Co je totální škoda a jak se řeší?
Takzvaná totálka je postrachem každého řidiče, ať už k ní došlo bouračkou, pádem stromu nebo sražením srnky. Co ale totální škoda skutečně je a jak rozeznat, kdy už je auto skutečně na odpis?
Stručně řečeno, totální škoda nastává v momentě, kdy už vozidlo nejde opravit nebo by jeho oprava stála více, než kolik auto skutečně stojí. Pokud máte jen povinné ručení, škodu vám nahradí pojišťovna viníka pouze v případě, že někdo naboural vás. Může se ale stát, že nehodu způsobíte vy – bez havarijního pojištění vám pak škodu nikdo nenahradí, a zůstane vám jen nepojízdný vrak. Totálkou je ale u havarijka i odcizení vozidla a jeho zničení. Pojďme se podívat na totální škodu do detailu.
Co je ekonomická a technická totální škoda?
Už jsme zmínili, že totální škoda je označení pro poškození auta, které není možné opravit, nebo se to zkrátka nevyplatí. Terminus technicus je v takovém případě technická a ekonomická totální škoda. Jak se v tom vyznat?
Technická totální škoda nastává, když je vaše auto nenávratně poškozené - opravu zkrátka není možné provést. Představte si auto po nárazu do stromu, povodni nebo požáru. Ekonomická totální škoda nastává v případě, že náklady na opravu převyšují hodnotu auta nebo se tržní hodnotě auta blíží. Limit, od nějž už se jedná o totálku, je u havarijního pojištění většinou stanoven na 80 % hodnoty vozidla. Vzhledem k tomu, že hodnota auta se v průběhu času mění, se náklady na opravu vždy počítají z aktuální hodnoty vozidla před škodní událostí.
Kritéria pro určení totální škody
Co je pro pojišťovnu totální škodou? To vám řeknou hlavně pojistné podmínky vaší pojišťovny. Každá totiž může posuzovat škodu trochu jinak. Většina pojišťoven považuje za totálku takovou škodu, při níž náklady na opravu přesáhnou 80 % hodnoty vozidla, tzn. ceny, za kterou by bylo možné ho před škodní událostí koupit.
Pokud máte havarijní pojištění, příčina škody zde nehraje roli. Totálka může vzniknout vlivem dopravní nehody, střetu se zvěří nebo třeba povodně a krupobití. U povinného ručení – tedy v případě, že jste nehodu nezpůsobili vy – je škoda klasifikována jako totální, pokud se náklady na opravu rovnají (nebo dokonce přesahují) 100 % hodnoty vozidla.
Jak pojišťovna určí, jestli jde u vašeho auta o totálku? Po nahlášení pojistné události si stav auta v servisu osobně zkontroluje likvidátor pojišťovny a zhodnotí, jestli je možné a ekonomické auto opravit, nebo už je na konci svého života a poputuje na vrakoviště. A co pokud vám bylo vozidlo odcizeno a nikde po něm není vidu ani slechu? Pojišťovna vozidlo ocení podle jeho technických parametrů a svých tabulek.
Hodnota vozidla a výpočet totální škody
Hodnota vozidla, z níž pojišťovny vypočítávají pojistné plnění při totální škodě, se nazývá „obvyklá cena vozidla”. Jedná se o cenu, za kterou by bylo možné před škodní událostí vozidlo koupit. Nejde tedy o cenu, za kterou jste dříve koupili vozidlo vy nebo na kterou jste si auto kdysi pojistili. Při určování hodnoty vozidla hraje roli například úroveň výbavy, stav tachometru, míra opotřebení a případné poškození, které hodnotu automobilu snižují.
Mohli jste ale na svém autě také provést úpravy, které hodnotu vozidla zvyšují – například generálku motoru nebo výměnu převodovky. Takové úpravy nemusíte mít zapsané v technickém průkazu, pojišťovna o nich neví, a ani je nemůže fyzicky zkontrolovat, třeba při odcizení vozidla. Raději si veškeré opravy a úpravy dokumentujte, udržujte servisní knížku aktuální a faktury dodavatelů si ukládejte. Pojišťovně byste to jinak dokazovali těžce.
Rozdíl mezi totální škodou a částečnou škodou
Samozřejmě, že každá škoda na autě není hned totálka. Většina škod, které pojišťovny řeší, jsou takzvaně parciální, neboli částečné. U těch je oprava většinou z technického hlediska jednoduchá a náklady na ní zároveň nejsou příliš vysoké. Problém však může nastat v případě, že máte starší auto. Přece jenom se průměrné stáří českých aut pohybuje kolem 16 let.
Pokud zrovna nemáte naleštěného veterána, totálkou může být i malý „ťukanec” – u starších aut je někdy cena náhradních dílů nebo opravy zkroucených plechů zkrátka vyšší než hodnota samotného auta. Na emocionální hodnotu, kterou má auto pro vás, se tady nehledí.
Co se bude dít s autem?
Rozhodla pojišťovna o tom, že došlo k totální škodě? Ať už šlo o technickou nebo ekonomickou totálku, pojišťovna v takovém případě považuje auto za zničené a od této chvíle ho bude nazývat vrakem. Kromě hodnoty, které mělo auto před škodní událostí, pojišťovna spočítá i hodnotu vraku. Vrak může být prodán v aukci a výtěžek bude náležet vám. Pokud však chcete, můžete si ho nechat a pokusit se ho opravit svépomocí nebo v neautorizovaném servisu. Plnění od pojišťovny ale bude vždy snížené o cenu vraku. Ať už se rozhodnete jakkoliv, počítejte také s tím, že do plnění zasáhne spoluúčast, kterou máte sjednanou ve smlouvě.
Jaké plnění od pojišťovny dostanete? Pojišťovna výši plnění stanoví tak, abyste si mohli koupit srovnatelné auto z hlediska typu, kvality i stáří. Pokud jste „sešrotovali” auto, které ještě vonělo novotou a sjednali jste si k němu i GAP pojištění, pojišťovna vám z havarijka vyplatí částku odpovídající aktuální hodnotě a z připojištění GAP vám dorovná rozdíl oproti kupní ceně. Od pojišťovny tedy budete moci v součtu dostat částku, za kterou jste auto koupili. Vzhledem k tomu, že hodnota nového auta začne klesat takřka hned po vyjetí z linky, rozhodně při sjednání GAP pojištění společně s nákupem nového auta neprohloupíte.
Martin Ždímal
V pojišťovnictví se pohybuje od roku 2006 a to jak v ČR, tak i dalších zemích, kdy od roku 2013 zodpovídal za vývoj a provoz IT systémů pro pojišťovny pod hlavičkou skupiny Generali PPF v rámci regionu CEE. V RIXO.cz stál u zrodu firmy a je z velké části autorem její filosofie – tedy bezplatného srovnávání pojistek klientů a nabídky nejvýhodnější alternativy z pohledu ceny i šíře pojistného krytí. Od listopadu 2022 je generálním ředitelem společnosti.
RIXO.cz
RIXO.cz je česká online pojišťovací služba. Od roku 2018 pomáhá klientům najít kvalitní a zároveň výhodné pojištění. Nabízí srovnání a sjednání autopojištění, pojištění majetku, životního a úrazové pojištění, pojištění odpovědnosti pro občany i zaměstnance, cestovní pojištění nebo energie (elektřinu a plyn) a hypotéky. Každý rok navíc RIXO výhodnost smluv kontroluje a doporučí lepší nabídky. Jako jediný srovnávač RIXO umí srovnávat a sjednávat životní pojištění online. Má také vlastní mobilní aplikaci, kde klienti najdou všechny své pojistky.
Více informací na https://www.rixo.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Finanční rady:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jak koupit Bitcoin, kde koupit Bitcoin – nákup Bitcoinu
- Jak těžit bitcoin - těžba bitcoinů, mining
- Valorizace důchodů - jak stoupají důchody?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Výpočet čisté mzdy reforma 2024. Jak se vypadá čistá mzda před a po reformě?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Co je totální škoda a jak se řeší?
- Lithium: Co je lithium a co bude potřeba řešit při přípravě těžby. (audio)
- Koronavirus (Covid-19): Co to je? Jak se přenáší? Jak se chránit? Zastaví jej alkohol a další mýty kolem...
- Koronavirus (Covid-19): Co to je? Jak se přenáší? Jak se chránit? Zastaví jej alkohol a další mýty kolem... - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?