Nedopouštějte se těchto chyb - 5 zásadních omylů v řízení malé firmy
Provozování malé firmy není jednoduché - musíte řídit firemní aktivity, držet krok s konkurencí (a překonávat ji), kultivovat vztahy se zákazníky a zajistit, aby vaše firma měla dostatečné pozitivní cashflow pro svůj další provoz.
Abyste zajistili, že vaše malá firma nebude patřit mezi 20 % těch, které během prvních dvou let zkrachují, je nezbytné se vyhnout fatálním chybám a zaujmout správný přístup k řízení podniku. Zde je pět smrtelných omylů, na které byste si měli dávat pozor.
1. Vaše obchodní procesy nejsou jasně definovány
Firemní procesy by měly sladit členy vašeho týmu a pomoci jim společně pracovat na dosažení cílů společnosti. Pokud Vám však chybí jasně definované procesy se smysluplnými cíli a možností měření výsledků, riskujete, že dojde k nejasně určeným odpovědnostem a neúplné transparentnosti na všech úrovních organizace. Následně může utrpět i ziskovost vaší firmy.
Jak to napravit: Zaujměte systematický přístup při definování a mapování firemních procesů. Nejdříve se zamyslete nad tím, jak vaše týmy pracují, a promluvte si s nimi, abyste lépe porozuměli jejich dennodenním činnostem a pracovním postupům. Potom využijte nástroje pro zmapování procesů, sledování úkolů a jejich závislostí, řízení odpovědností a měření a vyhodnocování progresu. A k tomu nemusíte ani používat složité systémy – jednoduché nástroje na řízení projektů, s checklisty a šablonami vám mohou pomoci řídit procesy strukturovaným způsobem.
2. Nemáte proaktivní přístup k řízení peněžních toků
Cashflow je pro vaši firmu životadárnou silou – bez peněz žádná firma nepřežije. Bohužel však mnoho podniků – dokonce 61 % malých firem – má problémy s efektivním řízením cashflow. Využívání nevýhodných úvěrů, neefektivní udržování hotovostních rezerv a nepřesné prognózy výdajů jsou pouze některé faktory, které mohou vaši firmu finančně ohrozit.
Jak to napravit: Zaujměte proaktivní přístup k řízení cashflow, který je založený na datech. Ujistěte se, že používáte správné nástroje ke sledování toho, kdy a odkud peníze přicházejí a kde se utrácejí. Využívejte analytiku k řízení stávajících výdajů a plánujte ty nadcházející s předstihem.
3. Nemáte 360-stupňový pohled na zákazníka
Většina firem, ne-li všechny, se snaží orientovat se na zákazníka, nicméně není vždy snadné tohoto cíle dosáhnout. Potřebujete komplexní a velmi podrobný přehled o tom, co vaši zákazníci chtějí, na co jsou hákliví, co je pálí, jakým způsobem hledají řešení, jaké jsou jejich pocity atd. Získávání těchto poznatků není bohužel snadné a údaje o svých zákaznících má mnoho firem rozptýlené po různých systémech – e-mailech, schránkách na sociálních sítích, chatech, nástrojích pro řízení projektů atd.
Jak to napravit: Investujte do řešení pro řízení firmy, které centralizuje vaše firemní údaje a údaje o zákaznících na jednom místě a poskytne vám kompletní 360-stupňový přehled. A pokud musíte používat více systémů, nezapomeňte je integrovat a agregovat data. Neriskujte ztrátu důležitých poznatků tím, že budou rozptýlené po fragmentovaných systémech.
4. Nemáte formalizované řízení informací a znalostí
Jeden průzkum zjistil, že téměř 70 % „znalostních“ pracovníků má problém nacházet informace, které potřebují. Důvodem obvykle bývá kombinace několika příčin, např. vaší firmě může chybět formální kultura dokumentace informací a váš tým ukládá informace a své znalosti po různých systémech, čímž se důležité informace rozptýlí a znalosti jsou uchovány odděleně.
Jak to napravit: Pěstujte kulturu dokumentace, která podporuje členy týmu ve vytváření, ukládání a sdílení znalostí strukturovaným způsobem. Používejte nástroje, které centralizují vaše informace na jednom místě, abyste se vyhnuli ztrátě informací a uchování znalostí odděleně na mnoha místech.
5. Zanedbáváte automatizaci
Automatizace pomáhá podnikům eliminovat opakující se úkoly, zvyšovat produktivitu, škálovat operace a nakonec zvládnout více s menším úsilím při dosažení stanovených cílů. Devět z deseti zaměstnanců malých firem však uvádí, že každý den vykonávají opakující se, časově náročné úkoly – proto organizace evidentně mají před sebou ještě dlouhou cestu, pokud jde o využití automatizace.
Jak to napravit: Neodkládejte přijetí automatizace a začněte co nejdříve experimentovat s různými nástroji a systémy. Zjistíte, že některé nástroje slouží členům vašeho týmu lépe než jiné a některé procesy jsou taky pro automatizaci vhodnější než jiné. Přijdete však na to, co funguje, až začnete zavádět automatizace napříč celou organizací.
Cítíte se připraveni?
Řízení malé firmy není snadné a dohlížení na více funkcí – například cashflow, vztahy se zákazníky, provoz, projekty, lidské zdroje atd. – může být na vás někdy příliš. Pokud však k řízení malé firmy zaujmete proaktivní a strategický přístup, můžete se potenciálně fatálním chybám zcela vyhnout. Jasné definování obchodních procesů, využití automatizace, vytvoření 360-stupňového pohledu na zákazníka, optimalizace řízení cashflow a vytvoření kultury dokumentace jsou některé způsoby, jak radikálně zlepšit fungování své malé firmy.
Petr Macek
Je zakladatelem all-in-one manažerského systému Caflou. Zaměřuje se na řízení firem, projektové řízení, finanční řízení firem nebo řízení cashflow. Je vášnivým zastáncem digitalizace a automatizace firem a efektivního řízení. S Caflou pomáhá tisícům firem a podnikatelům zlepšit jejich výkonnost a dosáhnout jejich cílů.
Caflou
All-in-one systém pro řízení celé firmy, projektů, vztahů se zákazníky a financí s nejlepším poměrem cena - výkon na trhu. Díky propojenosti funkcí i automatizacím se zbavíte rutinní práce a zvýšíte ziskovost projektů a klienti i tým budou spokojenější.
Více informací na https://www.caflou.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz