Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  26.11.2023 08:26:11

TOP 10 nejprodávanějších elektromobilů ve světě. Vedle Tesly především vládne BYD

Konferenci s názvem „Electromobility: The Future Is Now“, tedy „Elektromobilita: Budoucnost je teď“, uspořádala v pátek domácí vysoká škola Unicorn University. Na téma trendů, technologií a inovací v oblasti eMobility vystoupila řada expertů nejen z Česka, ale i ze zahraničí. Prezentován byl například výrazný rozvoj v dané oblasti v severských zemích, potažmo švédském Göteborgu a hlavním městě Norska Oslu. Právě posledně zmiňované je považováno za hlavní město eMobility, protože nikde jinde nejezdí v Evropě tolik elektromobilů a nikde není hustota dobíjecí infrastruktury tak vysoká jako právě v této metropoli. Oslo chce být do roku 2030 prvním bezemisním městem na světě.

Oslo se primárně právě zaměřuje na dopravu, která tvoří 60 % emisí, uvedla tamní poradkyně pro eMobilitu Sara Teige Kalsas společně s projektovým manažerem Sture Portvikem. Loni prodané osobní vozy čistě na benzín či naftu tvořily ve městě již výraznou menšinu (cca 6 %). Trh vlastně ovládly elektromobily s 83% podílem. Nadpoloviční většinu pak ještě tvořily v segmentu autobusů. V Oslu se vlastně řídí motem umožnit nabíjení elektrovozů kdekoliv a kdykoliv. Například se vlastně neplatí za nabíjení, ale za parkování, při kterém si řidiči mohou „natankovat“. V případě městem provozovaných parkingů za cenu 2 EUR/h. Jako podporu elektromobility vidí prodávání vozů bez DPH.

Jak také patrno níže z přehledu, nadpoloviční prodeje vozů s naftovým pohonem byly již jen u užitkových vozů, potažmo nákladních.

 

Wulf Schlachter zakladatel a CEO společnosti DXBe Management ve svém vystoupení mj. právě pro segment nákladních elektro vozů uvedl, že v této dekádě se očekává v průměru roční nárůst 26,4 %. Loni činil 51 %. Každopádně v roce 2030 má daný trh dosáhnout obratu 3,86 mld. USD.

Ohledně budování nabíjecích kapacit hovořil zástupce koncernu E.on, resp. Arjan van der Eijk coby provozní šéf dceřiné EDRI (E.ON Drive Infrastructure). Firma v 10 evropských zemích provozuje již více než 4 600 nabíjecích stanic. Ambicí EDRI je stavět ročně více než tisíc vysokonapěťových dobíjecích stanic. Jako výraznou brzdu při budování zmínil dodavatelsko-odběratelské vztahy, hlavně dodávky transformátorů. Někdy se čeká i rok… Právě jako jeden z hlavních dvou bodů zmínil nutné investice do posílení sítí. Hlavním je samozřejmě dostatek elektřiny pro elektromobilitu, kde se dle něho musí jít cestou investic především do obnovitelných zdrojů, potažmo vodíku. 

V Dánsku firma zkouší v pilotním projektu nabízet dobíjení s proměnnými cenami v závislosti na vývoji tržních spotových cen elektřiny.

Tesla a pak už jen čínské automobilky

Výkonný ředitel domácího Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl ve svém vystoupení mj. zmínil 10 nejprodávanějších elektromobilů ve světě v 1. čtvrtletí letošního roku dle žebříčku sestaveného společností Counterpoint. První dvě příčky patří Tesle s modelem Y, resp. modelem 3. V přehledu je jinak již vlastně znát nastupující nadvláda čínské společnosti BYD, o které jsme naposledy psali v článku „Tesla může závidět. Buffettova BYD pokračuje v mnohem výraznější expanzi – v říjnu prodala již přes 300 tis. automobilů“. V TOP10 jsou vedle Tesly každopádně již jen čínské automobily.

Elektromobily TOP10 z hlediska prodejů v 1Q 2023 Společnost Counterpoint nicméně spočítala, že co se týká tržního podílu z hlediska prodejů elektrických osobních vozů automobilek drží se v popředí skupina Volkswagen. V úvodní části letošního roku s podílem necelých 7 %. Oproti poslednímu čtvrtletí loňského roku si pak polepšil zejména Mercedes, který ze začátku druhé desítky poskočil rovnou na 6. místo.


Daňové zamyšlení závěrem

Přestože se v EU za poslední 4 roky trh s elektromobily z šestinásobil, můžeme jistě říci, že jsme stále jen nedaleko za startovní čárou. Na podporu se vymýšlí různé cesty, které mají pro státy vlivy i ve výpadku daní. A to nejen při pořizování vozů. Známý je logický vliv v segmentu spotřebních daní, když místo natankování daňově značně zatížených běžných pohonných hmot se používá v tomto ohledu daňově levnější elektřina. V současnosti pro státní rozpočty stále ještě zanedbatelný vliv.

Otázkou však zůstává budoucnost. Až širší rozvoj elektromobility přinese oproti současnosti propad prodejů pohonných hmot, potažmo tedy díru ve výběru spotřebních daní. Dané finance, které přitom státy používají na údržbu/rozvoj silniční infrastruktury. Dočkáme se pak v návaznosti mnohem výraznější spotřební daně z elektřiny, než je tomu nyní? Sice výběrově jednoduché řešení, které by však mělo negativní dopad na celé ekonomiky. Platit více daňově zatíženou elektřinu i pro jiné účely, se zdá být nesmyslné. Bude se tak třeba platit za každý ujetý kilometr? Postupovat se v EU jistě bude muset jednotně. Od politikům jsme se však možných cest v této záležitosti zatím nedočkali. Možná se o tom zatím ani nijak nahlas hovořit nechce, znamenat by to totiž mohlo zbrzdění zájmu o bezemisní automobily.

Zdroj výše uvedených obrázků: Online konference Electromobility The Future Is Now









Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688