Nizozemsko - Zemědělství a potravinářství, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Navzdory neveliké rozloze je Nizozemsko druhým největším exportérem zemědělských produktů na světě, hned po USA. Patří mezi světové lídry v zemědělství zejména díky inovativním technologiím. Země klade velký důraz na kvalitu potravin, udržitelné zemědělství a životní prostředí. Existence špičkových výzkumných ústavů, specializovaných univerzit a četných partnerství veřejného a soukromého sektoru mezi vědou, průmyslem a vládou přináší Nizozemsku pozici jednoho ze světových lídrů v zemědělsko-potravinářských inovacích (například princip „From Farm to Fork“). Zemědělské společnosti neustále vyvíjejí nové technologie v oblasti živočišné výroby nebo vysoce efektivních pěstebních systémů. Nizozemští farmáři používají špičkové zemědělské i skladovací technologie s cílem maximalizace výnosů s minimálními vstupy a Nizozemsko patří k předním výrobcům v oblasti výživy na rostlinné bázi.
Pověstné místní zahradnictví je pak nejlepším důkazem o obrovském vlivu automatizace, robotizace a AI na aktuální změny ve způsobu potravinářské výroby. Podíl Nizozemska na světovém obchodu se zahradnickými produkty dosahuje téměř 50 %, více než tři čtvrtiny místní zahradnické produkce jde na vývoz. Zhruba 77 % všech květinových sazenic a cibulek tulipánů pochází z Nizozemska, největším světovým exportérem je NL také pokud jde o živé stromy, pokojové rostliny a řezané květiny. Trh roste každoročně tempem okolo 2 %. Skleníky jsou synonymem pro Nizozemsko. Nizozemci patří ke světové špičce v inovaci skleníků, včetně inteligentních, energeticky neutrálních skleníků s LED osvětlením, které lze nalézt například i v plovoucí podobě na místních kanálech nebo umístěné na střechách kancelářských budov.
Testují se také první projekty v oblasti agrivoltaiky, tedy odvětví, které v sobě spojuje výhody a nesporné energetické benefity fotovoltaiky s pěstováním různých druhů plodin, v případě Nizozemska zejména ovocných. Toto propojení umožňuje získávat elektrickou energii při využití stávajících konstrukcí, které jsou nizozemskými pěstiteli běžně využívány pro zastínění, ochranu před škůdci nebo pro usnadnění sklizně u řady druhů ovoce.
Nizozemští maloobchodníci s potravinami mají ve své nabídce čím dál větší množství potravinářských produktů, které jsou buď udržitelně vyráběny nebo získané udržitelným způsobem. Širší škála certifikovaných produktů a měnící se preference spotřebitelů tím, jak je věnována stále větší pozornost udržitelnosti a zdraví, vysvětlují trvalý růst spotřeby těchto produktů. Trh s biopotravinami v NL lze z evropského pohledu charakterizovat jako středně pokročilý. Většina nákupů se uskutečňuje v supermarketech, především díky větší dostupnosti udržitelných produktů. Nejdůležitějšími dodavateli biopotravin pro maloobchod jsou velkoobchodníci Udea, s vlastní sítí prodejen Ekoplaza, a Natudis, se svými prodejnami Natuurwinkel a Marqt. Největšími společnostmi v prodeji organických balených potravin a nápojů jsou nadnárodní Royal Friesland Campina a Koninklijke Wessanen. Hlavní asociací organických potravin je Bionext.
Stejně jako na ostatních evropských trzích stoupá i v Nizozemsku podíl trhu s výrobky privátních značek, které tak představují pro výrobce potravin významný potenciál. Osvědčeným způsobem seznámení se místní realitou je pak návštěva veletrhu. V případě biopotravin je jediným specializovaným veletrhem v NL veletrh Bio-beurs, v případě potravin obecně lze pak doporučit oborový veletrh Vakbeurs Food Specialiteiten. Pro privátní značky je pak hlavní akcí každoroční veletrh PLMA v Amsterdamu.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz