Francie - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Rozvoj železniční dopravy osob i zboží je jednou ze strategických priorit Francie. Vláda proto plánuje vynaložit 100 miliard eur do roku 2040 na modernizaci železniční sítě. Nově představený investiční plán je výrazným impulsem pro rozvoj železniční dopravy po letech nedostatečných investic, vytváří příznivé prostředí pro rozvoj podnikání a je jedním z prioritních řešení, jak snížit emise CO2. Prostředky budou směřovat prioritně do obnovy a modernizace železniční sítě a do rozvoje příměstské vlakové dopravy (RER) kolem největších francouzských měst. Půjde o masivní investice do infrastruktury, nádraží, sítí, signalizačních systémů, zabezpečovacích zařízení, do centralizovaného systému řízení sítě, na nákup kolejových vozidel a využití digitálních technologií, ale i nových modulárních řešení pro železnici i silnici. Plánovaný rozvoj a modernizace železniční sítě a projekt výstavby příměstské sítě RER je mimořádnou příležitostí pro spolupráci se zahraničními dodavateli působícími v tomto sektoru. Existuje poptávka po společnostech, které nabízejí vysoce kvalitní služby osobní a nákladní dopravy, IT a logistická řešení a řešení pro dodavatelské řetězce či “zelených” a inovativních technologiích na podporu udržitelnosti.
Na železnici ve Francii jezdí denně 15 000 vlaků, z toho 11 000 vlaků osobních, které přepraví 1,76 miliardy cestujících a 87 milionů tun nákladu ročně. Přínos investičního programu je obzvláště důležitý po desetiletích nedostatečných investic, v jejichž důsledku infrastruktura - zejména nákladní dopravy - zastarala a francouzská železnice ztratila na své konkurenceschopnosti nejen vůči dalším zemím, ale i ve vztahu k dalším typům dopravy.
Francie plánuje v nadcházejících letech významně rozšířit koncept příměstského vlakového systému RER (Réseau Express Régional) do měst s vysokým demografickým růstem a s perspektivou vzniku nových pracovních míst. Stávající RER dnes propojuje metro v centru Paříže a příměstskou železnici, má krátké časové intervaly, skládá se z pěti linek a denně přepraví na 2,7 milionu cestujících. Aktuálně je v přípravě a realizaci přibližně patnáct projektů po celé Francii, zejména v regionech Lille, Bordeaux, Grenoble a Aix-Marseille.
Až do roku 2027 bude vláda investovat do obnovy a modernizace stávající sítě další prostředky ve výši 1,5 miliardy eur ročně s cílem zajistit více vlaků, lepší dochvilnost a kratší dobu jízdy.
I přes nedostatečné investice v posledních letech je francouzská železnice známá svou vynikající infrastrukturou, špičkovými technologiemi a dobře vyškolenými pracovníky. Investičními prioritami do budoucna je podpora málo vytížených železničních linek, obnovení nočních vlaků a rozvoj servisních zařízení a stanic, a zdvojnásobení podílu železniční nákladní dopravy do roku 2030.
Součástí modernizace železniční dopravy je implementace digitálních technologií, které umožní digitalizaci souprav, optimalizaci řízení dopravy, prediktivní údržbu, automatizaci, konsolidaci dodavatelských řetězců, zvýšení výkonnosti, posílení bezpečnosti cestujících i kybernetické bezpečnosti, interoperabilitu, kvalitnější analýzu dat, včetně využití virtuální reality, ale i nové zákaznické služby.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
11.10.2024 Buďte v zisku. Využívejte řízení…
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ztracené dekády. Jak ustát nevyhnutelné výkyvy a vyjít z nich silnější
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz