OPOJISTENI.CZ (OPOJISTENI.CZ)
Pojištění  |  17.01.2025 11:43:00

Více elektroaut na silnicích by přineslo dalekosáhlé změny

Jaká nová rizika mohou představovat elektromobily, pokud se opravdu masově rozšíří? Odborníci společnosti Verisk nedávno prozkoumali současnou situaci v oblasti elektrických vozidel a vyslovili hypotézu, jaké obavy by tato vozidla mohla v budoucnu vyvolat v oblasti pojištění.

Greg Scoblete, ředitel týmu Verisk Emerging Issues (specializujícího se na rozvíjející se rizika), během webináře, který se konal v listopadu, uvedl, že přechod k většímu počtu elektrických vozidel na silnicích by mohl mít dalekosáhlé dopady. „Aniž bych to chtěl přehnaně dramatizovat, myslím, že je fér říci, že se jedná o přechod, který by mohl potenciálně představovat velmi hlubokou změnu s rozsáhlými důsledky, jež by ovlivnily nejen naše vozové parky, ale možná i naši infrastrukturu, energetické sítě, zdraví, životní prostředí, dodavatelské řetězce, domácí výrobní základnu a další,“ řekl konkrétně Scoblete. Dodal, že přechod na elektrická vozidla může mít vliv nejen na hrozby spojené přímo s automobily, ale také na majetková, odpovědnostní a kybernetická rizika.

Trh s elektrickými vozidly

Podle údajů Kelly Blue Book (americká společnost zaměřená na valuaci automobilů a na automobilový průzkum) tvořily elektromobily v září rekordních 9 % všech prodaných nových vozů v USA. KBB uvádí, že v minulém čtvrtletí Američané koupili o 11 % více elektromobilů než ve stejném čtvrtletí před rokem a že v září bylo zakoupeno 26 626 ojetých elektromobilů. To představuje 68,3% nárůst oproti září 2023.

Při pohledu do budoucna Bloomberg NEF v červenci předpověděl, že do roku 2027 by třetinu amerických prodejů nových automobilů mohly tvořit elektromobily. To je rok, kdy budou postupně zaváděna nová emisní pravidla EPA pro automobily. Očekává se, že tyto regule budou plně účinné do roku 2032.

Federální daňové úlevy by mohly prodej elektromobilů urychlit, vysvětlil Scoblete z Verisku, i když připustil, že po prezidentských volbách to může vypadat jinak. Ve Spojených státech je v současné době více než 100 000 veřejných nebo soukromých nabíjecích portů pro elektromobily, přičemž Bidenova administrativa si stanovila cíl dosáhnout na 500 000 nabíječek do roku 2030.

Požáry baterií a tepelný únik

Přestože požáry baterií elektromobilů jsou spíše málo časté události, mohou potenciálně přispět k závažnosti (výši) škod vzhledem k tomu, jak hořlavé „může být vše kolem nich“, vyjádřil se doslova Scoblete. S odvoláním na údaje z Národní rady pro bezpečnost dopravy, Úřadu pro statistiku dopravy a na základě vládních odvolávek výzkumníci společnosti AutoInsuranceEZ zjistili, že k požárům elektrických vozidel dochází méně často než k požárům tradičních a hybridních vozidel. Podle těchto zjištění dochází u elektrických vozidel k požárům přibližně v 25 případech na 100 000 prodaných kusů. Tatáž událost se stává častěji u plynem poháněných aut (asi 1 530 požárů na 100 000 prodaných aut) a u hybridních vozidel (výskyt asi 3 475 požárů na 100 000 prodaných aut).

Má to ale háček

Greg Scoblete z Verisku nicméně vysvětlil, že když se baterie elektromobilu dostane do tepelného rozběhu, může hořet podstatně dramatičtěji než spalovací motor a k hašení je zapotřebí „mnohem více prostředků“, což znamená, že proces hašení může trvat déle, než se podaří definitivně plameny zdolat. A pokud po uhašení požáru zůstane v baterii ještě energie, existuje riziko, že tato energie může vyvolat nový tepelný únik, varoval. K tomu dodal, že toto riziko může trvat hodiny, dny a dokonce i týdny po uhašení požáru. „Nadále však platí, alespoň podle veřejných zdrojů údajů, že k požárům elektromobilů nedochází častěji než k požárům spalovacích motorů,“ potvrdil Scoblete s tím, že toto zjištění přesahuje rámec amerických elektromobilů i na mezinárodní úroveň.

Blízkost požáru představuje potenciální riziko pro majetek

Databáze EV FireSafe v loňském roce uvedla, že k 18 % požárů elektromobilů došlo při nabíjení vozidel. 2 % šetřených událostí se objevila do jedné hodiny po odpojení od nabíječky. Podle Scobleta by požáry související s nabíjením mohly představovat hrozbu pro blízký majetek: právě proto, že požáry e-aut mohou hořet velmi horkým plamenem a jejich uhašení trvá dlouho. „Dalším souvisejícím problémem je, že auta a domy - a obecně mnoho vybavení domácností - se postupem času staly hořlavějšími,“ upozornil Scoblete. „Je to proto, že materiály, které se používají ve vozidlech a v mnoha zařízeních domácností, obsahují plasty. Plasty pocházející z fosilních paliv, která jsou vysoce hořlavá, a další syntetické materiály jsou také vysoce vznětlivé.“

Legislativa o právu na nabíjení v některých státech USA obecně stanovuje požadavky na nabíjecí stanice pro budovy, vysvětlil Scoblete. To by podle něj mohlo být dalším faktorem, který určuje, kde a jak blízko může být tato infrastruktura umístěna k přilehlému pozemku.

Kybernetická rizika potenciálně přítomná u nabíjecích stanic

Společnost Heavy Duty Trucking koncem roku 2022 uvedla, že od roku 2010 došlo k 344% nárůstu kybernetických útoků na vozidla. Scoblete poznamenal, že kybernetická zranitelnost elektrického vozidla se nemusí až tak moc lišit od jiných moderních, vozidel připojených online – i když se zdá, že některá moderní elektrická vozidla mají sofistikovanější ovládací software. „Je tu však velmi důležitý rozdíl,“ řekl, “a tím jsou nabíjecí stanice. Nabíjecí stanice mohou, alespoň potenciálně, fungovat jako další vektor, který šíří malware do elektromobilu. Nemusí však nutně jít jen o předávání elektronů do automobilů, může jít také o přenos dat.“

Kompromitace některého aspektu ekosystému elektromobilů, tedy samotného vozidla, nabíjecího zařízení, cloudu nebo jiné infrastruktury, malwarem vytváří potenciální riziko postupu napříč celým ekosystémem, varoval Scoblete z Verisku. „Dokonce až po elektrické dodavatelské služby,“ řekl. Dodal, že samotné nabíjecí stanice představují kybernetickou zranitelnost, protože mohou shromažďovat citlivé údaje zákazníků a teoreticky by mohly být zranitelné vůči hackerům.

Podrobněji

Celý webinář zahrnoval informace o tom, jak mohou elektromobily ovlivnit silniční infrastrukturu a dodavatelské řetězce baterií. Během prezentace bylo také zkoumáno obousměrné nabíjení, zavádění elektromobilů v komerčních automobilech a další. Více na ZDE.

oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu

Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.

Více informací na: www.opojisteni.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688