Lednový efekt při obchodování s akciemi
Lednový efekt je termín označující sezónní nárůst cen akcií v lednu. Obvykle se vysvětluje nárůstem počtu kupujících, který následuje po poklesu cen, k němuž obvykle dochází v prosinci. V tuto dobu se investoři zapojují do vybírání daňových ztrát, aby vyrovnali realizované kapitálové zisky, což vede k výprodeji. Dalším možným vysvětlením je, že investoři využívají peněžní bonusy z konce roku k nákupu investic v následujícím měsíci.
Existují také určité údaje, které lednový efekt potvrzují. Například studie investiční společnosti S&P Dow Jones Indices zjistila, že od roku 1928 činil průměrný lednový výnos indexu S&P 500 3,2 %. Ve srovnání s průměrným výnosem 1,1 % za ostatních 11 měsíců v roce.
Je však důležité poznamenat, že lednový efekt není zaručen. Bylo zaznamenáno mnoho případů, kdy ve skutečnosti index S&P 500 v lednu klesl. Mimo to je lednový efekt také výraznější u akcií s malou tržní kapitalizací než u akcií s velkou kapitalizací.
Přestože je lednový efekt skutečným, pozorovatelným tržním jevem, není zaručeno, že se v daném roce skutečně projeví. Za posledních 30 let byly lednové zisky pozorovány 17krát (57 %), zatímco ztrátových lednových měsíců bylo celkem 13 (43 %), což je sotva lepší než hod mincí.
Investování v očekávání lednového efektu může být pro některé investory vhodnou taktikou, je však třeba si uvědomit, že s sebou tato strategie nese určité riziko a nejistotu. Je založena na tržní anomálii, která nemusí nastat každý rok, a stejně jako všechny investiční strategie by měla být používána především jako součást diverzifikovaného portfolia. Nelze tedy spoléhat pouze na ni.
Komentují finanční analytici investiční platformy a aplikace Freedom24 provozované společností Freedom Finance Europe
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz