Potravináři pak zlevňovali rovněž, i když méně výrazně. Potravinářské výrobky, včetně souvisejících
služeb a
prací, zlevňovaly v listopadu meziročně o 3,3
procenta. Nebýt zejména bezmála osmiprocentního meziročního
zdražení zpracovaného
ovoce a
zeleniny, byl by pokles
cen potravin ještě citelnější. Ceny
ovoce a
zeleniny jsou tradičně velmi kolísavé. Ceny, které potravináři do
obchodní sítě dodávají oleje či tuky, byly ale letos v listopadu o 25 procent nižší než loni v listopadu. Mléčné výroby zase potravináři obchodníkům dodávají o bezmála desetinu levněji než loni. Mlýnské výrobky pak zlevňují o více než sedmnáct procent.
Je patrné, že na
straně obchodníků tedy stále existuje prostor ke zlevnění. V uplynulých měsících totiž své ceny snižovali pomaleji, než tak činili
zemědělci a potravináři, případně na rozdíl od
zemědělců a potravinářů dosud nebyli svolní přistoupit ke zlevnění a nadále meziročně
zdražují, přestože k tomu vlastně nemají objektivní důvod. Zatímco totiž, jak už jsme si řekli, potravináři, a zejména
zemědělci už své dodávky do
obchodů v listopadu meziročně zlevňovali, obchodníci je nadále zdražovali. Přitom dražším
energiím či vyšším cenám vstupů a vyšším nákladům na pracovní sílu a různé
služby čelí
celá ekonomika: tedy jak
zemědělci, tak potravináři, tak obchodníci.
Trh obchodníků a je však více koncentrovaný než trh potravinářů, a hlavně než trh
zemědělců, pročež jsou na trhu potravinářů ceny nejvíce strnulé a nejméně pružně tak reagují na aktuální změny skutečné nabídky a poptávky. To obchodníkům vytváří relativně největší prostor ke svévolnému navyšování si vlastních
marží, alespoň tedy na přechodnou dobu, a současně k „čarování“ se svými
maržemi, resp. cenami, které zákazník platí v
obchodě.
Proto nyní
obchodní řetězec Lidl může slíbit – a
otázka, zda se tak vskutku stane, má smysl –, že v příštím
roce do řady vybraných koncových cen nejen promítne
snížení DPH na
potraviny o tři
procentní body, ale sníží dané koncové ceny ještě
nad rámec tohoto snížení
daně. Lidl tento slib učinil minulý týden. Obchodníci, a řetězce zejména, totiž evidentně mají právě vytvořený „polštář“ z minulých měsíců, ba
let, hlavně z loňska, který mohou v případě potřeby „vyfukovat“, i když přitom stále zůstávají komfortně v pásmu
zisku.
Pokud tedy je ten či onen řetězec nyní schopen zlevnit
nad rámec
snížení DPH, vlastně tím potvrzuje, že stěžejním důvodem relativně drahých
potravin jsou nafouknuté
marže obchodníků, kterými si onen „polštář“ vytvořili a s nimiž mohou nyní celkem libovolně „čarovat“ a měnit je dle svých momentálních potřeb. Po setrvalém mnohaměsíčním tlaku a veřejnosti a médií mu nyní některé z řetězců, zdá se, už dále nejsou s to vzdorovat – anebo z marketingového důvodu vlastně ani nechtějí.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz