Více elektroaut na silnicích by přineslo dalekosáhlé změny
Jaká nová rizika mohou představovat elektromobily, pokud se opravdu masově rozšíří? Odborníci společnosti Verisk nedávno prozkoumali současnou situaci v oblasti elektrických vozidel a vyslovili hypotézu, jaké obavy by tato vozidla mohla v budoucnu vyvolat v oblasti pojištění.
Greg Scoblete, ředitel týmu Verisk Emerging Issues (specializujícího se na rozvíjející se rizika), během webináře, který se konal v listopadu, uvedl, že přechod k většímu počtu elektrických vozidel na silnicích by mohl mít dalekosáhlé dopady. „Aniž bych to chtěl přehnaně dramatizovat, myslím, že je fér říci, že se jedná o přechod, který by mohl potenciálně představovat velmi hlubokou změnu s rozsáhlými důsledky, jež by ovlivnily nejen naše vozové parky, ale možná i naši infrastrukturu, energetické sítě, zdraví, životní prostředí, dodavatelské řetězce, domácí výrobní základnu a další,“ řekl konkrétně Scoblete. Dodal, že přechod na elektrická vozidla může mít vliv nejen na hrozby spojené přímo s automobily, ale také na majetková, odpovědnostní a kybernetická rizika.
Trh s elektrickými vozidly
Podle údajů Kelly Blue Book (americká společnost zaměřená na valuaci automobilů a na automobilový průzkum) tvořily elektromobily v září rekordních 9 % všech prodaných nových vozů v USA. KBB uvádí, že v minulém čtvrtletí Američané koupili o 11 % více elektromobilů než ve stejném čtvrtletí před rokem a že v září bylo zakoupeno 26 626 ojetých elektromobilů. To představuje 68,3% nárůst oproti září 2023.
Při pohledu do budoucna Bloomberg NEF v červenci předpověděl, že do roku 2027 by třetinu amerických prodejů nových automobilů mohly tvořit elektromobily. To je rok, kdy budou postupně zaváděna nová emisní pravidla EPA pro automobily. Očekává se, že tyto regule budou plně účinné do roku 2032.
Federální daňové úlevy by mohly prodej elektromobilů urychlit, vysvětlil Scoblete z Verisku, i když připustil, že po prezidentských volbách to může vypadat jinak. Ve Spojených státech je v současné době více než 100 000 veřejných nebo soukromých nabíjecích portů pro elektromobily, přičemž Bidenova administrativa si stanovila cíl dosáhnout na 500 000 nabíječek do roku 2030.
Přestože požáry baterií elektromobilů jsou spíše málo časté události, mohou potenciálně přispět k závažnosti (výši) škod vzhledem k tomu, jak hořlavé „může být vše kolem nich“, vyjádřil se doslova Scoblete. S odvoláním na údaje z Národní rady pro bezpečnost dopravy, Úřadu pro statistiku dopravy a na základě vládních odvolávek výzkumníci společnosti AutoInsuranceEZ zjistili, že k požárům elektrických vozidel dochází méně často než k požárům tradičních a hybridních vozidel. Podle těchto zjištění dochází u elektrických vozidel k požárům přibližně v 25 případech na 100 000 prodaných kusů. Tatáž událost se stává častěji u plynem poháněných aut (asi 1 530 požárů na 100 000 prodaných aut) a u hybridních vozidel (výskyt asi 3 475 požárů na 100 000 prodaných aut).
Má to ale háček
Greg Scoblete z Verisku nicméně vysvětlil, že když se baterie elektromobilu dostane do tepelného rozběhu, může hořet podstatně dramatičtěji než spalovací motor a k hašení je zapotřebí „mnohem více prostředků“, což znamená, že proces hašení může trvat déle, než se podaří definitivně plameny zdolat. A pokud po uhašení požáru zůstane v baterii ještě energie, existuje riziko, že tato energie může vyvolat nový tepelný únik, varoval. K tomu dodal, že toto riziko může trvat hodiny, dny a dokonce i týdny po uhašení požáru. „Nadále však platí, alespoň podle veřejných zdrojů údajů, že k požárům elektromobilů nedochází častěji než k požárům spalovacích motorů,“ potvrdil Scoblete s tím, že toto zjištění přesahuje rámec amerických elektromobilů i na mezinárodní úroveň.
Blízkost požáru představuje potenciální riziko pro majetek
Databáze EV FireSafe v loňském roce uvedla, že k 18 % požárů elektromobilů došlo při nabíjení vozidel. 2 % šetřených událostí se objevila do jedné hodiny po odpojení od nabíječky. Podle Scobleta by požáry související s nabíjením mohly představovat hrozbu pro blízký majetek: právě proto, že požáry e-aut mohou hořet velmi horkým plamenem a jejich uhašení trvá dlouho. „Dalším souvisejícím problémem je, že auta a domy - a obecně mnoho vybavení domácností - se postupem času staly hořlavějšími,“ upozornil Scoblete. „Je to proto, že materiály, které se používají ve vozidlech a v mnoha zařízeních domácností, obsahují plasty. Plasty pocházející z fosilních paliv, která jsou vysoce hořlavá, a další syntetické materiály jsou také vysoce vznětlivé.“
Legislativa o právu na nabíjení v některých státech USA obecně stanovuje požadavky na nabíjecí stanice pro budovy, vysvětlil Scoblete. To by podle něj mohlo být dalším faktorem, který určuje, kde a jak blízko může být tato infrastruktura umístěna k přilehlému pozemku.
Kybernetická rizika potenciálně přítomná u nabíjecích stanic
Společnost Heavy Duty Trucking koncem roku 2022 uvedla, že od roku 2010 došlo k 344% nárůstu kybernetických útoků na vozidla. Scoblete poznamenal, že kybernetická zranitelnost elektrického vozidla se nemusí až tak moc lišit od jiných moderních, vozidel připojených online – i když se zdá, že některá moderní elektrická vozidla mají sofistikovanější ovládací software. „Je tu však velmi důležitý rozdíl,“ řekl, “a tím jsou nabíjecí stanice. Nabíjecí stanice mohou, alespoň potenciálně, fungovat jako další vektor, který šíří malware do elektromobilu. Nemusí však nutně jít jen o předávání elektronů do automobilů, může jít také o přenos dat.“
Kompromitace některého aspektu ekosystému elektromobilů, tedy samotného vozidla, nabíjecího zařízení, cloudu nebo jiné infrastruktury, malwarem vytváří potenciální riziko postupu napříč celým ekosystémem, varoval Scoblete z Verisku. „Dokonce až po elektrické dodavatelské služby,“ řekl. Dodal, že samotné nabíjecí stanice představují kybernetickou zranitelnost, protože mohou shromažďovat citlivé údaje zákazníků a teoreticky by mohly být zranitelné vůči hackerům.
Podrobněji
Celý webinář zahrnoval informace o tom, jak mohou elektromobily ovlivnit silniční infrastrukturu a dodavatelské řetězce baterií. Během prezentace bylo také zkoumáno obousměrné nabíjení, zavádění elektromobilů v komerčních automobilech a další. Více na ZDE.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Provoz silnice 1 třídy v úplném znění zákonů
- Silnice a dálnice aktuálně
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob 2019 včetně změn kvůli koronaviru
- Srážková daň 2020 - daň vybíraná srážkou, změny kvůli koronaviru
- Přiznání k dani z příjmů právnických osob za rok 2019 včetně změn kvůli koronaviru
- Daň z příjmů v roce 2020, změny kvůli koronaviru i daňové přiznání za rok 2019
- Změna času - střídání času 2019, konec střídání času, letní a zimní čas
- Aktuální změny ve výpočtu čisté mzdy v roce 2023. O kolik se vám zvýší čistá mzda?
- Aktuální změny ve výpočtu čisté mzdy v roce 2024. O kolik se vám zvýší čistá mzda?
- Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za rok 2019 a v roce 2020, změny při podání daňového přiznání za rok 2019 kvůli koronaviru
- Elektromobilita je drahá a přinese dalekosáhlé změny, říká expert
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Kávová horečka: ceny lámou rekordy, zásoby docházejí a Trump přilévá olej do ohně
Štěpán Křeček, BHS
Cestovní ruch je na vzestupu. Rok 2024 výrazně překonal předpandemický rok 2019
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Dětská platební karta? Na tuhle chybu rodiče nejčastěji doplácejí
Marek Pokorný, Portu
Investování se stává běžnou součástí života. Zájem Čechů o něj roste
Jaroslav Rada, Česká síť
Pavla Berdár, Delta Green
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Jáchym Knedlhans, Direct Family
V roce 2025 přichází spousta změn na silnicích - rostou ceny známek, začnou chodit pokuty
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Nový rok, nové předsevzetí. Jak začít lépe hospodařit s penězi?
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz