Walt Disney vypršela práva na postavičku Mickey Mouse. Jaký bude dopad na hodnotu firmy?
Walt Disney je největší mezinárodní konglomerát v oblasti masmédií a zábavního průmyslu. V posledních 15 letech získal práva na některé z nejlepších mediálních franšíz. Problémy se však nevyhýbají ani této „továrně na sny“. Od začátku roku 2024 přišla společnost o práva na ikonickou kreslenou postavu Mickey Mouse, která dostala společnost na výslunní a od té doby se nové výtvory, licence a akvizice velkých společností nabalovaly jako sněhová koule.
Mickey Mouse, který je dílem Walta Disneyho, zakladatele společnosti se poprvé objevil 18. listopadu 1928 ve animovaném filmu s názvem " Steamboat Willie ". Tato postava v průběhu 90 let své existence výrazně měnila vzhled i osobnost, odrážející kulturní hodnoty a trendy v animaci. Společnosti Disney se podařilo prosadit změny v autorských zákonech v roce 1976 a poté i 1998, které prodloužily ochranu autorských práv nejprve na 50 a poté na 70 let od smrti autora. V lednu 2024 však autorská práva vypršela a Mickey Mouse a spolu s ním i Minnie se tak oficiálně staly veřejným majetkem ve Spojených státech. Jejich původní podoba je nyní volně dostupná pro použití bez obav o porušení autorských práv Je však třeba podotknout, že se jedná pouze o nejstarší verzi, modernější podoby zůstávají i nadále vlastnictvím společnosti Disney. Hodnota postavy Mickey Mouse se odhaduje na 7,6 miliardy USD, což z ní činí jednu z nejhodnotnějších fiktivních postav na světě, přičemž zahrnuje filmy, zábavní parky, reklamní předměty a různé licenční dohody.
Jaký bude dopad pro Disney?
Tržní hodnota Walt Disney je k dnešnímu dni kolem 166 miliard USD. Ztráta práv na jedinou iteraci jejich ikonické postavičky tedy nebude mít téměř žádný vliv na celkovou hodnotu společnosti a její tržby. V březnu 2019 společnost koupila filmové studio 21st Century Fox za 71,3 miliardy USD, což je dosud jejich největší akvizice. Disney vlastní také 80 procent sportovní sítě ESPN a různé jiné televizní sítě, včetně ABC, A&E, The History Channel a Lifetime . Společnost získala také studio Pixar (2006) Marvel Entertainment (2009) a Lucasfilm (2012), což mu poskytlo kontrolu nad obrovským množstvím filmových a televizních vlastnictví, včetně Avengers , Star Wars , X- Men , The Simpsons a dalších. Součástí úspěšného kolosu je také hudební vydavatelství Hollywood Records a společnost Steamboat Ventures , která investuje do různých společností v oblasti technologií, médií a spotřebitelských odvětví.
Výdělky za uplynulé období
Celkový příjem Disney za fiskální rok 2023 vzrostl o 7 procent oproti předchozímu období. Klíčový byl růst počtu předplatitelů Disney+ ve 4. kvartálu o téměř 7 milionů. Ve stejném období zaznamenala společnost růst zisku z provozu v oblasti zážitků o více než 30 procent ve srovnání s předchozím kvartálem. Disney navíc plánuje agresivní řízení nákladů s cílem dosáhnout ročních úspor ve výši 7,5 miliardy USD. Generální ředitel společnosti, Robert Iger , vyjádřil pozitivní pohled na výsledky a zdůraznil pokrok v obnovování podniku, který má za sebou tři náročné pandemické roky, kdy nedosahoval uspokojivých výsledků. Současné úspory a silná finanční pozice by měly umožnit dosáhnout investičních a akcionářských cílů v nadcházejícím období. [1]
Vojny ve streamování
Přestože počet předplatitelů Disney+ zaznamenává stále dobrý růst, konkurence v oblasti streamování je tvrdá. Podle zprávy od Insider Intelligence se očekává, že letos Netflix překoná Disney+ v souboji o reklamní dolary ve Spojených státech. Předpokládá se, že příjem z reklamy streamovacího giganta vzroste o 50,3 procenta na přibližně 1 miliardu USD, zatímco Disney+ by měl dosáhnout nárůstu 16,1 procenta na přibližně 912 milionů USD v roce 2024. Predikce zdůrazňuje úspěch Netflixu v oblasti boje proti sdílení hesel a zvyšování cen, které přilákaly téměř 9 milionů nových předplatitelů. Přesto by mohl Disney zmenšit tento rozdíl díky rostoucí implementaci reklamního modelu a spojení Disney+ a Hulu do jedné aplikace. Zpráva také naznačuje, že zhruba 5 procent předplatitelů Netflixu v USA je vystaveno reklamám, zatímco u Disney Plus je to 17 procent, s očekávaným nárůstem na přibližně jednu pětinu pro Disney a mírné zvýšení na 7,5 procent pro Netflix v následujícím roce. [2]
Pandemie donutila Disney upravit obchodní strategii
Pandemie Covid-19 měla za následek výrazný nárůst sledovanosti na streamovacích platformách, protože lidé byli nuceni strávit mnoho času ve svých domácnostech. Služba Disney+ získala více než 60,5 milionu předplatitelů za pouhých 10 měsíců od jejího spuštění. V době pandemie akcie Disney dosahovaly svých maxim. Společnost upravila svou obchodní strategii tak, že vsadila více na streamování, protože kina byla zavřená, a podle toho přizpůsobila svou produkci obsahu. Zdá se, že tato strategie se jí vyplatila, vzhledem k tomu, že uvedení filmů do kin je z distribučního i marketingového hlediska mnohem nákladnější, než jejich zařazení na streamovací platformu.
