Portugalsko vyhlásilo tendr na rychlovlak mezi Lisabonem a Portem
Portugalsko vyhlásilo tendr na rychlovlak mezi Lisabonem a Portem
Portugalsko vyhlásilo mezinárodní tendr na výstavbu vysokorychlostní železniční tratě mezi Lisabonem a Portem. Nová trať, která bude podle vlády spolufinancována EU, by po svém dokončení po roce 2030 měla zkrátit cestování mezi oběma městy na 1 hodinu a 15 minut.
Nádraží v Lisabonu by se mělo stát i přestupním bodem pro cestování vysokorychlostní železnicí. Foto Shutterstock
Výstavba vysokorychlostní železniční tratě bude probíhat ve třech fázích. První fáze se bude realizovat mezi Portem a Sourem, druhá mezi Soure a Carregado a následně poslední úsek mezi Carregado a Lisabonem. Jelikož už nyní existuje trať mezi Lisabonem a Portem, cílem celého projektu je nová výstavba, kompletní modernizace, rozšíření železniční stanice v Portu Campanha, modernizace stanic Aveiro, Coimbra a Leiria a výstavba stanic nových. Nový železniční koridor by pak měl být napojen na současnou celostátní železniční síť, bude moci křížit spoje a zkrátit cestovní dobu na dalších tratích v zemi jako je Minho, Douro, Beira Alta nebo Beira Baixa. Současně se plánuje i spojení Porta a Viga v Galicii ve Španělsku. Celkové náklady vysokorychlostní trati se v této chvíli pohybují okolo 4,5 miliard eur.
PPP projekt na první úsek
Nyní se jedná o zahájení první části plánovaného projektu Porto – Soure, přesněji trasa mezi Portem – Oia – Soure v regionu Aveiro v délce 70 kilometrů se záměrem dokončení v roce 2030. Tato trasa je považována za nejsložitější úsek, protože zahrnuje 12 km tunelů a 19 km mostů a viaduktů přes řeku Douro. Studie vlivu na životní prostředí pro úsek Porto – Oia, schválená v srpnu 2023, naznačuje, že pro její výstavbu by mohlo být zbouráno více než 100 domů, nicméně prováděcí projekt není podrobně znám. Každopádně po dokončení trasy by měly rychlovlaky dosahovat rychlosti až 300 km/h a celková doba dojezdu mezi Lisabonem a Portem by se měla zkrátit z 2 hodin 49 minut na 2 hodiny. V této první části se předpokládají investice ve výši 3,55 mld. eur a výstavba bude probíhat v režimu partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem. Konsorcium, které zvítězí v mezinárodní veřejné soutěži, bude odpovědné za návrh, financování, výstavbu a údržbu trati.
Finance z EU i EIB
Portugalsko se v uplynulých letech snažilo získat finanční prostředky ze strukturálních fondů EU. Země podala žádost, kterou však Evropská komise zamítla. Navzdory vysokému hodnocení se Brusel domníval, že projekt je v nedostatečné fázi zralosti, protože na portugalské straně dosud neproběhlo posouzení vlivů na životní prostředí ani příprava vyhlášení tendru. To se však nyní změnilo. Studie vlivu na životní prostředí byla uzavřena v červenci 2023, byl získán souhlas od Portugalské agentury pro životní prostředí a nyní vláda vyhlásila mezinárodní tendr. Proto vláda co nejdříve zašle do Bruselu žádost na 729 milionů eur v rámci Nástroje pro propojení Evropy (CEF) s možností získání 300 mil. eur v pozdější fázi. Současně vláda zajistila 625 mil. eur v podobě půjčky od Evropské investiční banky.
Společnosti nebo konsorcia, která mají zájem soutěžit, musí předložit své nabídky do 13. června 2024 Navíc Infraestruturas de Portugal již připravuje vyhlášení dalšího tendru na druhý úsek mezi Oia a Soure, kdy se očekává, že výstavba bude zahájena na začátku druhého pololetí tohoto roku. Druhá fáze Soure – Carregado byla rovněž naplánována na rok 2030, ale v této chvíli se přepokládá rok 2032. Poslední, třetí fáze výstavby, zatím nemá přesně definovaný harmonogram.
S ohledem na význam a velikost projektu vysokorychlostní železnice v Portugalsku považujeme tendr za vynikající příležitost pro české firmy a investory, a to nejen přímo v železničním sektoru, ale i v doplňujících sektorech jako je signalizace, telekomunikace a další návazné obory.
Kateřina Bocianová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Lisabonu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
16.12.2024 Vybrali jsme TOP 5 dárků ze světa technologií.
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
?