Japonský automobilový průmysl posiluje kybernetickou ochranu
Japonské automobilky si začínají bolestivě uvědomovat dlouho podceňovaný problém kyberbezpečnosti. V posledních letech čelily několika rozsáhlým kyberútokům, které odhalily, nakolik jsou zranitelné a jak vážné mohou mít dopady, když dojde k zastavení jejich výroby nebo úniku patentů a dat o milionech zákazníků.
Ilustrační foto: Shutterstock
Snaha o posílení kyberbezpečnosti v japonském automobilovém průmyslu byla vyvolána sérií kyberútoků, které zasáhly místní automobilky v posledních letech. První takový útok směřoval proti závodu Nissanu ve Spojeném království v roce 2017. Při kyberšpionáži proti Toyotě v roce 2019 došlo k úniku osobních informací o 3,1 milionech zákazníků. Další incident u Toyoty způsobil, že mezi lety 2016 a 2023 unikaly z jejího cloudu citlivé informace více než dvou milionů zákazníků. V létě 2023 byla navíc dočasně nucena pozastavit vývoz většiny vyrobených automobilů z Japonska po kyberútoku na přístavní zařízení v Nagoji. Honda čelila útokům v roce 2020, které vedly k dočasnému pozastavení její výroby v šesti zemích.
SNADNÁ ŘEŠENÍ NEEXISTUJÍ
Tyto incidenty přinutily japonské automobilky, které nepovažovaly hrozby z kyberprostoru za tolik nebezpečné jako v jiných odvětvích, aby se jimi začaly vážně zabývat.
Kyberbezpečnostní otázky spojené s automobily přitom nemají jednoduchá řešení. Bezpečnost závisí na dostatečné ochraně jak v samotném vozidle, tak i u jeho výrobce, subdodavatelů a prodejců. Dodavatelské řetězce v automobilovém průmyslu jsou komplikované a jeden automobil se skládá z více než 40 000 částí a sofistikovaného softwaru, který v rostoucí míře vyžaduje připojení k internetu, a tak využívá i širokou škálu IT systémů, potenciálně zranitelných před kyberútoky.
VODÍTKA, JAK SE LÉPE BRÁNIT
V reakci na tyto nové hrozby japonské asociace výrobců automobilů a automobilových součástek (Japan Automobile Manufacturers Association, Japan Auto Parts Industries Association) založily pracovní skupiny ke kyberbezpečnosti s cílem zvýšit povědomí o možných rizicích a současně doporučit opatření, jak se jim lépe bránit. V dalším kroku je v plánu vytvoření společných vodítek, které povedou k harmonizaci takových opatření nejen mezi automobilkami samotnými, ale také v rámci jejich globálních dodavatelských řetězců.
Tento vývoj je důležité sledovat nejen z pohledu českých obchodních partnerů japonských investorů v automobilovém průmyslu v Česku. Je to také příležitost, protože japonské automobilky jsou nuceny více investovat do kybertechnologií, ve kterých Japonsko začíná zaostávat.
Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tokiu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jen, Japonský jen JPY, kurzy měn
- Japonský automobilový průmysl posiluje kybernetickou ochranu
- Slabá japonská měna poškozuje americký automobilový průmysl
- Soliditet: Automobilový průmysl v České republice posiluje
- Adastra posiluje servis pro pojišťovnictví a automobilový průmysl: do jejího týmu míří šéf prodeje z americké firmy Solera Inc.
- Komentáře k průmyslu - mírné zklamání, trend závislosti na automobilovém průmyslu pokračuje
- Jak se přeskládal průmysl - Současným hlavním tahounem českého průmyslu je ten automobilový. Nebylo tomu tak ale vždycky
- Rakousko posiluje kybernetickou bezpečnost
- Evropská unie posiluje unijní opatření v prevenci kybernetických hrozeb
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory