Na cestě k další technologické transformaci: Komise představuje strategii EU pro vedoucí postavení v oblasti Webu 4.0 a virtuálních světů
Komise dnes přijala novou strategii pro Web 4.0 a virtuální světy, která má řídit další technologickou transformaci a zajistit otevřené, bezpečné, důvěryhodné, spravedlivé a inkluzivní digitální prostředí pro občany EU, podniky a veřejnou správu.
Internet se vyvíjí velmi rychle. Po v současnosti vyvíjené třetí generaci internetu, Webu 3.0, jehož hlavními rysy jsou otevřenost, decentralizace a posílení postavení uživatelů ve všech směrech, umožní další generace, Web 4.0, integraci digitálních a reálných objektů a prostředí a lepší interakci mezi lidmi a stroji.
V březnu zveřejněný výhled ekonomiky EU po roce 2030 zdůrazňuje digitalizaci jako jeden z klíčových stimulů a Web 4.0 jako zásadní technologickou transformaci, která přinese plně vzájemně propojený, inteligentní a imerzivní svět. Odhaduje se, že globální trh s virtuálními světy vzroste z 27 miliard EUR v roce 2022 na více než 800 miliard EUR do roku 2030.
Virtuální světy ovlivní způsob, jakým lidé společně žijí, a přinesou příležitosti i rizika, jimiž je třeba se zabývat. Cílem nové strategie je vytvořit Web 4.0 a virtuální světy, které budou odrážet hodnoty a zásady EU, v nichž se budou plně uplatňovat práva občanů a kde budou evropské podniky moci prosperovat.
Klíčové pilíře strategie
Strategie je v souladu s cíli politického programu Digitální dekáda pro rok 2030 a jeho třemi klíčovými pilíři digitalizace, což jsou dovednosti, podnikání a veřejné služby. Čtvrtým pilířem, infrastrukturami, se zabývá balíček Komise týkající se konektivity a její širší úsilí v oblasti výpočetní techniky, cloud computingu a edgeových kapacit. Balíček se také zabývá otevřeností a globálním řízením virtuálních světů a Webu 4.0 jako specifických oblastí činnosti.
- Posílení postavení lidí a podpora nabývání nových dovedností s cílem podpořit informovanost, přístup k důvěryhodným informacím a vybudovat rezervoár talentů v oblasti virtuálních světů. Do konce roku 2023 bude Komise prosazovat hlavní zásady pro virtuální světy, které navrhla panelová diskuse občanů, a do prvního čtvrtletí roku 2024 vypracuje pokyny pro širokou veřejnost díky „souboru nástrojů pro občany“. Vzhledem k zásadní úloze odborníků na virtuální světy bude Komise spolupracovat s členskými státy na vytvoření zdrojů pro nábor talentů a bude podporovat rozvoj dovedností, včetně dovedností žen a dívek, prostřednictvím projektů financovaných z programu Digitální Evropa a tvůrců digitálního obsahu prostřednictvím programu Kreativní Evropa.
- Podnikání: podpora evropského průmyslového ekosystému Webu 4.0 s cílem zvýšit excelenci a řešit roztříštěnost. V současné době neexistuje žádný ekosystém EU, který by sdružoval různé účastníky hodnotového řetězce virtuálních světů a Webu 4.0. Komise navrhla v rámci programu Horizont Evropa potenciální partnerství pro virtuální světy, které by mohlo začít fungovat v roce 2025 a jehož cílem je podpořit excelenci ve výzkumu a vypracovat průmyslový a technologický plán pro virtuální světy. V zájmu podpory inovací bude Komise rovněž podporovat tvůrce a mediální společnosti v EU při testování nových nástrojů pro tvorbu, sdružovat vývojáře a průmyslové uživatele a spolupracovat s členskými státy na vytvoření „regulačních pískovišť pro Web 4.0 a virtuální světy.
- Vláda: podpora společenského pokroku a virtuálních veřejných služeb s cílem využít možností, které virtuální světy nabízejí. EU již investuje do významných iniciativ, jako jsou Cíl Země (DestinE), místní digitální dvojčata pro inteligentní komunity nebo evropské digitální dvojče oceánu, s cílem umožnit výzkumným pracovníkům rozvíjet vědu, průmyslovým podnikům vyvíjet přesné aplikace a veřejným orgánům přijímat informovaná rozhodnutí o veřejné politice. Komise spouští dva nové veřejné stěžejní projekty: „CitiVerse“, imerzivní městské prostředí, které lze využít pro plánování a řízení měst; a evropské virtuální lidské dvojče, které bude kopírovat lidské tělo pro podporu klinického rozhodování a osobní léčby.
- Utváření globálních norem pro otevřené a interoperabilní virtuální světy a Web 4.0, aby jim nedominovalo pouze několik velkých aktérů. Komise bude spolupracovat se zúčastněnými stranami v oblasti správy internetu po celém světě a bude prosazovat normy Web 4.0 v souladu s vizí a hodnotami EU.
Souvislosti
Strategie vychází z práce Evropské komise v oblasti virtuálních světů a z konzultací s občany, akademickou obcí a podniky. Komise v období od února do dubna 2023 uspořádala Evropskou panelovou diskusi občanů k tématu virtuálních světů a vyzvala 150 náhodně vybraných občanů, aby formulovali doporučení ohledně vize, zásad a opatření, která zajistí, že virtuální světy v EU budou spravedlivé a vhodné pro lidi. Z jejich 23 doporučení vyplynula konkrétní opatření obsažená ve strategii pro Web 4.0 a virtuální světy. Evropská komise 14. září 2022 zahájila průmyslovou koalici pro virtuální a rozšířenou realitu, která sdružuje průmysl a tvůrce politik.
Nová zpráva, kterou zveřejnilo Společné výzkumné středisko, navíc poskytuje přehled příležitostí, které mohou virtuální světy nové generace přinést v různých odvětvích, jako jsou mimo jiné vzdělávání, výroba, zdravotnictví a veřejné služby.
Další informace
Otázky a odpovědi: iniciativa EU v oblasti Webu 4.0 a virtuálních světů
Informační přehled o Webu 4.0 a virtuálních světech
Infopřehled: Jak rozvíjet žádoucí a spravedlivé virtuální světy? Pohled občanů
Sdělení: iniciativa EU v oblasti Webu 4.0 a virtuálních světů
Zpráva občanů z evropské panelové diskuse občanů k tématu virtuálních světů
Poslední zprávy z rubriky Nové technologie:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Svět - státy světa a jejich ekonomika
- Zprávy Kurzy.cz - ekonomika, akcie, koruna, euro, dolar, zprávy ze světa.
- Akcie ve světě - hodnoty indexů
- Akcie ve světě
- Akcie ve světě - grafy indexů
- Kalkulačka online 2021 i 2020 - čistá mzda, hypotéky a další kalkulačky
- Ověření DIČ v EU - ověřování DIČ v systému VIES
- Na cestě k další technologické transformaci: Komise představuje strategii EU pro vedoucí postavení v oblasti Webu 4.0 a virtuálních světů
- Iniciativa EU v oblasti Webu 4.0 a virtuálních světů náskok v další technologické transformaci - Otázky a odpovědi
- Stav Unie: Komise navrhla Cestu k digitální dekádě, aby se dosáhlo digitální transformace EU do roku 2030
- Evropská komise navrhuje akt o čipech, chce posílit vedoucí postavení Evropy v oblasti technologií
- Karlovarský kraj, uhelná transformace a 20 let v EU – vedoucí Zastoupení Evropské komise na oficiální návštěvě kraje
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?