Arménie - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Navzdory úsilí arménské vlády vynakládanému na zlepšení infrastruktury a silnic dopravní síť v Arménii stále potřebuje masivní investice. Obnova silnic je nutná ve městech i na venkově. Dopravní infrastruktura nefunguje efektivně, současný stav je velmi špatný a pro 21. století naprosto nevyhovující.
Vláda Arménie proto výrazně navýšila financování sektoru infrastruktury. Na výstavbu silnic a další investiční projekty bylo v roce 2022 vyčleněno téměř 300 mld. AMD (cca 700 mil. EUR – přes 16 mld. Kč). Část peněz byla určena na zásadní rekonstrukce a opravy komunikací v celkové délce cca 500 km. Pro srovnání, v roce 2021 bylo podle oficiálních údajů postaveno či opraveno 572 km silnic. Při započtení silnic, které byly nově vyasfaltovány a jinak upraveny, se jedná za rok 2021 o téměř 750 km nových či opravených silnic. I v rozpočtu na rok 2023 představuje obnova a zlepšení infrastruktury jednu z hlavních priorit.
Také EU plánuje prostřednictvím svého ekonomického a investičního plánu pro Arménii ( EU Economic and Investment Plan ) podpořit konektivitu a tím sociálně ekonomický rozvoj země. Dopravní infrastruktura je jednou z priorit Arménie v rámci unijního plánu obnovy. Významné místo v programu zaujímá výstavba silničního koridoru Sever-Jih ( North-South Road Corridor ). Celková délka plánované silnice Meghri-Jerevan-Bavra (tedy od hranic s Íránem na jihu k hranicím s Gruzií na severu) je 550 km. Realizovat by se měla jak výstavba nových silnic, tunelů a dalších komunikací, tak oprava těch stávajících. Výstavba a zprovoznění tohoto strategického koridoru by zjednodušily a zkrátily spojení uvnitř země i s jejími sousedy. Namísto stávajících 9–10 hodin by měla cesta trvat jen 4,5 hodiny a být bezpečnější a komfortnější. Spojení je klíčové pro obchodní a nákladní dopravu i pro osobní dopravu. Vzhledem k tomu, že dříve používané silnice v jižní části Arménie jsou v současnosti pod kontrolou sousedního Ázerbájdžánu, bude mít severojižní koridor nepochybně značný pozitivní dopad na rozvoj obchodu. Práce na některých úsecích silničního koridoru již probíhají.
Arménská vláda v září 2021 schválila výstavbu zcela nového úseku silnice mezi městy Sisian a Kajaran v jihovýchodní provincii Syunik v rámci projektu severojižního koridoru. Na tomto úseku o délce cca 60 km má být postaveno 27 nových mostů o celkové délce 4,7 km a 9 nových horských tunelů v celkové délce 12,5 km. Nejdelší z nich bude Bargushat tunnel s plánovanou délkou 8,6 km. Vozidla zde budou moci jet rychlostí 100 km/h. Celkové náklady projektu jsou 487 mld. AMD (cca 896 mil. EUR). Nový mezinárodní tendr na úsek silnice Sisian-Kajaran by měl být vypsán v průběhu roku 2023, stavební práce proto začnou později, než se původně předpokládalo. Další plánované úseky koridoru jsou Agarak–Kajaran (včetně stavby tunelu Kajaran tunnel), Gjumri–Bavra (na hranici s Gruzií) a obchvat města Gjumri.
Aktuální zvýšení financování infrastruktury a akutní potřeba řešit její nevyhovující stav či naprostou absenci by mohly poskytnout prostor i pro české firmy. Obnova a výstavba dopravních komunikací představuje příležitost pro české investory a stavební společnosti, například co se týče plánované výstavby mostů nebo horských tunelů. Součástí projektu budou i tendry na inženýrské práce. Hlavní posuzovaná kvalifikační kritéria v tendrech budou zkušenosti a referenční stavby, finanční situace a zdroje, technické schopnosti a know-how, kvalifikovaný personál, úroveň zpracování projektů a dokumentace.
Zájem o participaci na výstavbě arménských dopravních komunikací už vyjádřil například Írán, pro který je pozemní spojení s Arménií velice významné (rovněž tranzitní dopravu v regionu často zajišťují íránští nákladní dopravci). Íránské společnosti ostatně mají již zkušenosti se spoluprací na řadě projektů, a jsou celkem často úspěšné i v tendrech na infrastrukturní projekty hrazené velkými zahraničními donory.
Trh veřejných zakázek v Arménii se řídí zákonem o veřejných zakázkách, v souladu s ním jsou veškeré informace o mezinárodních tendrech včetně příslušných podmínek (pravidla pro přihlášení, financování, dokumentace) zveřejňovány na webových stránkách https://www.tender.am/en a https://www.gnumner.am/en . Vzhledem k tomu, že projekt koridoru spadá pod Ministerstvo územní správy a infrastruktury Arménie a jeho „Road Department“ SNCO, jsou nová oznámení a další informace k tendrům dostupné také na stránkách ministerstva ( http://www.mtad.am/en/ ) a na webu „Road Department“ SNCO ( https://armroad.am/am ).
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?