Ve Finsku je vzdělání zrcadlem společnosti
Finská pedagožka a řešitelka mnoha mezinárodních rozvojových projektů, zejména se zaměřením na podporu vzdělávání v Nepálu, Maija Mäkinen pracovala celý duben v rámci společného projektu na Pedagogické fakultě MU.
Maija Mäkinen působí na jedné z nejlepších vysokých škol ve Finsku - JAMK University of Applied Sciences v Jyväskylä. Škola připravuje budoucí učitele středních odborných škol a speciální pedagogy. Stejné oblasti se nyní věnovala i v týmu odborníků Institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání na pedagogické fakultě. České spolupracovnice a spolupracovníky i Brno v rozhovoru pro Magazín M pochválila: Brno je moc krásné, lidé přátelští. Ale především mě baví spolupracovat s kolegy na Masarykově univerzitě.
Čím se ve svém profesním životě zabýváte?
Už od roku 2000 pracuji na JAMK University of Applied Sciences a nyní na jaře jdu do důchodu. Mým oborem je vzdělávání učitelů v oblasti speciálních potřeb a inkluze, včetně předškolního a dalšího vzdělávání, výzkumu a domácích a mezinárodních projektů.
S kým a na jakém tématu spolupracujete na pedagogické fakultě?
Mezinárodní spolupráce často začíná osobními kontakty. Mým prvním kontaktem s vaší univerzitou se stala Zita Nováková, která navštívila Finsko kvůli doktorandskému studiu na začátku roku 2000. Studentské výměny ve Finsku absolvovali také Helena Vaďurová a Karel Pančocha. I Věra Voitová, která dlouhodobě velmi aktivně rozvíjí program Erasmus Student and Teacer Exchange. Masarykovu univerzitu jsem pak také několikrát navštívila se svými studenty učitelství. Výměna studentů a učitelů v rámci programu Erasmus probíhá již dlouhou dobu. Společně jsme během let vyvinuli a realizovali některé online kurzy inkluzivního vzdělávání, případně online přednášky pro studenty obou univerzit. Velmi aktivně jsme se také zapojovali do mezinárodních projektů. Spolupráce a její začátky jsou prostě o setkávání s lidmi, rozhovorech a připravenosti být otevření možnostem.
Co si myslíte o systému vzdělávání v České republice?
O českém školství toho moc říct nemohu, ale zdá se mi, že je podobné systémům v jiných evropských zemích. Co jsem v České republice vypozorovala, je fakt, že učitelé jsou velmi oddaní své práci. Jsou velmi komunikativní a nadšení pro výuku i žáky.
Pokud jde o můj obor inkluzivní vzdělávání, trend je stejný: všichni v Evropě jsme s ním teprve na začátku. Často je chápáno jako záležitost umístění žáků, ale vyžaduje mnohem více opatření, pokud jde o legislativu, strukturu školy, vzdělávání učitelů, roli učitelů nebo pomocný personál. Například nesoulad v inkluzivním vzdělávání způsobuje, že všechny žáky se speciálními potřebami nelze zařadit do stejné kategorie - těžká mentální postižení potřebují ve školách jiná opatření, než potřebují žáci, kteří mají problémy s pozorností. Spolupráce v rámci univerzit a dalších odborníků v mezinárodním kontextu zvyšuje porozumění v oblasti inkluzivního vzdělávání i počet potřebných reakcí. Proto je tato spolupráce velmi cenná a přínosná pro obě univerzity.
Můžete české školství porovnat v kvalitě s finským systémem?
O kvalitě finského školství se hodně diskutuje. Rozdíl Finska a dalších skandinávských zemí ve srovnání s jinými evropskými zeměmi spočívá v tom, že vzdělání je zrcadlem společnosti. My ve Skandinávii jsme spíše neformální. Vztah mezi žákem a učitelem je nekomplikovaný, hierarchie zde není primárním cílem. Žáci vnímají svého učitele spíše jako podporovatele. Soukromých škol moc nemáme, výjimkou jsou školy s konkrétní pedagogikou, jako je waldorfská pedagogika. Školy jsou většinou veřejné, mezi různými ekonomickými třídami nejsou velké rozdíly, všechny děti chodí do stejné školy.
Jednou z vlastností Finska je ale silná individualizace. Každé dítě dostává v mateřských školách svůj individuální vzdělávací plán, který je zpracován a prodiskutován s rodiči, stejně tak při dalších stupních vzdělávání. I ve vysokoškolském vzdělávání si každý student plánuje svůj individuální vzdělávací plán. Ti, kteří mají speciální potřeby ve školách, dostávají individuálnější plány. Podpora pro ně v základním vzdělávání je také poskytována ve třech stupních.
Má Finsko dostatek kvalitních pedagogů?
Nemá. Potýkáme se s nedostatkem učitelů. Chybí nám ale také zdravotní sestry a další zdravotnický personál. A zejména v péči o seniory u nás pracuje mnoho zahraničních sester. Ve Finsku se hledají i IT odborníci. Prostě populace stárne a porodnost v posledních letech klesá.
Věnujete se podpoře vzdělávání v rozvojových zemích, konkrétně v Nepálu. Jak jste se k tomuto projektu dostala? Čím je vám blízké toto téma?
Mezinárodní projekty s rozvojovými zeměmi jsou v zásadě podobné jako jiné projekty, jen je podle mého názoru nutné vzít v úvahu některé okolnosti. Nejsme to my v Evropě, kdo přináší naše vědomosti a odborné znalosti do rozvojových zemí. Spíše je vyvíjíme společně s partnery z těchto zemí. Pokud přijmeme tuto pracovní kulturu v mezinárodních projektech u rozvojových zemí, kde jsme si rovni, kde pracujeme S NIMI, ne PRO NĚ, dosáhneme něčeho důležitého. To je přístup, který jsem vždy uplatňovala ve všech svých projektech. A tato mise mě přivedla k práci s rozvojovými zeměmi. Celkově bychom mohli použít motto: Všichni jsme si podobní, žijeme v různých kontextech. Mezinárodní práce, výměna studentů, spolupráce učitelů mezi zeměmi, projekty. Vše je mírová práce.
V Brně jste strávila měsíc. Co jste u nás zažila, co se vám líbí?
Brno je moc krásné město. Žijete v centru dějin, to mě fascinuje, stejně tak jako staré kostely, hrady. Ráda navštěvuji koncerty a divadlo. Ale především mě baví spolupracovat s kolegy na Masarykově univerzitě.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz