Konec daňové úlevy na naftu? Dopravci se na budoucí výkyvy připravují palivovými doložkami
Daňová úleva na naftu byla loni v červnu reakcí vlády na skokové zdražení pohonných hmot v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině. V posledních měsících se však ceny drží na běžné úrovni a pro prodlužovaní slevy proto podle politiků není důvod. Sněmovna o zvýšení spotřební daně na naftu o korunu padesát na litr rozhodla minulý týden. Dřívější konec úlevy příští týden posoudí Senát.
Ceny nafty i benzínu před rokem stoupaly k padesáti korunám za litr a vláda na to reagovala zavedením slevy 1,50 korun na spotřební dani z nafty, aby tak ulehčila situaci především dopravcům, jimž skokově vzrostly náklady na provoz.
„Za velmi krátké období cena vyskočila o téměř patnáct korun za litr. Museli jsme jednat se svými zákazníky o zavedení palivové doložky, respektive navýšení cen dopravy nad rámec dohodnuté smlouvy. Naštěstí každý rozumný zákazník na navýšení cen přistoupil,“ popisuje jednatel společnosti Conti RSC, největšího českého dopravce v silo cisternové dopravě Ondřej Stöhr.
Vláda schválila zrušení úlevy už v květnu, ale kvůli obstrukcím v souvislosti s konsolidačním balíčkem či změnami v zákoně o střetu zájmů dosud prošla sněmovnou teprve minulý týden. Nyní se očekává, že sleva skončí od začátku srpna. Předlohu však bude muset ještě schválit Senát, který by o ní měl jednat 27. července.
Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia už v minulosti varovalo před tím, že zrušení úlevy může ohrozit konkurenceschopnost českých dopravců ve srovnání například s polskými či maďarskými společnostmi. Čeští dopravci podle oborové organizace počítali při stanovování cen za svoje služby s tím, že sleva bude platit až do konce roku. Nafta je při naceňování klíčovou položkou.
„Pro dopravce není nejdůležitější absolutní cena nafty, ale její porovnání s cenou, kterou mají k dispozici dopravci z ostatních států. Rozhodnutím vlády, které o půl roku zkracuje zákonem stanovené podmínky, o šance vyrovnaně soutěžit čeští dopravci přicházejí,“ uvedl mluvčí sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
Podle hlavního analytika společnosti Cyrrus Víta Hradila měla být naopak daňová úleva zrušena už před několika měsíci. „Už tehdy bylo zřejmé, že navzdory embargu na dovoz ropných produktů z Ruska žádný další dramatický skok v cenách nafty nehrozí a není tudíž nutné se bát katastrofických ekonomických dopadů,“ vysvětluje ekonom.
Podle něj na otálení se zrušením slevy nejvíce doplácí běžní daňoví poplatníci. „Snížení spotřební daně je de facto dotací z kapes daňových poplatníků směrem k autodopravcům. Běžný občan totiž nafty sám zdaleka nespotřebuje takové množství, aby na snížené dani vydělal více než kolik tratí ve veřejných rozpočtech,“ podotýká Vít Hradil.
Společnost Conti-RSC se v letošním roce rozhodla řešit možné výkyvy v cenách pohonných hmot zavedením palivové doložky do smlouvy s klienty. „V praxi to vypadá tak, že podle toho, jak se chová cena nafty, se poměrem upravuje cena přepravného. V této chvíli to znamená, že nás chystané zdražení neohrozí,“ uvedl Ondřej Stöhr.
Sdružení ČESMAD Bohemia navrhuje jako dlouhodobější opatření, jak zmírnit dopady zdražení nafty, zavedení tzv. profesionální nafty. Jde o to, že část nákladů uhrazených za pohonné hmoty by stát profesionálním dopravcům vracel.
Podle ekonoma Víta Hradila však bude zdanění nafty i po zrušení slevy ve srovnání s ostatními evropskými státy spíše nižší a obavy z ohrožení konkurenceschopnosti českých dopravců nejsou na místě. „ Autodoprava je ovšem standardní byznys jako jakýkoliv jiný a daňový poplatník tak nemá žádnou zodpovědnost za to, aby měli dopravci levnou naftu,“ dodává.
MEDIA JOURNAL
Více zpráv k tématu PHM - benzín a nafta
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nafta CZ - ceny a grafy motorové nafty, vývoj ceny motorové nafty 1 l - 1 rok - měna CZK
- LS Nafta - aktuální cena nafty s nízkým obsahem síry, graf vývoje ceny nafty s nízkým obsahem síry 1 tuna - 5 dnů - měna USD
- LS Nafta - ceny a grafy nafty s nízkým obsahem síry, vývoj ceny nafty s nízkým obsahem síry 1 tuna - 1 rok - měna USD
- Nafta - aktuální ceny motorové nafty, vývoj cen
- Daň z nemovitosti - daň z nemovitých věcí v roce 2020
- Daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob 2019 včetně změn kvůli koronaviru
- Srážková daň 2020 - daň vybíraná srážkou, změny kvůli koronaviru
- Spotřební daň z benzínu a nafty - Kalkulačka daně 2020
- Aktuální cena benzínu, cena nafty
- Změna času - střídání času 2019, konec střídání času, letní a zimní čas
- Bankovní účty plátců daně z přidané hodnoty (DPH)
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory