Podíváme-
li se na jednotlivé oblasti v
maloobchodu, tak meziročně
rostly tržby za nepotravinářské zboží (+2,5 %) a za
pohonné hmoty (+2,3 %). Na druhé
straně pokračoval pokles
tržeb za
potraviny (-0,4 %), přestože v posledních měsících vidíme znatelné zpomalování
růstu cen potravin. To je možné vysvětlení, proč kromě celospolečenského tlaku začínají obchodníci ve větší míře alespoň u některých položek snižovat jejich cenu, aby dokázali být konkurenceschopní a zvýšili své obraty. Z pohledu jednotlivých prodejen dle prodávaného sortimentu nejvíce
rostly tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (+15,5 %). Velmi
dobré výsledky zaznamenali také prodejci s počítačovým a komunikačním zařízením (+11,2 %) a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+5,6 %). Naopak skákat radostí určitě nebudou prodejci s výrobky pro
domácnosti, kteří evidovali pokles svých
tržeb o 5 %. Ti zažili opravdu velmi těžký loňský
rok, ale to by se mělo změnit v letošním
roce, kdy
Česká národní banka může poměrně svižně
snižovat úrokové sazby, což by se mělo projevit vyšší aktivitou v oblasti
hypoték,
stavebnictví a tím pádem také vyšším zájem o vybavení
domácností. Meziroční pokles
tržeb nastal také v případě prodejen s oblečením a obuví (-3,7 %) a s výrobky pro
kulturu, sport a rekreaci (-0,6 %). Veliké rozdíly panují v prodejnách dle jejich specifikace. Ve specializovaných prodejnách
potravin rostly tržby o 1,2 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou
potravin klesly o 0,3 %, zatímco v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily
tržby dokonce dvouciferným tempem (+15,0 %).
Růst tržeb internetových a zásilkových
obchodů byl podobný jako v listopadu (+5,5 %).
Náš původní předpoklad, že lidé začnou ve větší míře utrácet ve druhé polovině
roku 2023, se potvrdil, ač se zpožděním.
Domácnosti začínají věřit, že éra skokového
zdražování je u konce, jejich vnímání budoucnosti je optimističtější, a i proto si udělali letošní Vánoce hezčí než ty v
roce 2022. Dá se proto očekávat, že
spotřeba domácností bude dále pozvolně
růst, což je výborná zpráva nejen pro
maloobchodní prodejce, ale pro celou českou ekonomiku.
Autor: Martin Kron, analytik
Editor: Vratislav Zámiš, analytik
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.