Slavia pojišťovna upozorňuje: Úpravou můžete auto zhodnotit, ale i zničit
Sazby pojištění nebo výplatu pojistného plnění ovlivňuje kromě zcela standardních věcí, jako je typ a cena vozu nebo objem jeho motoru, také několik maličkostí, o kterých se nemluví tak často. Některé z nich jsou na hraně litery zákona, jiné zase mohou mít zcela opačný efekt, než si původně majitel auta myslel. V praxi se pak snaha o co nejmenší pojistné sazby odráží v různých dodatečných úpravách s cílem mít v technickém průkazu zapsanou jinou kategorii, než ve které se původně stroj narodil. Velikost pojistného plnění však mohou ovlivnit také tuningové úpravy nebo propadlý techničák.
Když vozidlo opouští podnik, ve kterém jej vyrobili, má už zcela konkrétní registraci. Jde buď o automobil osobní, nákladní, traktor a podobně. Žonglováním mezi těmito kategoriemi se někdy jejich majitelé snaží ušetřit silniční daň, mýtné a především pojistné. Z nákladního tahače se tak papírově narodí třeba zvláštní vozidlo, označované jako tatraktor, jehož terénem by měly být výhradně lesy a zemědělská pastviska. Problém je ale v tom, že dál jezdí po silnicích a jeho majitel s ním vesele provozuje autodopravu. Důvod má dobrý. Povinné ručení by mu za tahač vyšlo na desetitisíce, kdežto za tatraktor jenom na stokoruny.
Ne všichni pojistitelé však jsou ochotni na tuto hru přistoupit. „U nás také pojišťujeme tatraktory, ale jejich cenotvorba pokaždé vychází z původního vozidla, ze kterého byly předělány, což mohl být třeba tahač nebo nákladní vůz,“ vysvětluje ředitel úpisu autopojištění Slavia pojišťovny Ladislav Bělina a dodává, že záměrem je pojišťovat tyto stroje za takové pojistné, které odpovídá jejich míře rizika.
Úpravy vozidel ve jménu nižších nákladů na jejich provoz začaly u osobních automobilů už před více než 15 lety, kdy vidina pořízení vozu za cenu bez DPH motivovala pod vlivem tehdy platné legislativy nejednoho motoristu s živnostenským listem k instalaci mřížky mezi sedadla a úložný prostor. A to dokonce i do sedanů, které nikdy žádný náklad nevozily. Traduje se, že s mřížkou za sedadly prý tehdy jezdil i jeden luxusní crossover Porsche Cayenne…
Milovníci tuningu jsou často přesvědčeni o tom, že každá úprava vozu jim automaticky zvyšuje jeho hodnotu. „Takhle jednoznačné to ale není,“ upozorňuje vedoucí pojistných událostí motorových vozidel Slavia pojišťovny Radek Ambler. Záleží totiž, zda jsou upravené komponenty homologované a zda je do vozidla instaluje odborník, který k tomu má oprávnění. „Díky homologaci má vozidlo oficiální potvrzení o tom, že může jezdit po silnici a dojde-li u takového auta k pojistné události, musí pak pojišťovna v rámci likvidace počítat i s cenou těchto tuningových náhradních dílů. Tohle ale neplatí u podomácku vyrobených komponentů bez homologace. Při totální škodě pak totiž takový vůz jeho úpravy nezhodnocují, ale naopak znehodnocují. Každopádně všem doporučuji udělat fotodokumentaci auta před tuningovou úpravou a po ní,“ dodává Ambler.
Pokud si někdo upraví auto bez odborného zázemí, dosáhne toho, že jeho vůz už přestane odpovídat továrnímu nastavení, protože se mu změní jízdní vlastnosti. U upravených vozů se taky zužuje okruh jeho budoucích zájemců. Takový automobil už pak dokáží ocenit pouze lidé ze stejné „skupiny“, ale pro běžného uživatele jde spíš o znehodnocený vůz.
Mnohem optimističtější je pohled pojišťoven na propadlé technické průkazy. Rozhodně neplatí, že s techničákem po expiraci od Vás dá v případě pojistné události pojišťovna ruce pryč. „Vždy záleží na příčině škody a na okolnostech, které s ní souvisí,“ říká Radek Ambler ze Slavia pojišťovny. Má-li tedy se škodou na vozidle přímý vztah i propadlý techničák, pojišťovna to při likvidaci zohlední. „Je přece rozdíl mezi tím, když auto s propadlou technickou kontrolou nedalo přednost jinému vozidlu a tím, když nestačilo zastavit, protože mělo špatné brzdy,“ vysvětluje Ambler.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kdy můžete do předčasného důchodu a o kolik peněz přijdete?
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Příspěvek na auto
- Plánovač tras autem
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
- Slavia pojišťovna upozorňuje: Úpravou můžete auto zhodnotit, ale i zničit
- Varování: "Chiptuning" je hit, ale může vám úplně zničit auto!
- SLAVIA POJIŠŤOVNA - Akcie SLAVIA POJIŠŤOVNA aktuálně - akcie online
- Finanční tsunami: Roky se sbírá, ale trh může zničit za pár týdnů
- Slavia - pojišťovna Slavia
- Slavia pojišťovna a.s., Pojišťovny nabízející povinné ručení
Prezentace
21.01.2025 Nejoblíbenější Xiaomi roku má nástupce.
16.01.2025 Nejnadupanější telefon současnosti se začal…
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
ČNB patří mezi pět největších kupců zlata mezi centrálními bankami
Charu Chanana, Saxo Bank
Mgr. Timur Barotov, BHS
Peněz bude stále více: Investování již není možnost ale nutnost!
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Překoná zlato v roce 2025 úroveň 3 000 USD? Prognózy se liší, důvody však zůstávají stejné
Petr Lajsek, Purple Trading
Cena ropy prolomila klíčovou úroveň. Kolik si připlatíme za pohonné hmoty?
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Měli vaší blízcí sjednané životko? Česká asociace pojišťoven vám to pomůže zjistit
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Raketový růst fixací energií: Češi hledají jistotu před zdražováním
Pavla Berdár, Delta Green
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku