Čeští a norští vědci zkoumají možnosti využití vodíku na českých železnicích - projekt by podpořen částkou 545598 EUR z Fondů EHP/Norska a Technologické agentury ČR v rámci Programu KAPPA
Projekt s názvem Regiohyt (Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích) si klade za cíl lokalizovat železniční tratě v Česku, kde by bylo z hlediska technického, ekonomického a environmentálního vhodné provozovat vlaky na vodíkový pohon. S ohledem na cíle Green Deal nebude v budoucnosti možné obsluhovat neelektrifikované tratě pomocí dieselové trakce tak, jak je tomu nyní. Elektrifikace železniční sítě přináší nutnost nákladných investic. Bateriové vlaky mají v současnosti značně omezený dojezd daný kapacitou a hmotností baterie. Vlaky s pohonem vodíkovými palivovými články sice vyžadují investice do infrastruktury, ovšem ne tak vysoké jako v případě liniové elektrifikace. Oproti bateriovým vozům pak vodíkové vlaky disponují násobně vyšším dojezdem i rychlejším doplňováním paliva. Pro jednotlivé tratě a oblasti je nicméně nutné identifikovat vhodné řešení pomocí technicko-ekonomických analýz.
Českým výzkumníkům se v rámci projektu podařilo navázat velmi cennou spolupráci s norskou organizací SINTEF, která je jednou z největších nezávislých výzkumných institucí v Evropě (2200 zaměstnanců z 80 zemí). Právě SINTEF disponuje simulačními modely pro výpočet energetických potřeb vlaků s různými způsoby pohonu. V současné době probíhá v rámci projektu analýza profilů vybraných neelektrifikovaných tratí v Česku a porovnání provozu vodíkových, bateriových a dieselových souprav. První analýzy se zaměřují na Ústecký a Liberecký kraj, kde je vysoký podíl neelektrifikovaných tratí. Pro vybrané linky vychází zavedení vodíku jako ekonomicky relevantní varianta. V současné době probíhá analýza dalších linek napříč celým Českem. Jiná část projektu se pak aktuálně věnuje dostupnosti ekologických zdrojů vodíku v závislosti na lokalitě zamýšlených plnících stanic a výpočtu emisní stopy pro porovnávané způsoby pohonu.
Projekt RegioHyt byl zahájen v roce 2021 a ukončení je plánováno na jaře 2024. Mimo provedení zmíněných analýz si klade za cíl zvýšení informovanosti odborné i laické veřejnosti o bezemisní dopravě, vodíkových technologiích a jejich výhodách i úskalích. Podle místopředsedy České vodíkové technologické platformy, docenta Martina Paidara, „vodíkové vlaky jako stabilní odběratel velkého množství vodíku mohou zásadním způsobem přispět k rozvoji vodíkového hospodářství v Česku i k dekarbonizaci železniční dopravy.“
Na konci dubna se zástupci českých i norských institucí účastnících se projektu setkali v v norském Lillestromu. Uspořádali otevřený „Workshop on hydrogen and zero-emission trains“, v jehož průběhu vyhodnotili a prezentovali dosavadní výsledky své spolupráce. Workshopu se kromě organizací participujících na projektu zúčastnili i zástupci firmy Ballard, jež je jedním z největších dodavatelů vodíkových palivových článků na světě, dále pak společnost Maintech, která se zaměřuje na produkci bezemisního vodíku v Norsku. Cílem workshopu bylo také zvýšit povědomí o možnostech využití vodíku v bezemisní železniční dopravě a iniciovat diskuzi mezi výzkumnými, státními a soukromými institucemi. Během akce byly dále prezentovány odlišné podmínky produkce vodíku v Norsku a Česku, stejně tak i porovnání profilu a charakteru železniční sítě v obou zemích.
Příští workshop proběhne letos na podzim v Česku a kromě výzkumníků tentokrát zahrne také zástupce krajských samospráv a vlakových dopravců. Výsledkem projektu pak bude studie proveditelnosti vycházející z technicko-ekonomických analýz provedených v SINTEF na základě místních dat zpracovaných českou částí konsorcia. Hlavním závěrem studie bude doporučení vhodného konkrétního nasazení regionálních vodíkových vlakových souprav společně s jejich potřebnou infrastrukturou.
Projekt „Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích“ byl podpořen celkovou částkou 545598 EUR z Fondů EHP/Norska a Technologické agentury ČR v rámci Programu KAPPA.
Autoři:Lukáš Polák, ÚJV Řež
Ondřej Fiala, zástupce velvyslance, zastupitelský úřad ČR v Oslo
Vodíkový vlak na české železnici
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Koruna, Norská koruna NOK, kurzy měn
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- AED, SAE dirham - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory