Od začátku
roku sjelo v
České republice z výrobních linek celkem 922 446 osobních vozidel. To představuje
nárůst výroby o 17,1 % oproti stejnému období loňského
roku.
Roste také podíl vyrobených vozidel s elektrickým pohonem, který aktuálně představuje 12,5 % z celkové produkce. Za prvních osm měsíců tak bylo vyrobeno 84 499 čistě elektrických a 30 888 plug-in hybridních osobních vozidel a 16 čistě elektrických autobusů. Samotné letní měsíce červenec a srpen se naopak nesly ve znamení nižších výrobních
výsledků. Ty byly způsobeny plánovanými celozávodními
dovolenými, ale i neplánovanými odstávkami výroby pro nedostatek komponent. Celoročně jsou pak nižší výrobní
výsledky v segmentu autobusů, konkrétně 3 149 ks (-6,3 %) a motocyklů 489 ks (-63,5 %).
„Je skvělou zprávu, že navzdory výpadkům ve výrobě u kolínské
Toyota Motor Manufacturing i
Škoda Auto v Mladé Boleslavi a Kvasinách, které zapříčinila série živelných událostí u dodavatelů, se od ledna do srpna výrobcům podařilo meziročně navýšit celkovou produkci osobních vozidel o více než 17 %. Český
autoprůmysl tak opět podpořil výkon domácí
ekonomiky a pokračoval v
růstové trajektorii dokonce silněji než trh v
EU, který v letních měsících
rostl o 15,2 %, a to už dvanáctý měsíc v řadě. Další pozitivní zprávou prázdninových měsíců je i spuštění výroby druhé generace modelu KONA Electric nošovické
automobilky Hyundai, která tak podpoří trend rostoucí nabídky elektrických vozidel vyrobených v Česku,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení
automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
Od začátku letošního
roku bylo do konce srpna vyrobeno 922 446 osobních vozidel, tedy meziročně o 17,1 % více než ve stejném období loňského
roku. V letních měsících byl trend produkce ovlivněn termíny pravidelných celozávodních
dovolených a neplánovanou, téměř měsíc trvající odstávkou kolínské Toyoty způsobenou nedostatkem plastových dílů. Ty
automobilce dodává společnost Novares CZ Zebrak, jejíž skladovací a výrobní prostory zničil koncem srpna rozsáhlý
požár. V červenci bylo vyrobeno 88 607 vozidel (+3,4 %), v srpnu pak v důsledku
požáru 95 385 vozidel (-7,9 %). Celková produkce ve dvou letních měsících tak byla o 5 243 vozidel nižší (-2,8 %) než ve stejném období loňského
roku.
Největší domácí
automobilka Škoda Auto vyrobila ve svých tuzemských závodech v lednu až srpnu 576 703 osobních
automobilů (+27,3 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo vyrobeno 68 245, tj. 11,8 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 56 697 vozidel
bateriových a 11 548 vozidel plug-in hybridních.
V nošovickém závodě
automobilky Hyundai bylo za prvních osm měsíců vyrobeno celkem 224 100 vozidel, tj. o 4,9 % víc než ve stejném období loňského
roku. Z celkového počtu vozidel mělo 27 802 čistě elektrický a 19 340 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy, vyrobené v nošovické
automobilce tvoří 21 % z celkové produkce. Od poloviny srpna
automobilka spustila výrobu druhé generace elektrického crossoveru KONA Electric, kterého má být do konce
roku vyrobeno 21 000 kusů vozidel, v příštím
roce pak půjde o dalších 50 000 vozidel. Je tedy patrné, že podíl elektrických vozidel vyrobených v Nošovicích bude v dalších měsících narůstat.
Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v tomto
roce 121 643
automobilů, tedy o 153 vozidel více než ve stejném období minulého
roku. Značný pokles výroby pak zaznamenala v polovině samotného měsíce srpna (a části září), kdy došlo k neplánovanému pozastavení výroby způsobené nedostatkem plastových dílů. V srpnu bylo vyrobeno o 8 834 vozidel méně (-66,9 %) než v loňském
roce. Pozitivní zprávou je obnovení výroby, a to k dnešnímu pondělí 18. září
2023.
Autobusy
Výroba autobusů zaznamenala nepatrný meziroční pokles způsobený především objednávkovým charakterem výroby a z části i některými chybějícími komponenty. V prvních osmi měsících bylo v
České republice vyrobeno celkem 3 149 autobusů, tedy o 212 méně (-6,3 %) než ve stejném období loňského
roku. Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 2 941 autobusů (-1,8 %), SOR
Libchavy vyprodukoval celkem 198 autobusů (-41,4 %). Společnost KHMC zaměřující se na výrobu minibusů, vyrobila v daném období celkem 10 vozidel, tedy o 3 méně než v předchozím
roce. V segmentu elektrických pohonů bylo za leden až srpen vyrobeno celkem 16
bateriových BEV autobusů, a to v libchavském závodě společnosti SOR.
Motocykly
Také tradiční výrobce motocyklů JAWA Moto zaznamenal osmiměsíční pokles výroby způsobený zejména nasycením trhu v minulém
roce. V lednu až srpnu sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 489 motocyklů (-63,5 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 850 motocyklů méně než v loňském
roce.
Ing. Tomáš Jungwirth
manažer komunikace
jungwirth@autosap.cz