Lukáš Kovanda, Ph.D. (Trinity Bank)
Investice  |  24.10.2024 13:05:21

Peking tlačí na čínské automobilky, aby zastavily expanzi do EU. Je to zlá zpráva pro ty evropské politiky, kteří o čínské investice stojí (Meloniová či Sánchez)

Čínská vláda vyvíjí tlak na své domácí automobilky, aby zastavily dosud probíhající expanzi v zemích Evropské unie. Oficiálním důvodem má podle agentury Bloomberg být rostoucí napětí v obchodních vztazích EU a Číny. EU letos zavádí vysoká, až 45procentní cla na čínská elektroauta. Peking slibuje odvetu.

Podle některých expertů však Brusel chtěl cly docílit spíše toho, aby čínské automobilky ve větší míře přesunuly svoji výrobu přímo na evropský kontinent. O čínské investice velmi stojí například italská premiérka Giorgia Meloniová nebo její španělský protějšek Pedro Sánchez. Pokud by se čínské automobilky z EU měly stáhnout natolik, že ani nezbudují zamýšlené závody, půjde o „čáru přes rozpočet“ třeba i francouzského prezidenta Emmanuela Macrona. Ten letos na jaře nebývale hostil čínského prezidenta Si Ťin-pchinga, jejž po večeři v Elysejském paláci vzal na výlet do Pyrenejí, kam coby dítě jezdíval za babičkou. Důvod Macronovy péče o čínského prezidenta je zřejmý – snaha o více čínských investic ve Francii.

Peking však nyní čínským automobilkám doporučuje, aby přestaly aktivně vyhledávat místa pro vybudování nových závodů a aby na sebe obecně příliš neupozorňovaly. Své plány na výrobu aut v Itálii už podle zdrojů Bloombergu „dala k ledu“ čínská státní automobilka Dongfeng. Důvodem je právě pekingské varování.

Skutečných důvodů čínského stažení z trhu EU ale může být více, včetně probíhajícího ochabnutí evropské poptávky po elektrovozech či související obavy z nadvýroby.

Přitom ještě letos v červenci vážil cestu do Číny italský ministr průmysl Adolfo Urso, aby tam loboval za čínské investice na Apeninském poloostrově. Sešel se i s vedením právě automobilky Dongfeng. V září pak Čínu navštívil zmíněný španělský premiér Sánchez, který loboval za nové investice – a výstavbu nových fabrik – čínských automobilek ve Španělsku. Dokonce během návštěvy zaskočil Brusel, když EU na dálku vyzval, ať ještě přehodnotí zavedení protičínských cel. Zřejmě takto otočil kvůli obavě právě ze ztráty možných čínských investic, která se tedy nyní zjevně začíná naplňovat.

I když ne zcela. Například další čínská automobilka BYD zatím od svých plánů na vybudování továrny v Maďarsku neustupuje.

Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank

TRINITY BANK

Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.

Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.

Více informaci na: www.trinitybank.cz

26.10. 12:50  Důvod je více než jasný (Zdeněk Horčička)
24.10. 18:12  Taiwan (Karel)
24.10. 16:32  Taiwan (emil)

Okomentovat na twitteru

Okomentovat na facebooku






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688