Finsko - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Finsko zamýšlí realizovat následující železniční projekty: vysokorychlostní tratě mezi Helsinkami a Turku (plánování má být dokončeno v roce 2023, výstavba pak v roce 2031) a Helsinkami a Tampere (výstavba má začít cca v roce 2032, trať by měla být zprovozněna do roku 2039), novou městskou dráhu v Espoo, opravu a modernizaci železnice v úseku Pasila–Riihimäki, trať Kouvola–Kotka–Hamina a rozvoj trasy Oulu–Laurila–Tornio–Haaparanta. Ve fázi pokročilého projektového plánování je pak výstavba tzv. Východní železnice mezi Helsinkami, Porvoo a Kouvolou. Plánování rychlotratě mezi Helsinkami a Turku s odhadovanými náklady 3,7 mld. eur dospělo do fáze, kdy bylo převedeno z Finské dopravní agentury na projektovou společnost za účelem vypracování technických plánů do konce roku 2023. Plánovaná výstavba rychlodráhy mezi Helsinkami a Tampere představuje pravděpodobně nejvýznamnější spojení pro celý systém finské železniční dopravy a již na konci roku 2020 byla zahájena projektová příprava. Předpokládané náklady na výstavbu tratě a související infrastruktury jsou 6,1 mld. eur, diskutují se však i alternativní varianty.
Helsinky plánují během tohoto desetiletí ztrojnásobení množství tramvajových tratí a zmodernizování současného tramvajového provozu v Helsinkách a výrazné posílení tramvajového spojení s okolními aglomeracemi (Vantaa, Espoo), včetně tramvajové rychlotratě Raide Jokeri, která by do roku 2024 měla tvořit páteřní 25 km dlouhé spojení mezi východními Helsinkami a Espoo. V roce 2021 byl v Tampere spuštěn provoz na prvním traťovém úseku s 23 zastávkami a délkou 15,7 km a zároveň byla zahájena výstavba nového úseku se sedmi zastávkami a délkou 6,6 km, který má být v provozu od roku 2024. Do roku 2040 je v plánu výstavba dalších čtyř úseků, která má z tramvajové dopravy učinit páteř nejen městské, ale do určité míry i regionální veřejné dopravy za hranicemi města. V případě Helsinek i Tampere vznikne v nejbližších letech řada mimořádných příležitostí i pro české dodavatele tramvajové infrastruktury (tratě, depa, zabezpečení, softwarová řešení, případně další dopravní stavby) a souvisejících bezpečnostních systémů a digitálních řešení.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři