Firmy hledají talenty, ale samy často nevědí jaké
Dříve než začnete schopné lidi hledat, pečlivě si promyslete, koho přesně do firmy potřebujete a co bude konkrétní náplní jeho práce. Jinak se lov talentů změní ve střílení slepými náboji, radí headhunterka Markéta Šveda.
Ačkoli se to může zdát jako samozřejmost, mnoho zaměstnavatelů nemá přesně rozmyšleno, koho konkrétně na jakou pozici vlastně hledá. Na rozdíl od náboru méně kvalifikovaných lidí má ale lovení manažerů a expertů svá specifická pravidla, z nichž hlavní zní:
- definujte si velmi pečlivě, jaké místo chcete obsadit,
- co přesně na něm bude vybraný člověk vykonávat,
- a jaké budou jeho cíle.
„Běžné personální agentury pracují s databázemi, kde jsou lidé rozděleni podle profesí, které jsou však vymezeny velmi široce, ač mezi jednotlivci v rámci jedné profese existují podstatné rozdíly. Například v kategorii finanční ředitel nebo specialista marketingu se tak sejdou lidé, kteří spolu mají společný jen název pozice. Úspěšný lovec hlav proto musí pečlivě selektovat, kdo se na vypsanou pozici skutečně hodí, a také zda do nové firmy zapadne,“ vysvětluje Markéta Šveda ze společnosti Recruit CZ. V opačném případě se může snadno stát, že vyberete člověka, který by sice byl šikovný, ale v úplně jiné roli nebo v jiné firmě.
Správný člověk na nesprávném místě
„Nedávno jsme hledali pro jistou firmu obchodního manažera pro země Evropské unie, který však, jak jsme rychle odhalili, ve skutečnosti neměl být ani obchodním manažerem, ani se věnovat EU,“ říká Markéta Šveda. Zaměstnavatel totiž hledal člověka pro oblast střední a východní Evropy, což jsou sice státy Unie, avšak zároveň jde o postkomunistický region, vnímaný na evropském trhu práce jako specifický, na nějž mohou někteří manažeři pohlížet skrz prsty. To však nebyl hlavní zádrhel. „Jednalo se o pozici, na které by „manažer“ neřídil stávající externí distributory, ale teprve by trh odbytu budoval. Náplní práce by byl tzv. cold calling čili telefonování bez předchozí domluvy, oslovování potenciálních distributorů či přímých prodejců, rozesílání nabídek, vyjednávání. Vše dohromady vyžaduje úplný jiný typ zkušeného obchodníka, než se z názvu a popisu pozice zprvu zdálo.“ Výsledkem podle headhunterky nutně bylo to, že ačkoli klient pozici delší dobu inzeroval, dlouho se nepřihlásil žádný relevantní kandidát a firma ztratila celé měsíce s neobsazenou klíčovou pozicí.
Informace vládnou světu
Při hledání klíčových lidí do firmy jsou nedůležitější informace z pracovního trhu: jejich získávání, třídění, vyhodnocování a aktualizace. Platí, že čím důležitější pozici obsazujete, tím delikátněji musíte k lovu přistoupit. „Chodíme po džungli trhu jako pravěcí lovci, rozhlížíme se a bedlivě nasloucháme, a ve výsledku přineseme zadavateli nejen uloveného mamuta, ale i podrobný návod, jak ho ugrilovat,“ usmívá se Šveda.
Informace z trhu jsou užitečné jak kandidátům, kterým lovci dokáží poradit třeba i s výší odměny, tak zaměstnavatelům, aby s uchazečem nešlápli vedle. Headhunteři znají například firemní kulturu u jednotlivých společností, specifika kariérního růstu, požadavky na zaměstnance, a to vše vysoce nad rámec suchých dat, která se lze dočíst v životopisech. „Například byl-li kandidát už dvakrát povýšen v rámci jedné firmy, je to velmi doporučující informace. Jenže co když si povýšení vyseděl? Nebo co když přichází z firmy, kde k povýšení stačí zlomek schopností, zatímco v konkurenční společnosti nebo na jiném oddělení s náročnějším šéfem by takového úspěchu nedosáhl? A má vůbec šanci zapadnout v novém kolektivu, když přichází z firmy s úplně odlišnou firemní kulturou? Zkrátka, bez podrobných a často delikátních informací lov hlav nemůže být úspěšný,“ vysvětluje Markéta Šveda.
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Vyhledávání podle IČO - hledat IČO
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Města a obce v ČR - vyhledávání firem a osob na adrese, zajímavosti - Města a obce
- DIČ - Daňové identifikační číslo, ověření DIČ firem a osob
- Firma Rivalenti s.r.o. - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Firmy hledají talenty, ale samy často nevědí jaké
- Ministr Babiš platí, ale neví za co a neví kolik
- Průzkum k GDPR: Třetina firem se na ně ještě nechystá, více než polovina neví, jaké s ním bude mít náklady
- US firmy mají ohromnou hromadu prostředků, se kterou si ale nevědí rady
- Mnozí z 500 000 Čechů, kteří doma pečují o své blízké, často nevědí, že mají nárok na státní podporu. Unikají jim tak tisíce korun měsíčně
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Okénko finanční rady
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Spotřebitelské půjčky rostou nejrychleji na jižní Moravě, jih Čech "zaostává"
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla