Rumunsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Rumunsko klade velký důraz na dopravní průmysl a infrastrukturu, počítá s tzv. udržitelnou dopravou, na kterou je vyčleněna suma přesahující 20 mld. EUR. Pro Rumunsko je rovněž důležité, že na infrastrukturu směřuje z fondů Národního plánu oživení a odolnosti (NPO) prakticky jedna třetina z celkového schváleného rozpočtu, jedná se tak i o evropskou prioritu.
Vládní programy kromě samotné výstavby dálnic explicitně zmiňují pro období let 2020 – 2030 rovněž financování propojení historických regionů Rumunska s pan-evropskými dopravními cestami v celkové výši cca 31 miliard EUR.
Pro období 2020 – 2030 se předpokládají vládní dotace ve výši 18 miliard EUR také pro investice do 3 000 km železnic.
Vzhledem k velikosti Rumunska a stále poddimenzované železniční a silniční infrastruktuře hraje významnou roli poměrně hustá síť regionálních letišť. Velvyslanectví identifikovalo jako velké téma jejich vybavení resp. modernizaci. V letecké dopravě se počítá s rozšířením a budováním terminálů pro cestující a stavby nákladových zón v celkové výši 2,9 mld. EUR.
A 4,3 mld. EUR je vyčleněno pro modernizaci a rozšíření infrastruktury námořních a říčních přístavů, zvláště klíčového námořního přístavu Constan?a, který v souvislosti s válkou na Ukrajině nabývá specifického významu.
Pro Rumunsko je prioritou revitalizace oblasti delty Dunaje, regionu celosvětového významu. Dokončuje se projekt mostu přes Dunaj do města Brăila, připravuje se konsolidace nábřeží a přístavní infrastruktury ve městě Tulcea, modernizuje přístupová silnice Valea Teilor - Nicolae Bălcescu.
Rovněž je důležité, že dle zákona z 18. ledna 2019 platí, že elektrické dopravní prostředky musí představovat nejméně 30 % budoucích akvizic veřejné dopravy uskutečněných obcemi. Kromě toho musí být alespoň 20 % vozidel zakoupených veřejnými orgány pro vlastní potřebu založeno na ekologických technologiích.
Toto významně nahrává českým dodavatelům elektro-ekologických koncepcí např. dodavatelům trolejbusů/tramvají pro mnohá rumunská města. Důležité bude v tomto kontextu sledovat vývoj v hlavním městě Bukurešti.
České firmy mohou participovat na rozvoji dopravní infrastruktury konkrétně dodávkami a subdodávkami materiálů a technologií, strojů a zařízení a případně i formou dodávek stavebních prací, ekologickou elektromobilitou, dodávkami obalů a obalové techniky, výrobních linek, strojů a zařízení nebo export konkrétních komponentů pro výrobce vozidel, elektrovozidel nebo jejich subdodavatele.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz