Škoda Auto se drží na špici i v Norsku, království elektromobilů
Automobilka Škoda si v Norsku udržuje velmi dobré renomé a solidní pozici na zdejším vysoce elektrifikovaném a konkurenčním automobilovém trhu. Vozy Škoda patří stabilně mezi desítku nejprodávanějších značek v Norsku. Model Enyaq se dokonce stal 3. nejprodávanějším elektromobilem v zemi za rok 2022.
Ilustrační foto Shutterstock
Společnosti Škoda Auto se na norském trhu daří dlouhodobě a popularita škodovek, které patří v současnosti mezi desítku nejžádanějších značek v zemi, stále roste. Její pozice na místním trhu je srovnatelná například se značkami Volvo, Mercedes-Benz, Audi, Hyundai nebo Kia. Na samém vrcholu žebříčku popularity zde stojí Tesla, Volkswagen, BMW a Toyota. V roce 2022 prodala Škoda v Norsku celkem 9886 vozů (nový roční rekord Škodovky v zemi), což tvoří téměř 4,6 % všech prodaných osobních vozidel. V prvních deseti měsících roku 2023 pak Škoda svou pozici na trhu ještě vylepšila, když dosáhla 6,2% podílu na trhu a z 8. místa ve statistice nově prodaných vozů v roce 2022 se vyhoupla na 5. místo. Celkový počet automobilů značky Škoda brázdící norské silnice činí zhruba 118 tisíc, což představuje 4 % všech osobních vozů registrovaných v Norsku. Škoda se tak dostala i do první desítky automobilových značek, které se nejčastěji objevují na norských silnicích. V porovnání s rokem 2008 tak Škoda předstihla v celkovém počtu aut registrovaných v Norsku například značky Peugeot nebo Opel.
Pětina aut jsou elektromobily
Norský automobilový trh v minulých letech prošel skutečnou elektromobilovou revolucí. Poptávka po elektrických autech zde patří k nejvyšším na světě v přepočtu na obyvatele. Zdejší trh je pro tento typ aut vysoce konkurenční, k čemuž přispívá i fakt, že řada automobilek využívá právě Norsko k testování svých obchodních modelů. Elektromobilů bylo do konce roku 2022 v zemi evidováno 599 169, jedná se tedy o 20 % všech osobních automobilů registrovaných v Norsku. Pokud se však zaměříme pouze na auta registrovaná během roku 2022, tvoří podíl elektromobilů dokonce téměř 80 %. Oproti roku 2021 se jedná o nárůst o 30 %. Škoda se dokázala tomuto trendu úspěšně přizpůsobit a nabízí na norském trhu tři modely elektromobilů. Absolutním favoritem je model Enyaq, o čemž svědčí i údaje norského statistického úřadu. Ten uvádí, že v červenci 2022 byl právě elektrický Enyaq vůbec neprodávanějším modelem osobního vozu v Norsku. Také v dlouhodobějším měřítku a v konkurenci dalších značek si Enyaq vede velmi dobře a stal se třetím neprodávanějším elektromobilem za rok 2022.
„Zahájili jsme prodej nové verze modelu Enyaq, která byla zákazníky přijata velmi dobře. Zároveň plánujeme uvedení nového Superbu a Kodiaqu na norský trh,“ uvádí Martine Behrens, ředitelka pro značku Škoda ve společnosti Harald A. Moller, jež je největším dovozcem osobních automobilů v Norsku. Škoda Auto již avizovala, že ke konci roku 2026 představí na norském trhu čtyři zbrusu nové plně elektrické modely. Díky tomu pokryje široké spektrum potřeb zákazníků; nabídne jak malý automobil, určený především do městského provozu, tak i velké sedmimístné SUV či prostorné kombi.
Tereza Janečková, stážistka, Velvyslanectví ČR v Oslo
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun