ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  25.04.2023 15:30:11

Nařízení o digitálních službách: Komise určila první skupinu velmi velkých online platforem a internetových vyhledávačů. Google, Facebook, Twitter, Youtube...

Komise dnes přijala první rozhodnutí o určení podle nařízení o digitálních službách, v nichž určila 17velmi velkých online platforem (v angl. „Very Large Online Platforms“ neboli „VLOPs“) a 2velmi velké internetové vyhledávače (v angl. „Very Large Online Search Engines“ neboli „VLOSEs“), které mají za měsíc běžně nejméně 45 milionů aktivních uživatelů. Jde o tyto subjekty:

Velmi velké online platformy

Velmi velké internetové vyhledávače

Uvedené platformy byly určeny na základě údajů o uživatelích, které měly povinnost zveřejnit do 17. února 2023.

Co bude následovat

Určené společnosti budou nyní muset do čtyř měsíců splnit úplný soubor nových povinností, jež z nařízení o digitálních službách vyplývají. Cílem je posílit postavení a ochranu uživatelů online, včetně nezletilých osob, a to tím, že určené subjekty budou mít povinnost vyhodnocovat svá systémová rizika a následně je zmírňovat. Zároveň budou muset zajistit spolehlivé nástroje pro moderování obsahu. Jedná se o tyto požadavky:

  • Posílení postavení uživatelů:
    • Uživatelé budou mít k dispozici jasné informace o tom, proč se jim určité informace doporučují, a dále budou mít právo neúčastnit se doporučovacích systémů založených na profilování.
    • Uživatelé budou mít možnost snadno nahlásit nezákonný obsah a platformy musí tato oznámení řádně vyřídit.
    • Reklamy nebude možno zobrazovat na základě citlivých údajů o uživateli (např. etnický původ, politické názory nebo sexuální orientace).
    • Platformy musí všechny reklamy označovat a uživatele informovat o tom, kdo daný produkt či službu propaguje.
    • Platformy musí dát uživatelům k dispozici snadno srozumitelné a jasně formulované shrnutí svých smluvních podmínek, a to v jazycích členských zemí EU, v nichž podnikají.
  • Silná ochrana nezletilých osob:
    • Platformy budou muset přepracovat své systémy tak, aby zajišťovaly vysokou úroveň soukromí, bezpečnosti a ochrany nezletilých osob.
    • Cílená reklama založená na profilování dětí již nebude povolena.
    • Daný subjekt musí čtyři měsíce po svém určení poskytnout Komisi zvláštní posouzení rizik, včetně posouzení negativních účinků na duševní zdraví, a nejpozději o rok později ho zveřejnit.
    • V zájmu zmírnění těchto rizik pak platformy budou muset své služby přepracovat, včetně rozhraní, doporučovacích systémů a smluvních podmínek.
  • Pečlivější moderování obsahu, méně dezinformací:
    • Platformy a internetové vyhledávače musí přijmout opatření k řešení rizik spojených s šířením nezákonného obsahu online a s negativními dopady na svobodu projevu a informací.
    • Platformy musí stanovit jasné smluvní podmínky a důsledně a nesvévolně je prosazovat.
    • Platformy musí zavést mechanismus, který uživatelům umožní oznamovat nezákonný obsah, a urychleně na daná oznámení reagovat.
    • Platformy musí analyzovat svá specifická rizika a zavést zmírňující opatření – například řešit šíření dezinformací a neautentické využívání jejich služeb.
  • Větší transparentnost a odpovědnost:
    • Platformy musí zajistit, aby jejich posouzení rizik a dodržování všech povinností vyplývajících z nařízení o digitálních službách bylo předmětem externího nezávislého auditu.
    • Budou mít povinnost zajistit výzkumným pracovníkům přístup k veřejně dostupným údajům. Později bude vytvořen zvláštní mechanismus pro prověřené výzkumné pracovníky.
    • Dále budou muset zveřejnit archiv všech reklam uváděných na jejich rozhraní.
    • Platformy musí zveřejňovat zprávy o transparentnosti týkající se rozhodnutí o moderování obsahu a řízení rizik.

Nejpozději čtyři měsíce poté, co jim bylo oznámeno příslušné rozhodnutí o určení, musí určené platformy a internetové vyhledávače upravit své systémy, zdroje a procesy tak, aby byl zajištěn soulad s danými předpisy, dále musí zřídit nezávislý systém pro zajišťování souladu, provést své první každoroční posouzení rizik a podat o něm zprávu Komisi.

Posouzení rizik

Platformy budou mít povinnost identifikovat, analyzovat a následně zmírňovat širokou škálu systémových rizik – např. způsob šíření nezákonného obsahu a dezinformací v rámci jejich služeb či míru dopadu na svobodu projevu a svobodu sdělovacích prostředků. Stejně tak budou muset posuzovat a zmírňovat konkrétní rizika související s genderově podmíněným násilím na internetu a zajistit ochranu nezletilých osob online, jakož i jejich duševního zdraví. Plány snižování rizik určených platforem a internetových vyhledávačů budou podléhat nezávislému auditu a dohledu ze strany Evropské komise.

Nová architektura dohledu

Nařízení o digitálních službách bude prosazováno prostřednictvím celoevropské architektury dohledu. Orgánem pro dohled nad určenými platformami a internetovými vyhledávači je Komise, která bude úzce spolupracovat s koordinátory digitálních služeb, kteří jsou součástí rámce pro dohled zřízeného na základě nařízení o digitálních službách. Tyto vnitrostátní orgány, které také odpovídají za dohled nad menšími platformami a internetovými vyhledávači, musí členské státy EU zřídit do 17. února 2024. Do téhož data musí zároveň všechny ostatní platformy splnit povinnosti, jež jim z nařízení o digitálních službách vyplývají, a zajistit svým uživatelům ochranu a záruky, které daný akt stanoví.

Za účelem prosazování uvedeného nařízení vynakládá Komise úsilí zaměřené na rozšíření odbornosti prostřednictvím interních a externích multidisciplinárních zdrojů. V tomto kontextu zahájila Komise nedávno činnost Evropského střediska pro algoritmickou transparentnost (ECAT). Jeho úkolem je pomáhat při posuzování toho, zda je fungování algoritmických systémů v souladu s povinnostmi v oblasti řízení rizik. Komise rovněž zřizuje digitální ekosystém prosazování práva, který spojuje odborníky ze všech relevantních odvětví.

Zajištění přístupu k údajům pro výzkumné pracovníky

Komise dnes rovněž zveřejnila výzvu k předložení faktických podkladů o ustanoveních nařízení o digitálních službách, jež se týká přístupu výzkumných pracovníků k údajům. Cílem je lépe sledovat činnost poskytovatelů platforem v zájmu boje proti nezákonnému obsahu (např. nezákonné nenávistné projevy), jakož i další společenská rizika (např. šíření dezinformací) a rizika, která mohou ovlivnit duševní zdraví uživatelů. Prověření výzkumní pracovníci budou mít možnost získat přístup k údajům jakékoli velmi velké online platformy nebo velmi velkého internetového vyhledavače, aby mohli provádět výzkum systémových rizik v EU. To znamená, že by mohli analyzovat například rozhodnutí platforem o tom, co uživatelé online vidí a na co reagují, jelikož by měli přístup k dříve nezveřejněným údajům. S ohledem na zpětnou vazbu, kterou Komise obdrží v rámci konzultace, pak předloží akt v přenesené pravomoci, jímž se má vytvořit snadný, praktický a jasný postup pro přístup k údajům a který bude zároveň obsahovat odpovídající záruky proti zneužití. Uvedená konzultace potrvá do 25. května.

Souvislosti

Dne 15. prosince 2020 předložila Komise návrh aktu o digitálních službách spolu s návrhem aktu o digitálních trzích, jež představují komplexní rámec pro zajištění bezpečnějšího a spravedlivějšího digitálního prostoru pro všechny. V návaznosti na politickou dohodu, které spolunormotvůrci EU dosáhli v dubnu 2022, vstoupilo nařízení o digitálních službách v platnost dne 16. listopadu 2022.

Vztahuje se na všechny digitální služby, které propojují spotřebitele se zbožím, službami nebo obsahem. Stanoví online platformám nové povinnosti ohledně omezování možných škod a rizik na internetu, zavádí silnou ochranu práv uživatelů online a určuje pro digitální platformy jedinečný nový rámec transparentnosti a odpovědnosti. Nové předpisy jsou navrženy tak, aby představovaly jednotný soubor unijních pravidel, který poskytne lepší ochranu uživatelům a právní jistotu podnikům na celém jednotném trhu. Nařízení o digitálních službách je prvním souborem regulačních nástrojů pro zprostředkovatele obsahu online na světě, a představuje tak nový standard v mezinárodním měřítku.

Další informace

Znění nařízení o digitálních službách v Úředním věstníku EU

Nařízení o digitálních službách – časté otázky

Informační stránka o nařízení o digitálních službách

Balíček nařízení o digitálních službách

Otázky a odpovědi týkající se výpočtu uživatelských čísel

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na facebooku






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688