Korejská republika - Automobilový sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Automobilový sektor v Koreji roste velmi rychle. Dle Korea Automobile Manufacturers Association (KAMA) za rok 2022, globální produkce korejských automobilů dosáhla 84,97 mil. kusů (o 5,4% více než v roce 2021) a domácí výroba vzrostla o 8,5% na 3,76 mil. kusů. Korea se tak umístila na pátém místě na světě již třetí rok v řadě, pokud jde o produkci automobilů. Největším výrobcem je Hyundai Motor Company. Podíl automobilového průmyslu na HDP země je 7%, automobilový průmysl má zodpovědnost za cca 15% celého výrobního sektoru v Koreji. Předpokládá se, že korejský trh s elektromobily vygeneruje tržby ve výši 8,40 mld. USD. Během příštích čtyř let by tytéž příjmy mohly vzrůst o 20 %, tj. přibližně o 17 mld. USD. V celosvětové výrobě EV´s (včetně plug-in hybridů) tvoří Korea (10,5 %). Prodej EV´s v Koreji za rok 2022 byl nejvíce zaregistrován ve firmě Hyundai a Kia. Mezi další populární prodejce patřila i Tesla, nebo Genesis. Na celosvětovém trhu se loni prodalo celkem 554 000 korejských ekologických vozidel, což je o 36,8 % více než v předchozím roce. Jejich hodnota také meziročně vzrostla o 38 % na rekordních 16,1 mld. USD.
Trh s automobily se v posledních dvou až třech letech výrazně posunul. Na pozadí pandemie se na automobilových trzích objevuje celosvětová směrnice o ekologických vozidlech. Požadavky na automobily se vznětovými a zážehovými motory se značně snížily, i když tato vozidla mají na světovém trhu dodnes velkou převahu. Očekává se, že ekologická vozidla je mohou v budoucnu překonat.
Korejská produkce aut
Dle Korea Automobile Manufacturers Association (KAMA) za rok 2022, globální produkce korejských automobilů dosáhla 84,97 mil. kusů (o 5,4 % více než v roce 2021) a domácí výroba vzrostla o 8,5 % na 3,76 mil. kusů. Korea se tak umístila již třetí rok za sebou na pátém místě, pokud jde o produkci automobilů.
Vozový park Koreje dle typu pohonu k prosinci 2022: benzín 47,3 %, Diesel 38,3 %, LPG 7,5 %, Hybrid 4,6 %, EV´s 1,5 % a H2 0,1 %
Elektrická vozidla
Celosvětově měla nejvyšší podíl výroby elektrických vozidel (včetně plug-in hybridů) s 26,1 % celkové produkce Čína, následovaná Německem (25,4 %), Španělskem (12,1 %) a Koreou (10,5 %).
Prodej elektrických automobilů v Koreji za rok 2022 byl nejvíce zaregistrován ve firmě Hyundai a Kia. Mezi další populární prodejce patřila i Tesla, nebo Genesis.
Hyundai prodal okolo 70 000 modelů, Kia okolo 45 000. Firma Tesla prodala okolo 12 000 elektrických vozidel a Genesis okolo 6 000. Na celosvětovém trhu se loni prodalo celkem 554 000 korejských ekologických vozidel, což je o 36,8 % více než v předchozím roce. Jejich hodnota také meziročně vzrostla o 38 % na rekordních 16,1 mld. USD. Z toho export elektromobilů meziročně vzrostl o 45,2 % na 224 000 kusů. Prodej hybridních modelů se v roce 2022 zvýšily o 34,5 % na 285 000 kusů.
Hlavní výrobci v automobilovém průmyslu v Koreji
Největším výrobcem je Hyundai Motor Company. Kia Motors je vlastněna Hyundai Motor Company a patří mezi nejpopulárnější firmy. Pod Hyundai Motor Company spadají dvě dceřiné společnosti, Genesis a Ioniq.
KG Mobility je vlastněna KG Group a také patří mezi stěžejní firmy. Mezi zahraniční výrobce, kteří vyrábí v Koreji, patří GM Korea, spadající pod General Motors a Renault Samsung Motors, spadající pod Groupe Renault.
Podíl automobilového průmyslu na HDP země
Podíl automobilového průmyslu na HDP země je 7 %, automobilový průmysl má zodpovědnost za cca 15 % celého výrobního sektoru v Koreji.
Předpokládá se, že korejský trh s elektromobily vygeneruje tržby ve výši 8,40 mld. USD. Během příštích čtyř let by tytéž příjmy mohly vzrůst o 20 %, tj. přibližně o 17 mld. USD.
Hlavní výrobci Elektro baterií v KR, plus konkurence
LG Energy Solution, SK Innovation a Samsung SDI, tři hlavní výrobci baterií pro elektrická vozidla (EV´s), zaznamenali v prvních 11 měsících roku 2022 pokles svého podílu na globálním trhu oproti předchozímu roku. V období od ledna do listopadu drželi dohromady 23,1 % globálního trhu s bateriemi EV´s, což je o 7,4 % méně než před rokem.
Během tohoto období také klesl tržní podíl LG ES z 19,6 % na 12,3 %, přičemž její globální hodnocení kleslo z druhého na třetí místo. Společnost LG ES počítá mezi své klienty Teslu, Volkswagen a Audi. Dalšími významnými domácími výrobci baterií pro elektrická vozidla byly SK Innovation (6,6 %) a Samsung SDI (5,1 %).
Korejské společnosti zaznamenaly pokles tržního podílu, zatímco čínské společnosti, včetně předního hráče CATL, zaznamenaly nárůst z 32,2 % na 37,1 %. CATL a další dvě čínské společnosti, BYD a CALB, dohromady představovaly 54,7 % globálního tržního podílu. LG ES očekává růst na severoamerickém trhu s bateriemi v tomto roce o 65 - 70 %, což je velmi významné, v porovnání s Evropou (přibližně 45 %) a Čínou (přibližně 25 %). Společnost plánuje zvýšit kapacitu svých severoamerických elektráren z 15 GWh v roce 2022 na 55 GWh v roce 2023. LG ES je jedním ze dvou předních výrobců baterií v Severní Americe s tržní kapitalizací 95 mld. USD, spolu s japonským Panasonicem.
Bohužel ČR na svoji roli ve hře v této dynamicky se rozvíjející oblasti stále čeká. A to i přes probíhající jednání ohledně plánované investice LG ES v partnerství s ČEZem pro výrobu elektrických baterií (Gigafactory) v České republice.
Hlavní dodavatelé EV´s ze zahraničí
Podíl dovezených automobilů na celkovém množství vozů v Koreji v roce 2022 byl 17,8 %. Z čehož bylo 85,2 % evropských značek, 8,8 % amerických a 6,0 % japonských.
V současné době více než třetina nově registrovaných taxíků v Koreji v posledním čtvrtletí byly elektrická vozidla. To představuje 36,4 % z celkového počtu 20 296 nově registrovaných taxíků ve stejném období.
Export aut včetně EV´s do zahraničí
Celkový hodnota vývozu v roce 2022 činila 2,31 mil. kusů, což je 62 % z celkového objemu výroby.
Hlavními cílovými trhy pro vývoz byly Spojené státy americké, EU a Blízký východ. Hyundai Motor Company a Kia Corporation společně tvoří více než 70 % podílu na vývozu automobilů z Koreje. Nejprodávanějším korejským modelem byl v roce 2022 Kia K5, který byl vyvezen v počtu 326 000 kusů, následovaný vozidly Hyundai Tucson a Kia Carnival.
Hlavními cílovými trhy pro export EV´s z Koreje byly EU a Spojené státy americké. Hyundai a Kia zaznamenaly velký úspěch s modely Kona Electric a Niro EV.
Jedním z hlavních faktorů, které vedly k exponenciálnímu rozšíření automobilového exportu, je energický charakter korejského odvětví elektromobilů a vodíkových vozidel. Velké korejské koncerny řady Hyundai Motor Company pracují na vývoji pokročilých elektrických vozových parků, což dává vývozům impuls.
Dosavadní spolupráce s ČR
Podepsání NDA (Non-Disclosure Agreement) v březnu roku 2022, mezi korejskou společností Hyundai Motor Company a Hyundai Glovis a českými firmami DEVINN, Tatra, IVECO, ZEBRA Group, CZ LOKO vedlo ke spolupráci při vývoji vodíkových technologií.
Podpis MoU ( Memorandum of understanding) v červnu roku 2022 mezi vodíkovými asociacemi Hytep ČR a H2Korea. Hlavním cílem memoranda je podpora vodíkové mobility v ČR, zejména v nákladní a autobusové dopravě. K MoU rovněž připojily své podpisy ZEBRA GROUP, TATRA TRUCKS, Spolek pro chemickou a hutní výrobu, Orlen Unipetrol RPA, Vítkovice Cylinders, DEVINN, W.A.G. payment solutions (EUROWAG), ÚJV Řež, Zásilkovna a Iveco Bus.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Podnikání v České republice
- innogy Česká republika a. s. - cena plynu, ceník plynu 2020
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- AED, SAE dirham - převod měn na CZK, českou korunu
- HUF, maďarský forint - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada