Izrael - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Velká města v Izraeli se dlouhodobě potýkají s dopravními zácpami a nedostatečnou infrastrukturou městské hromadné dopravy. V nejbližších letech tedy Izrael považuje rozvoj tohoto odvětví za jednu ze svých hlavních priorit. V otázce příležitostí pro české firmy je důležité zmínit, že z celkového českého exportu do Izraele představoval právě dovoz dopravních prostředků či komponentů a materiálu spojeného s dopravou okolo 53 % v posledním roce před vypuknutím celosvětové pandemie. Očekává se, že podobný podíl může tento sektor mít i po odeznění všech omezení spojených se šířením koronaviru.
Vzhledem k neexistenci významných ocelářských provozů v Izraeli je trh s kolejnicemi výrazně dovozní. V exportu kolejnic (ale i spojek, výztuh, podrážkových desek) jsou právě čeští výrobci mimořádně úspěšní.
Na dovozu Izrael závisí, i pokud jde o dodávky dopravních prostředků (například lokomotivy, vagony, tramvaje) a navazující komponenty (signalizační zařízení). Z ČR se již vyvážejí bisselové podvozky, nápravy, kola a jejich části a součásti, háčky a jiná spojovací zařízení, nárazníky a jejich části atd.
V otázce budování infrastruktury není příliš pravděpodobné, že by české firmy mohly vyhrávat celé tendry (nejlépe si vede Německo) to je spíše doména domácích subjektů, zejména pokud jde o stavební práce. Mohou se však podílet na subdodávkách typu hloubení tunelů (v Izraeli v zásadě není firma, která by větší projekty tohoto typu zvládala), dodávky kolejnic, nových vlaků atd.
V rámci balíčku na podporu ekonomiky po pandemii covidu-19 plánuje Izrael propagaci a plánování infrastrukturních projektů zejména v odvětví dopravy. Bude se jednat o následující projekty: zřízení deseti integrovaných dopravních center v centrální části země, nová tramvajová linka (Blue line) v Jeruzalémě (částečně v provozu má být nejpozději od 2027–2028) a akcelerace projektu elektrifikace železnic, přičemž v současnosti je elektrifikovaná pouze trať Tel Aviv – Jeruzalém.
Schválen je také plán na stavbu rychlodráhy propojující čtyři izraelská centra (Jeruzalém, Tel Aviv, Beer Ševa, Haifa) do roku 2040. Na severu Izraele bude spojena Haifa s Nazaretem. České firmy by se také mohly z části podílet na přesunu celkem 9 km železničních tras v Haifě do podzemních tunelů.
Dopravní stavby budou součástí i plánované expanze stávajícího letiště a přístavu v Haifě či hraničního přechodu Allenby Terminal mezi Izraelem a Jordánskem. Tyto projekty by mohly představovat další příležitosti pro české firmy, a to nejen z hlediska budování infrastruktury, ale také v otázce dodávek komponentů, čímž by měly české firmy možnost podílet se na pokrizové hospodářské obnově Izraele.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.05.2024 V létě startuje sdílení elektřiny. Využijte&hellip
27.05.2024 Co zazní na Analytickém fóru XTB 2024?
24.05.2024 Nejlepší telefon roku + tablet zdarma.
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
ETF zaměřené na čistou energii zaznamenávají po poklesu výkonnosti oživení
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Nový zlatý rekord a stříbro na nejvyšší hodnotě od roku 2012
Miroslav Novák, AKCENTA
Další posilování koruny možné, ale nezbytnou podmínkou je pozitivní vývoj ve vnějším prostředí
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS