Japonská vesmírná agentura dostala miliardy na rozvoj vesmírných technologií
Japonská vesmírná agentura dostala miliardy na rozvoj vesmírných technologií
Japonská vesmírná agentura (JAXA) má nový fond na rozvoj vesmírných, především raketových a satelitních technologií. V průběhu příštích deseti let dostane k dispozici 1 bilion jenů (6,9 mld. USD), pomocí nichž má upevnit postavení Japonska mezi vesmírnými velmocemi a rozšířit jeho kosmický program.
Ilustrační foto Shutterstock
V zapojení soukromého sektoru do vesmírných programů Japonsko zaostává v porovnání se Spojenými státy i Evropou. Proto přichází s novou iniciativou, která má podpořit spolupráci Japonské vesmírné agentury (JAXA) a firem formou investičního fondu, který poskytne finanční zdroje pro rozvoj startupů, inovativních společností i univerzit. Japonsko se v tomto nechává inspirovat zvláště úspěchy SpaceX a dalších soukromých iniciativ, které se ve Spojených státech úspěšně rozvíjejí ve spolupráci s NASA.
První výzva projektů na jaře
Ve vládním plánu pro vesmírnou politiku Japonska, který byl aktualizován v červnu 2023, vláda uložila JAXA silnější podporu vesmírného průmyslu a technických univerzit, které jsou zásadní pro rozvoj vesmírných technologií. Silnější spolupráce mezi státním a soukromým sektorem by pak měla směřovat především do oblasti raket nové generace a satelitních technologií, zvláště satelitních konstelací.
JAXA bude vybírat projekty k financování podle toho, jaký mají potenciál pro rozvoj technologií důležitých pro strategické státní zájmy, zvláště národní bezpečnosti. Zvláštní pozornost bude také věnována projektům, které je obtížné v krátké době komercionalizovat a které tak nejsou ve svém počátku tolik atraktivní pro soukromé investory. V první výzvě, která je naplánována na duben 2024 se bude rozdělovat 300 mld. JPY z rozpočtů ministerstva školství a vědy, ministerstva hospodářství, obchodu a průmyslu a ministerstva vnitra.
Veletrh Japan Aerospace 2024 s českou účastí
I s pomocí nového fondu japonská vláda cílí na expanzi výkonu místního vesmírného průmyslu ze 4 bil. jenů (27,6 mld. USD) v roce 2020 na dvojnásobek v roce 2030. Optimistická očekávání na straně domácího průmyslu díky rostoucí podpoře státu mohou také otevírat nové přežitosti pro zahraniční spolupráci.
Prostor k představení v Japonsku nabídne veletrh Japan Aerospace 2024 v polovině října. Jedná se o největší akci leteckého a vesmírného průmyslu v Tokiu, která se bude navíc konat po šestileté přestávce a lze o ni očekávat mimořádný zájem. Na veletrh je také připravován český národní stánek jako projekt ekonomické diplomacie (PROPED) podpořený ministerstvem obrany a ministerstvem průmyslu a obchodu.
Pro zájemce o japonský trh stojí za pozornost také platforma Space.Japan Helpdesks provozovaná Evropsko-japonským centrem pro průmyslovou spolupráci, která poskytuje aktuální informace o japonském vesmírném průmyslu a pomáhá evropským firmám vyhledávat japonské potenciální partnery.
Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tokiu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.