo hospodaření SR | -105.0 | -91.2 | 13.8 | -13.1% |
Na objemově nejvýznamnějších sociálních dávkách (+0,6 %, +1,4 mld. Kč) se nejvíce podílely výplaty důchodů (-1,1 %, -2,0 mld. Kč). Do jejich výše se nepromítá pouze letošní řádná valorizace zvyšující průměrný starobní důchod o 1,7 %, ale i zpřísněná pravidla pro odchod do předčasného důchodu. Z ostatních dávek nejvíce vzrostl příspěvek na péči (+2,2 mld. Kč), což souvisí s navýšením částek v souladu se změnou zákona o sociálních službách platnou od července minulého roku, příspěvek na bydlení (+0,6 mld. Kč), ostatní dávky sociální pomoci (+0,5 mld. Kč), jejichž výši ovlivňují i výplaty humanitární dávky, nemocenské (+0,5 mld. Kč) a podpory v nezaměstnanosti (+0,5 mld. Kč). Naopak klesl rodičovský příspěvek (-0,5 mld. Kč) a výsluhové příspěvky (-0,4 mld. Kč). Čerpání ostatních dávek nevybočuje od vývoje předchozího roku.
Nejvíce vzrostly neinvestiční transfery územním rozpočtům poskytnuté v objemu 94,6 mld. Kč (+9,5 %, +8,2 mld. Kč). Jejich součástí jsou dotace regionálnímu školství v objemu 71,5 mld. Kč (+5,8 mld. Kč) zahrnující prostředky na platy pedagogických a nepedagogických pracovníků na základních a středních školách. Projekty municipalit spolufinancované státem a Evropskou unií se zvýšily o 2,1 mld. Kč především zásluhou zapojení OP Jan Amos Komenský (+1,6 mld. Kč). Podobně jako v předchozích letech stát v prvním čtvrtletí uvolnil více než polovinu rozpočtu (15,6 mld. Kč, +0,7 mld. Kč) určených na spolufinancování výdajů na sociální služby. Kompenzační příspěvek na ubytování osob s dočasnou ochranou naopak klesl o 0,5 mld. Kč téměř na nulu.
Obsluha státního dluhu představovala pro státní rozpočet výdaj v objemu 16,4 mld. Kč (+44,7 %, +5,1 mld. Kč).
Navýšení neinvestičních transferů neziskovým a podobným osobám o 4,5 mld. Kč (+67,6 %) souviselo s uvolněním finančních prostředků Národní sportovní agentury na rozvoj sportu a podporu sportovní reprezentace a významných sportovních akcí, které bylo loni provedeno až v dubnu (+3,7 mld. Kč).
Běžné transfery příspěvkovým a podobným organizacím (+10,8 %, +3,6 mld. Kč) navyšovaly příspěvky do oblasti školství (+1,9 mld. Kč) a do podpory výzkumu, vývoje a inovací (+1,7 mld. Kč) realizované především vysokými školami a veřejnými výzkumnými institucemi.
Odvody vlastních zdrojů do rozpočtu Evropské unie meziročně vzrostly o 1,4 mld. Kč (+11,7 %).
Valorizačním mechanismem upravené zvýšení měsíčních plateb veřejného zdravotního pojištění za tzv. státní pojištěnce z 2 085 Kč na 2 127 Kč by mělo vést k posílení zdravotního systému ze strany státu o 2,1 %. Objem vyplacených prostředků prozatím vzrostl o 1,1 % (+0,4 mld. Kč).
Naopak nejvýrazněji klesly běžné transfery podnikatelům (-40,5 %, -11,5 mld. Kč). V meziročním srovnání se promítlo ukončení kompenzací za dodávku elektřiny a plynu zákazníkům a na ztráty z důvodu zastropování jejich cen (-8,7 mld. Kč) a ukončení dotací provozovateli přenosové soustavy ve výši (-1,3 mld. Kč), které se jako pomoc s vysokými cenami energií ještě vyplácely na počátku minulého roku. Dotace na obnovitelné zdroje energie ve výši 3,2 mld. Kč byly nižší o 2,5 mld. Kč. Podpora výzkumu, vývoje a inovací poskytovaná firmám prozatím klesla o 1,2 mld. Kč. Růstový dopad má prozatím dotace Podpůrnému a garančnímu rolnickému a lesnickému fondu vyplacená Ministerstvem zemědělství (+0,8 mld. Kč).
Pokles běžných transferů státním fondům o 3,1 mld. Kč nejvíce ovlivnily dotace uvolněné Státnímu fondu dopravní infrastruktury (-3,0 mld. Kč), Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (-1,0 mld. Kč) a Státnímu fondu životního prostředí (-0,6 mld. Kč). Naopak vyšší byla dotace Státnímu fondu audiovize (+1,4 mld. Kč), kterou Ministerstvo kultury převedlo loni až v dubnu.
Kapitálové výdaje státu v objemu 31,9 mld. Kč (-4,9 %, -1,7 mld. Kč) jsou v prvních měsících tradičně nízké, což souvisí s realizací investic převážně ve druhé polovině roku. Za poklesem stálo nepravidelné financování společných programů Evropské unie a České republiky (-5,6 mld. Kč), naopak investice uskutečněné výhradně z národních zdrojů vzrostly o 3,9 mld. Kč. Investiční nákupy (-4,0 mld. Kč) snížily výdaje Ministerstva obrany (-4,3 mld. Kč) ovlivněné nepravidelným financováním Armády České republiky. Podpora investičních záměrů podnikatelů klesla o 3,7 mld. Kč zásluhou nižšího zapojení společných programů s Evrospkou unií (-3,7 mld. Kč). Oproti tomu investiční transfery Státnímu fondu dopravní infrastruktury vzrostly díky zapojení národních dotací o 7,0 mld. Kč
Výdaje státního rozpočtu za leden až březen
Platy - platy a související výdaje vyplácené na úrovni organizačních složek státu (tj. bez platů vyplácených ve školství, zdravotnictví, příspěvkových organizacích)
NT SS - neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům směřované podnikatelským subjektům a neziskovým a podobným organizacím (např. spolkům, fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem, církvím, politickým stranám a hnutím)
NT VRÚÚ - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům ústřední úrovně, které zahrnují především odvod veřejného zdravotního pojištění za státní pojištěnce a transfery státním fondům
NT ÚSC - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně představují z velké části dotace na platy v regionálním školství, transfery podle zákona o sociálních službách a příspěvěk na výkon státní správy.
NT PO - neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím představují zejména příspěvky na činnost zřízeným příspěvkovým organizacím, ale i dotace vysokým školám a veřejným výzkumným institucím
Sociální dávky - zejména výdaje na starobní, invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí důchody, ale i vyplacené dávky nemocenského pojištění, státní sociální podpory, pěstounské péče, pomoci v hmotné nouzi, dávky pro příslušníky ozbrojených sil při skončení služebního poměru či osoby se zdravotním postižením
Jiné NV - ostatní neinvestiční výdaje (dopočet do celku), které zahrnují především běžné provozní výdaje, výdaje na obsluhu státního dluhu, odvody do rozpočtu Evropské unie, kompenzace dopravcům za slevy nařízené státem apod.
Investice - kapitálové výdaje realizované organizačními složkami státu v podobě přímých investic nebo transferů zejména státním fondům, municipalitám, podnikatelským subjektům, příspěvkovým a neziskovým organizacím, vysokým školám či veřejným výzkumným institucím.
Dokumenty ke stažení
Poslední zprávy z rubriky Státní rozpočet:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Státní svátky 2024
- Kalendář jmen 2024 - svátky
- Prázdniny 2024/2025 nezveřejněny
- Aktuální změny ve výpočtu čisté mzdy v roce 2024. O kolik se vám zvýší čistá mzda?
- Minimální mzda 2024
- Nezabavitelná částka 2024 - kalkulačka: snížení normativních nákladů
- Daň z příjmů fyzických osob - formulář 2024
- Daň z příjmů FO ze závislé činnosti - formulář 2024
- Dacia Duster 2024 - cena nového vozu je 473 700 Kč
- EUR průměrné kurzy 2024, historie kurzů měn
- Státní dluh - Vývoj výše státního dluhu
- Platová tabulka státní zaměstnanci - úředníci ve státní službě 2022
Prezentace
16.04.2025 5 Xiaomi telefonů, které jsou teď v Česku za…
16.04.2025 Jak investovat v době nejistoty?
16.04.2025 Daňový lexikon pro začátečníky: Praktický…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trump rozvířil vody na komoditním trhu. Bude Brazílie vítězem?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Miroslav Novák, Citfin
Euro za 27 Kč – reálná možnost v případě, že letos americká ekonomika spadne do recese
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
?
Okénko pro podnikatele
Jan Frk, Software602
Lukáš Novotný, Geis
Jakub Šulák, Forscope