Finanční závazky ČR při vstupu do eurozóny a přijetí Eura - Vyhodnocení plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a stupně ekonomické sladěnosti ČR s eurozónou 2023 k přijetí Eura
Příloha uvádí odhadované přímé finanční náklady v hypotetickém případě vstupu ČR do eurozóny a finanční závazky s tímto vstupem úzce související. Jedná se o finanční náklady a závazky pro ČR (ve smyslu sektoru vládních institucí) nebo pro hospodářské subjekty usazené v ČR. S výjimkou závazku vůči ECB se přitom jedná o povinnosti, které vznikly až po vstupu ČR do EU v důsledku dalšího vývoje EU, a nebyly tudíž známy v okamžiku, kdy se ČR zavázala přijmout euro.
Výpočty se kromě současné právní úpravy opírají o řadu předpokladů. Pro konverzi závazků a nákladů vyjádřených v eurech do českých korun byl vždy použit kurz 24,0 CZK/EUR, tj. předpokládaný kurz pro 4. čtvrtletí 2023.
Více: Vyhodnocení plnění konvergenčních kritérií a ekonomické sladěnosti ČR s eurozónou - 2023 a Maastrichtská konvergenční kritéria
Doplacení podílu ČR na upsaném kapitálu Evropské centrální banky
− Po vstupu do eurozóny by ČNB musela doplatit nesplacenou část upsaného kapitálu ECB (čl. 48 Protokolu č. 4 o statutu Evropského systému centrálních bank a ECB).
− V současnosti je uhrazen jen minimální procentní podíl (3,75 %) na upsaném kapitálu ECB (rozhodnutí ECB č. ECB/2020/2) jakožto příspěvek na úhradu provozních nákladů ECB.
Odhad 1)
4,9 mld. CZK
Závazky spojené s účastí ČR v Evropském mechanismu stability
− Celkový závazek je 391,0 mld. CZK, z toho podmíněný závazek v případě plného využití zápůjční kapacity Evropského mechanismu stability a v extrémním scénáři činí až 346,3 mld. CZK.
− ČR by tak musela do čtyř let splatit základní kapitál zhruba ve výši 44,7 mld. CZK. Tyto prostředky zůstanou majetkem ČR, která výměnou za ně obdrží akcie Evropského mechanismu stability ve shodné celkové nominální hodnotě. S akciemi ČR získá příslušná akcionářská práva a povinnosti.
− ČR by teoreticky mohla přijmout euro, aniž by se stala smluvní stranou Evropského mechanismu stability, členové eurozóny však mohou svůj souhlas s přijetím eura v ČR fakticky podmiňovat vstupem do mechanismu.
Odhad 2)
44,7 mld. CZK
Závazky vůči Jednotnému fondu pro řešení krizí
− ČR je povinna nejpozději ke dni přijetí eura vstoupit do bankovní unie.
− Mezivládní Dohoda o převádění a sdílení příspěvků do Jednotného fondu pro řešení krizí požaduje, aby prostředky z národního nástroje pro financování řešení krize, kterým je v ČR Fond pro řešení krize, byly převedeny do Jednotného fondu pro řešení krize.
− Roční výše poplatků, které by české banky hradily za provoz Jednotného výboru pro řešení krizí.
− Ustanovení Dohody se na ČR začnou vztahovat okamžikem vstupu do eurozóny (nebo do bankovní unie, vstoupí-li ČR do bankovní unie před přijetím eura).
Odhad 3)
do 36,6 mld. CZK
přímo nízké statisíce EUR, nepřímo nízké jednotky mil. EUR 4)
Náklady spojené s účastí ČR v Jednotném mechanismu dohledu (závazek od roku 2014)
− Roční výše poplatků, které by české banky hradily ECB za výkon dohledu.
Odhad 4)
Poznámky
1) Přijetí eura je navíc spojeno se závazkem převést na ECB část devizových rezerv (a přispívat do rezervních fondů ECB). Podrobnosti v souladu se Statutem ESCB stanoví ECB svým rozhodnutím při vstupu daného státu do eurozóny. Řádově by se jednalo o částku přesahující 900 mil. EUR.
2) Z podílu ČR na upsaném kapitálu Evropského mechanismu stability je splacený kapitál ČR ve výši 44,7 mld. CZK, zbytek jsou podmíněné závazky. Podíl ČR na upsaném kapitálu nebere v potaz dočasnou úlevu na kapitálovém klíči Evropského mechanismu stability, na niž mají nárok hospodářsky slabší členové mechanismu (a na kterou by dle současného stavu měla nárok i ČR).
3) Jde o odhadovanou částku, která představuje cílovou úroveň Fondu pro řešení krize, které má být dosaženo do 31. 12. 2024. Výše převáděných prostředků však bude záviset na rizikovém profilu českých bank i na konkrétním počtu členských států, které se k bankovní unii připojí. V případě ČR s obecně nižší rizikovostí bankovního sektoru lze odhadovat, že převáděná částka by zřejmě byla nižší, než je zde uvedeno.
4) Přímé náklady zahrnují pouze poplatky, které by byly hrazeny přímo českými malými a některými středními bankami. Nepřímé náklady představují navíc i poplatky za české velké a některé střední banky, které by však byly hrazeny jejich mateřskými institucemi.
Příloha nezachycuje další skutečnosti, které by pro ČR v případě jejího vstupu do eurozóny měly rozpočtové dopady či šířeji dopady na způsob provádění rozpočtové a fiskální politiky. Rozpočtové dopady by vyplývaly z případných finančních sankcí, které mohou být uděleny státům eurozóny v rámci unijního dohledu nad rozpočtovými politikami členských států nebo dohledu nad makroekonomickými nerovnováhami. Provádění rozpočtové a fiskální politiky v ČR by bylo ovlivněno např. nařízením Evropského parlamentu a Rady EU č. 473/2013, které prohlubuje dohled EU nad rozpočtovými politikami členských států eurozóny.
Vyhodnocení plnění kritérií a sladěnosti ČR s eurozónou 2023
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kurz Eura, Euro EUR, aktuální kurzy koruny a měn
- Kurz Eura, Euro EUR, aktuální kurzy koruny a měn
- EUR euro, historie kurzů měn
- Koupit 1 EUR (euro) - valuty, měnová kalkulačka
- PHILIP MORRIS ČR A - Akcie PHILIP MORRIS ČR A aktuálně, kurzy Burza - akcie online
- Akcie PHILIP MORRIS ČR A, PHILIP MORRIS ČR - TABÁK, aktuální vývoj cen obchodů Burza, akcie-cz online
- Oznámení o vstupu do paušálního režimu 25 5255 (vzor číslo 1)
- Předčíslí bankovních účtů finančních úřadů pro placení daní v roce 2020
- Graf EUR / Kč, ČNB, grafy kurzů měn
- EUR / CZK, Kurzy měn Online, Forex, Graf
- EUR / USD, Kurzy měn Online, Forex, Graf
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…