Propouštění v zájmu redukce provozních nákladů
Naopak pandemie vážně postihla jiná odvětví podnikání. Podle reportu „ The Impact of COVID-19 na Disneyland “ od Haochen Zhang měla firma Walt Disney k 3. říjnu 2020 přibližně 203 tisíc zaměstnanců. Z toho asi 155 tisíc pracovalo v segmentu parků, zábavy a produktů. Výpadky kvůli pandemii měly negativní vliv na tržby segmnetu i celé společnosti. Na jaře 2023 nastaly v konglomerátu postupně 3 vlny velkých propouštění, které byly součástí snahy Disney dosáhnout zhruba 5,5 miliardy USD úspor. Celkem bylo propuštěno asi 7 tisíc zaměstnanců, což představuje 3,2 procenta z celkového počtu 220 tisíc zaměstnanců k 1. říjnu 2022. Přesto si Walt Disney stále udržuje silnou pozici na trhu a vypadá to tak, že s ohledem na současně dobře nastartované finanční ukazatele, by se mohla křivka vývoje hodnoty společnosti na burze již zanedlouho vrátit do zelených čísel.[3] Momentálně totiž vývoj akcií na burze dlouhodobě zaznamenává červená čísla a nachází se hluboko pod svými maximy z roku 2021.*
Vývoj ceny akcií společnosti Walt Disney za posledních 5 let. (Zdroj: Google Finance ) *
Olivia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.
* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků.
[1,2,3] Výhledová prohlášení vycházejí z předpokladů a aktuálních očekávání, která mohou být nepřesná, nebo z aktuálního ekonomického prostředí, které se může změnit. Taková prohlášení nejsou zárukou budoucí výkonnosti. Zahrnují rizika a další nejistoty, které lze obtížně předvídat. Výsledky se mohou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo implikovaných v jakýchkoli výhledových prohlášeních.
Olívia Lacenová
Ve světě finančních trhů začínala na oddělení sales, kde se věnovala klientům obchodujícím prostřednictvím CFD certifikátů. Fascinoval ji zejména svět akcií a komodit, kterým se chtěla věnovat podrobněji. Rok a půl strávila psaním odborných článků na tuto tématiku v redakci Hospodářských novin. Momentálně se zabývá analytickou činností, kde se věnuje hlavně trhům s komoditami a vývoji drahých kovů, které ve fyzické podobě považuje za nejlepší formu zajištění majetku proti nejistotě.
Wonderinterest Trading Ltd
Váš úspěch je pro nás prioritou, a proto ke klientům přistupujeme individuálně. Společnost Wonderinterest Trading Ltd tvoří tým nejlepších odborníků a vyškolených profesionálů, kteří jsou připraveni poskytnout vám pomoc při vstupu do světa investic tím správným způsobem - cestou k úspěchu. Wonderinterest Trading Ltd je kyperská investiční společnost (CIF), která je regulována a dohlížena Kyperskou komisí pro cenné papíry (CySEC) s licencí číslo 307/16. Poskytuje klientům obchodní příležitosti v dynamickém prostředí globálních trhů.
Více informací na https://www.wonderinterest.com/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři