army.cz (MO ČR)
Armáda  |  25.05.2023 10:16:07

CV90 - otázky a odpovědi

CV90 - otázky a odpovědiDalší fotografie Další fotografie

Jak bude do zakázky na pořízení BVP zapojen český obranný průmysl?

  • Švédové se ve smlouvě zavázali, že zapojení českého obranného průmyslu dosáhne alespoň 40 % z hodnoty kontraktu. Švédská strana však počítá s tím, že zapojení českých firem do zakázky bude dokonce významně přesahovat garantovaných 40 %.
  • Dále počítáme s tím, že český obranný průmysl převezme následně i zajištění péče o pozáruční servis vozidel, tak aby v souladu se strategickými dokumenty byla v nejvyšší možné míře zajištěna bezpečnost dodávek (soběstačnost českého obranného průmyslu pro případ krize).
Jaké firmy se zakázce budou podílet?
  • Konkrétní podobu průmyslové spolupráce má na starosti společnost BAE Systems, která je coby výrobce vozidel integrátorem zapojení českého obranného průmyslu do zakázky.
  • S pěti hlavními dodavateli z řad českého průmyslu (státní podnik VOP CZ, Excalibur Army, VR Group, Ray Service a Meopta – optika) má již výrobce uzavřenou smlouvu. S ostatními subjekty českého obranného průmyslu bude mít výrobce uzavřenu smlouvu do konce roku. Celkem bude českých podniků zapojených do zakázky kolem třiceti.
  • Smlouva obsahuje také jasný mechanismus pravidelné kontroly zapojení českého průmyslu a rovněž penále pro případ, že by výrobce vozidel neplnil předepsané povinnosti, například právě ve vztahu k míře zapojení českého obranného průmyslu do zakázky.
  • Vozidlo CV90 kombinuje nejmodernější techniku v podobě různých senzorů, komunikačních prostředků a dalšího špičkového vybavení s léty ověřenými technologiemi odolného pancéřování, konstrukce celého vozidla atd.
  • Proto je možné do tohoto projektu zapojit široké spektrum českých firem včetně státních podniků, které mají v segmentu vojenské pozemní techniky dlouholeté zkušenosti. Podniky se tak dostanou nejen k finančně zajímavým zakázkám, ale hlavně získají know-how, cenné zkušenosti, zapojí se do mezinárodního dodavatelského řetězce pro toto špičkové vozidlo a předně se budou podílet na zajištění co nejvyšší míry autonomie ČR na zahraničním dodavateli pro krizové stavy.
Jaké budou jejich podíly?
  • Integrátorem zapojení českého obranného průmyslu do veřejné zakázky na pořízení BVP je výrobce vozidel, společnost BAE Systems. Ministerstvo obrany konkrétní podíly subjektů českého obranného průmyslu nestanovuje, ty jsou závislé na konkrétních jednáních mezi švédskou stranou a jednotlivými podniky obranného průmyslu. Jen samotný dodavatel má dostatečné znalosti o technologiích, postupech a materiálech pro výrobu svého produktu, domácí podniky také samostatně nejlépe dokáží vyhodnotit, zda dané projekty technologicky i kapacitně zvládnou.
Započítávají se do podílu českého průmyslu transakce pro státní podniky jinak než pro jiné firmy?
  • Transakce pro státní podniky a soukromé subjekty se započítávají v zásadě stejně. Pravidla pro zapojení českého průmyslu pouze stanoví v některých dílčích případech vyšší zápočet zapojení státního podniku, například v případě, že bude majetek svěřený podniku investicemi zhodnocen.
  • Logicky je v tomto ohledu započítání podílu v některých případech o něco vyšší, protože státní podnik nemá vlastní majetek, ale pouze hospodaří se svěřeným majetkem státu. Dochází tedy vlastně k investičnímu zhodnocení majetku státu ze strany švédského dodavatele.
  • Transakce pro státní podniky jsou v tomto ohledu považovány v některých aspektech více započitatelné, protože jde o státní podniky, které mají v souladu se Strategií vyzbrojování a podpory rozvoje obranného průmyslu v ČR do roku 2030 klíčové postavení z hlediska zajištění bezpečnosti dodávek v rámci životního cyklu vojenského materiálu. Konflikt na Ukrajině totiž ukázal, že mít na svém území podniky s těmito schopnostmi a v podřízenosti státu je naprosto zásadní strategická výhoda, která rozhoduje o schopnosti obrany vlastního území. Co přesně bude na zakázce dělat státní podnik VOP?
  • Podle plánu švédského výrobce vozidel má VOP zejména vyrábět podvozky bojových vozidel a sloužit jako tzv. integrátor vozidla. Z jednotlivých dílů dodaných dalšími dodavateli tedy bude vozidla montovat a ověřovat jejich funkčnost.
  • Zapojení VOP je pro Ministerstvo obrany samozřejmě extrémně důležité z pohledu zajištění tzv. bezpečnosti dodávek. Podle strategických dokumentů, například Strategie vyzbrojování, jsou státní podniky dodavateli nejvyšších úrovní – stát má s ohledem na to, že je jejich zakladatelem jistotu, že v případě krizového stavu podnik poskytne požadované služby či dodávky přednostně státu.
Bude ministerstvo trvat na tom, aby byly smlouvy s českými dodavateli podepsány před nebo zároveň s podpisem hlavní smlouvy o dodávce?
  • Náš dlouhodobý požadavek je, aby společnost BAE Systems měla uzavřené smlouvy s pěti hlavními dodavateli v ČR před podpisem hlavní smlouvy mezi ČR a Švédskem. Tento požadavek švédská strana naplnila a smlouvy s hlavními dodavateli již byly podepsány.
  • Většinu dalších smluv bude mít BAE Systems uzavřeno do konce roku 2023.
  • Společnosti BAE se však dlouhodobě daří požadavky partnerů na zajištění průmyslové spolupráce plnit. Součástí smlouvy je i robustní systém pro pravidelné sledování a vyhodnocování implementace průmyslové spolupráce i pro řešení případných komplikací, které se mohou objevit.
Proč nebyly detaily vyjednávání pravidelně zveřejňovány?
  • V posledních měsících probíhala intenzivní vyjednávání se švédskou stranou na denní bázi. Jednalo se o všech aspektech projektu, mimo jiné i o průmyslové spolupráci. Situace v jednotlivých oblastech jednání se průběžně vyvíjela, nebylo tedy vhodné uveřejňovat informace, které by již následující den či týden nebyly aktuální.
  • Kromě toho ministerstvo nechtělo ani ohrozit svou strategii vyjednávání tím, že by svou pozici uveřejňovalo či jakkoli veřejně komunikovalo.
  • Technické aspekty projektu odhalující dodavatelský řetězec kritické zbraňové platformy AČR pak považujeme za citlivou informaci, jejíž vyzrazení může být nevýhodné pro zájmy České republiky; proto jsme citlivé informace o projektu průběžně nezveřejňovali.
O co se opírá nezveřejňování informací o průmyslové spolupráci?
  • Že vyjednávání takto citlivých smluv probíhá v utajovaném režimu, je zcela běžné. Řada věcí podléhá obchodnímu tajemství a jiné jsou zase utajovanou skutečností podle příslušných zákonů (tj. zákona 412/2005 sb.). Předčasné zveřejnění by mohlo ohrozit nejen výsledek vyjednávání, ale také bezpečnost ČR.
Byla v nabídce dodržena nabídková cena 51,6 miliard ?
  • Ministerstvo se na základě vyjednávání a požadavků Armády ČR rozhodlo přesunout původně uvažovanou opci na pořízení dalších 36 vozidel do samotné kupní smlouvy (tedy „využít opci již v rámci kupní smlouvy“). Rámec původně poptávaných 210 vozidel byl tedy o tuto opci navýšen, a jednání se vedla o pořízení 246 vozidel.
  • Z těchto důvodů (nárůstu počtu poptávaných vozidel) je samozřejmě cena vyšší než oněch avizovaných 51,6 mld. vč. DPH a představuje částku 59,7 mld. včetně DPH (zhruba 49,3 mld. bez DPH). V přepočtu na jednotkovou cenu vozidla však cena dodržena byla, respektive je nyní pro ministerstvo dokonce výhodnější.
  • Při přepočtu na kusovou cenu vozidla je zřejmé, že tento postup přinesl velké úspory. Při původním počtu vozidel vycházela jednotková cena na 245,7 milionu korun včetně DPH za kus, zatímco s využitím opce vychází kusová cena na 242,7 milionu včetně DPH.
  • Tato částka je výsledkem práce českého vyjednávacího týmu, který dojednal kromě jiného to, že Švédové souhlasili s tím, že nezapočítají inflaci za rok 2022. Tím bylo dosaženo úspory dalších 5,4 %.
Byl dodržen požadavek, že smlouva na dodávku BVP bude uzavřena se Švédským královstvím?
  • Budou uzavřeny celkem dva smluvní vztahy. Půjde o dvoustrannou mezivládní smlouvu mezi Českou republikou a Švédským královstvím zastoupeným agenturou FMV, která upravuje aspekty civilní i vojenské spolupráce ve vztahu k pořizovaným bojovým vozidlům pěchoty, a zajišťuje pro Českou republiku hlubokou spolupráci se Švédskem na desítky budoucích let.
  • Dále bude uzavřena trojstranná dohoda mezi Ministerstvem obrany ČR, švédskou vládní vyzbrojovací agenturou FMV a společností BAE Systems Hägglunds AB coby výrobcem vozidel. Předmětem této smlouvy bude samotné pořízení vozidel CV90. Tento postup byl opakovaně komunikován a nic se na něm nemění.
Obsahuje nabídka všechno požadované vybavení vozidla?
  • Ano, nabídka švédské strany zcela splňuje požadavky Armády České republiky.
  • V průběhu vyjednávání samozřejmě došlo k některým dílčím úpravám původní specifikace, například v návaznosti na vývoj v oblasti IT a komunikačních technologií, nebo v návaznosti na aktualizaci požadavků armády v souvislosti s poznatky z probíhajících konfliktů. Můžeme však jednoznačně potvrdit, že ve všech hlavních aspektech dostane armáda vozidla, která budou naprosto splňovat požadavky na schopnosti a budou vyhovovat i požadavkům NATO Capability Targets.
  • Došlo například ke snížení počtu pořizovaných maskovacích sítí, neboť původně mělo být každé vozidlo vybaveno maskovací sítí do lesa, do sněhu a do pouště. Je však prakticky vyloučené, aby všechna vozidla naráz potřebovala všechny tři typy maskovací sítě, a proto došlo ke snížení počtu pořizovaných sítí ze tří na jednu.
  • Stejně tak se snižoval počet pořizovaných rušiček proti nástražným výbušným zařízením. Všechna vozidla budou vybavena přípravou na nasazení rušiček, a těmi budou následně vozidla osazována podle toho, jaké budou plnit úkoly a kde budou nasazena. Dodrží Švédsko původně požadovaný termín dodávek BVP?
  • Situace v dodavatelském řetězci se především v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině podstatně změnila. Mnoho států urychluje své vyzbrojovací programy či poptává dodávky komplexních zbraňových systémů.
  • K posunům dodávek tedy částečně došlo. Armáda nicméně i tak první kusy BVP dostane již v roce 2026.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688