Letošní
rok odstartoval silnou poptávkou po ojetých vozech. Od poloviny ledna do poloviny února registrovali prodejci vysoký zájem o ojetá
auta, který v druhé polovině února však začal pomalu opadat. Poptávka po
autech z druhé ruky pak začala opět oživovat až během dubna. V letošním
roce se kupující zajímají nejvíce o
auta v hodnotě od 150 000
Kč do 200 000
Kč.
Auta v této cenové kategorii se však častěji prodávají i mezi lidmi napřímo a
koupě takového vozu je velice riziková, neboť důvěřiví kupující v těchto případech často neprověřují historii vozu a jeho technický stav. Kvůli nedostatku nových
aut byl vysoký zájem i o mladé a zánovní ojetiny.
Cena za ojetá
auta se letos během prvních třech měsíců zvýšila meziročně o 10 % (přesně 9,95 %). Tempo
zdražování se tedy snížilo, přesto se ale průměrná cena za ojeté
auto meziročně navýšila z 272 000
Kč na 299 000
Kč, tedy o 17 000
Kč výše. Za nárůstem stálo především
zdražování levnějších či průměrně drahých
aut, tedy těch, o která byl největší zájem.
Stáří prodávaných
aut meziročně kleslo o půl
roku na rovných 9
let. Příčinou byl vyšší podíl tuzemských ojetin, jejichž věk činil v průměru 7,2
roku, zatímco
průměrný věk aut se zahraničním původem byl 10,6
let.
Podíl
aut s českým původem se meziročně zvýšil o pětinu na 48,5 % trhu. Naopak podíl
aut z
Německa klesl z 23 % na 20 %. Meziročně menší podíl zaujímaly také vozy z
Itálie či
Rakouska, ale naopak podíl
aut se
slovenským původem v posledním
roce neustále
roste.
Počet
aut dovezených ze zahraničí v letošním
roce meziročně poklesl o 10,55 % na 39 422 ks. Letošní dovozy navíc podporují zvyšující se stáří vozového parku v
ČR, neboť se zatím dovážela
auta v průměru o třičtvrtě
roku starší než loni ve stejném období. Průměrné stáří nově dovezených ojetých
aut činilo 11,2
roku, přičemž narostl zejména podíl
aut starších 15
let, který
vzrostl o 2,7
procentního bodu na 24,95 %. Je alarmující, že každé čtvrté dovezené
auto je starší 15
let. Průměrné stáří vozového parku v kategorii osobních vozů nadále
roste a v prvním kvartálu už dosáhlo
hranice 16
let. Neustále se zvyšující věk
aut má negativní vliv na bezpečnost provozu na českých
silnicích.
Průměrně měla
auta letos najeto 151 000 km, což je meziročně prakticky beze změny. U prodejců se pak vozy v průměru ohřály 65 dní, což znamená, že se
auta meziročně prodávala o 4 dny rychleji. Prodej vozu s Cebia REPORTem činil v průměru 54 dní, tedy o 11 dní méně.
Podíl
aut po prvním majiteli se snížil o 3
procentní body na 45 %. Nejprodávanějšími modely byly opět
Škoda Octavia a
Škoda Fabia. Na třetím místě se zatím umístila
Škoda Superb, která oproti loňskému
roku vystřídala
Volkswagen Golf. V reakci na vyšší zastoupení českých
aut na trhu navýšily navíc všechny modely značky
Škoda své tržní podíly. Celkově činilo jejich zastoupení mezi nejprodávanějšími vozy 21 %, podíl všech vozů koncernu
Volkswagen v
TOP 10 byl 28 %. V rámci vozů značky
Škoda vzrostl zejména podíl dlouhodobě nejprodávanějších
Octavií (z 8,8 % na 9,5 %) a Superbů (ze 3,1 % na 3,6 %).
Velká část zejména mladších vozů nejprodávanější značky
Škoda se prodává v rámci certifikovaného programu
Škoda Plus, který zaznamenal nejen více prodejů než ve stejném období v loňském
roce, ale i více než v prvním kvartálu
roku 2021, který byl pro ně rekordní. Větší množství zákazníků však sáhlo letos po možnosti financování, u produktu
Škoda Plus Chytře došlo k meziročnímu
růstu dokonce o 25 %. Stále nejoblíbenější věkovou kategorií jsou vozy mezi třemi až pěti
lety stáří, které představují v rámci
Škoda Plus 51 % prodaných vozů, nejprodávanější modely jsou
Fabia,
Octavia a Scala.
Nejvíce se letos prodávala opět
auta s motorem na
naftu (49,9 %). Podíl
aut s benzínovým pohonem činil 46,2 %. Elektro
auta byla mezi ojetými vozy zastoupena z 0,83 %, což v praxi znamenalo, že každé zhruba 120.
auto mělo pohon na
elektřinu. V loňském
roce činil jejich podíl jen 0,48 % trhu.
Každé páté prodávané
auto letos nemělo platnou STK. Z hlediska barev trhu dominovaly opět šedé vozy (21,5 %).
Bílá auta zvýšila svůj podíl ze 17 % na 19,2 %. Podíl černých vozů činil 18,4 %, což znamená, že oproti loňskému
roku bylo na trhu více bílých
aut než černých.
Podíl
aut, která byla inzerovaná jako nehavarovaná, dosáhl 99,35 %.
Nejdůležitější trendy na trhu prodávaných ojetých aut:
˃ Snížilo se průměrné stáří prodávaných vozů o půl
roku na 9
let
˃ Narostl podíl vozů s českým původem o pětinu na 48,5 %
˃ Snížil se počet dovezených osobních ojetých
aut o 10,55 %
˃ Zvýšilo se stáří čerstvě dovezených ojetých
aut ze zahraničí o třičtvrtě
roku na průměrných 11,2
roku, přičemž největší
nárůst byl v kategorii
nad 15
let, kdy již každé 4. dovezené
auto bylo starší právě 15.
let
˃ Zvýšila se průměrná cena o 10 % na 299 000
Kč
˃ Zvyšuje se podíl
aut na elektrický pohon (každé 120. prodávané
auto je na
elektřinu)
˃ Klesá podíl
aut po prvním majiteli
˃ Narostl podíl vozů značky
Škoda
˃ Mírně klesla průměrná doba prodeje z 69 na 65 dní
˃ 99,35 %
aut se prodává jako nehavarované