Inflace: Czesi poszli na zakupy do polskich sklepów. Kartové transakce ukazují, že platby kartou za potraviny v Polsku se zvýšily 8x ve srovnání s rokem 2019, v některých měsících (březen) to bylo dokonce 10x tolik.
Čechům došla trpělivost s cenami potravin v ČR. Kartové transakce ukazují, že platby kartou za potraviny v Polsku se zvýšily 8x ve srovnání s rokem 2019, v některých měsících (březen) to bylo dokonce 10x tolik. Proč? Protože jsou v Polsku zhruba o čtvrtinu levnější než v ČR.
Data také ukazují, že trpělivost došlo jen některým. Podíl plateb kartou za potraviny v Polsku na celkových platbách Čechů kartou za potraviny vzrostl z 0,5 na 2%. V datech nevidíme platby v hotovosti, takže číslo je podhodnocené. Nicméně ti, kteří začali nakupovat potraviny v Polsku, tak si dokázali zvýšit svou kupní sílu, která dostala pořádně zabrat po zvýšení cen o téměř třetinu od začátku roku 2020.
Pro idnes jsem vysvětloval, že levněji v zahraničí nekoupíte jen potraviny. Všichni naši sousedé mají například levnější oděvy a boty, Německo asi o 14 procent, Rakousko a Slovensko asi o 13. V Polsku je levnější i nábytek, a to v průměru o 11 procent a domácí spotřebiče o 14. Potenciální úspora tam tedy je velká a zvýšení kupní síly českých domácností je tedy značná.
Jsou asi tři způsoby, jak můžeme v Česku snížit ceny potravin či oblečení. První věc je, že stát stanoví cenové stropy a ceny sníží. To ale víme, že nedopadne dobře, vidět to bylo i na příkladu Maďarska.
Druhý způsob je, že zákazníci začnou hledat levnější varianty, ať už v zahraničí nebo u konkurence. Mimochodem, spousta polských obchodů nabízí dopravu zboží i po ČR. To vytváří tlak, protože obchodních vidí, že jim klesají tržby. Pokles mohou zastavit právě tím, že ceny sníží a nalákají zákazníky zpět. U nás to je často tak, že obchody začnou nabízet slevy. Ty jsou ale dočasné, obchodníkům jde o to, aby cenu nemuseli snížit trvale.
Třetí způsob je posilování konkurenčního neznamená, že nemáme v ČR oligopolní prostředí, které z definice vede k vyššími cenám než v prostředí s vyšší konkurencí. Nejde přitom o nic unikátního. Už před covidem vycházely analýzy i ze světa, které ukazovaly, že snižování konkurenčního prostředí vede k růstu cen. Jinými slovy, pro snížení inflace můžeme použít tři politiky – fiskální politiku, měnovou politiku a pak právě posilování konkurenčního prostředí prostřednictvím příslušných úřadů.
David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny
Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na českém trhu.
Téměř 200 let tvoří jeden ze základních pilířů českého bankovního systému. V
současnosti poskytuje služby pro přibližně 4,7 milionu klientů. Od roku 2000 je
součástí nadnárodní finanční skupiny Erste Group Bank.
Více informací na: www.csas.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz