Bulharsko - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Železniční doprava trpí podfinancováním a urgentně potřebuje modernizaci. Za předchozí vlády se podařilo vyřešit akutní problémy se zadlužeností státních železnic. To umožnilo rozjet odkládané a nezbytné investiční projekty. Bulharsko pořídilo nové lokomotivy Siemens, probíhá modernizace železničních vagónů a starších lokomotiv. Významný objem prostředků včetně fondů EU směřuje do výstavby a modernizace tratí a jejich zabezpečení.
Rekonstrukce železničních tratí v zemi je prioritou v rámci financování z fondů EU v současném finančním období, kompletní rekonstrukcí prochází zejména hlavní trať spojující Evropu s Tureckem, rozvíjí se ale i propojení se Srbskem, Severní Makedonií a Rumunskem. Objem investic do aktuálních projektů modernizace železniční infrastruktury činí 1,4 mld. EUR (fondy EU - OPTTI a CEF). Pro období 2021-2027 plánuje Národní železniční infrastruktura projekty v rámci programů CEF/CEF 2 (cca 2,3 mld. EUR), OPTTI a PTC (více než 1,6 mld. EUR), Interreg (15 mil. EUR) a také Národního plánu obnovy a odolnosti (NRRP, přes 130 mil. EUR). Potřeba modernizace a rozvoje si žádá investice i do obnovy vozového parku, proto BDŽ plánuje v osobní dopravě nakoupit 10 nových elektrických lokomotiv a 130 osobních vagónů, nákupy nové techniky platí též pro nákladní dopravu. V NRRP počítá vláda s nákupem 42 elektrických vlakových souprav pro příměstskou dopravu, 20 elektrických rychlovlaků pro hlavní meziregionální tratě, 18 posunovacích lokomotiv a modernizací palubního signalizačního zařízení pro 108 provozovaných vlaků v celkové výši 370 mil. EUR.
Další oblastí kolejové dopravy, kde existuje potenciál pro uplatnění (například soupravy), je rozvoj městské hromadné dopravy v hlavním městě Sofii, tj. metra, kde tvoří cca dvě třetiny z celkové částky 500 mil. EUR investované do výstavby linky č. 3 (etapy 1 a 2) prostředky z fondů EU, v plánu je i rozšíření této linky o dalších 9 stanic s financováním z NRRP a OPTTI. Metro také investuje do nákupu osmi souprav nových vlaků, výměny či modernizace stávajících vlaků ruské provenience. Celkové investice mají dosáhnout 335 mil. EUR, z toho tvoří dodávka vlaků 56 mil. EUR.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Euro v Bulharsku - přijetí eura v Bulharsku, leva a euro
- Z Bulharska do ČR bez PCR testu - cestování do Bulharska
- Cestování z/do Bulharska - V Bulharsku i nadále platí na celém území země mimořádná epidemiologická situace
- Cestování do Bulharska - vstup do Bulharska dle nového opatření platného od 23. 11 . 2021
- Cestování do Bulharska - vstup do Bulharska dle nového opatření platného od 23. 11 . 2021
- Bulharsko - ekonomika a finance Bulharska
- Euro v Bulharsku - přijetí eura v Bulharsku, leva a euro
- Saudi do roku 2018 prodají do 5% akcií ARAMCO a přetvoří jej do energeticko-průmyslového hávu
- Informace pro školy zapojené do školních projektů Ovoce a zelenina do škol a Mléko do škol
- Do čeho jít ve SPADu? Do "jistoty" nebo do "spekulace"?
- JAR: Podmínky vstupu do země. Do 31.5. zakazuje vláda ČR občanům ČR vycestovat do JAR
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?