Srovnávací přehled z roku 2022 ukazuje, že v roce 2021 zůstala úroveň státní podpory na řešení hospodářských dopadů pandemie vysoká - Státní podpora
Každoroční srovnávací přehled státních podpor poskytuje komplexní přehled výdajů EU v oblasti státní podpory na základě zpráv poskytnutých členskými státy. Evropská komise dnes zveřejnila srovnávací přehled státní podpory z roku 2022, který se týká výdajů na státní podporu v roce 2021. Tento přehled z roku 2022 ukazuje, že politika státní podpory významně přispívá k tomu, aby členské státy mohly i nadále podporovat podniky v obtížné hospodářské situaci způsobené koronavirovou pandemií, přičemž zachovává rovné podmínky na jednotném trhu.
V roce 2021 vynaložily členské státy na opatření státní podpory pro všechny cíle s výjimkou podpory pro železnice a služby obecného hospodářského zájmu přibližně 335 miliard EUR. Výsledky ukazují, že zhruba 57 % této podpory (tj. přibližně 191 miliard EUR) pomohlo podnikům, které vážně postihla koronavirová pandemie, aby zůstaly životaschopné.
Srovnávací přehled státní podpory z roku 2022 zejména ukazuje, že pokud jde o výdaje na podporu v roce 2021:
- Členské státy vynaložily 334,54 miliardy EUR, tj. přibližně 2,3 % jejich celkového HDP v roce 2021, na státní podporu určenou na všechny cíle, s výjimkou podpory pro železnice a služby obecného hospodářského zájmu. Celkové výdaje na opatření týkající se hospodářských dopadů koronavirové pandemie dosáhly 190,65 miliardy EUR (přibližně 57 % celkových výdajů na státní podporu), zatímco veřejná podpora na další opatření nesouvisející s koronavirovou pandemií dosáhla 143,89 miliardy EUR (přibližně 43 % celkových výdajů).
- Ve srovnání s rokem 2020 výdaje členských států na státní podporu v roce 2021 po úpravě o inflaci klesly o –1,9 % (tj. 6,17 miliardy EUR). Konkrétně výdaje související s krizí COVID-19 vzrostly o 4,7 % ve stálých cenách (tj. 8,6 miliardy EUR) a podpora dalších opatření poklesla o 1,7 % (2,43 miliardy EUR).
- Pokud jde o výdaje na státní podporu v souvislosti s koronavirovou pandemií, Malta a Řecko jsou členské státy s největším podílem výdajů na státní podporu v souvislosti s onemocněním COVID-19 v poměru k jejich národnímu HDP za rok 2021 (2,48 %, resp. 2,46 %). Za nimi následuje Rakousko (2,1 %), Slovinsko (2 %), Lotyšsko a Slovensko (oba státy přibližně 1,9 % jejich HDP) a Německo (1,8 %). Švédsko (0,21 %) a Belgie (0,22 %) jsou členské státy, které vynaložily v relativním vyjádření nejméně a za nimi následují Estonsko a Irsko (0,4 %).
- Pokud jde o výdaje na státní podporu určenou pro cíle nesouvisející s koronavirovou krizí:
- 27 členských států EU vynaložilo na státní podporu na další opatření nesouvisející s koronavirovou pandemií 143,89 miliardy eur, což odpovídá 0,99 % HDP EU-27 a 43 % celkových výdajů v roce 2021. Ve srovnání s rokem 2020 to představuje pokles, zatímco průměrná roční změna zaznamenaná v období 2015–2020 byla vždy kladná. To naznačuje, že v roce 2021 členské státy v důsledku pokračování krize COVID-19 a následné potřeby prodloužit poskytování opatření podpory v souvislosti s koronavirovou pandemií mírně snížily svou výdajovou kapacitu na cíle nesouvisející s krizí.
- Stejně jako v předchozích letech jsou i v roce 2021 ochrana životního prostředí a úspory energie politickými cíli (nesouvisejícími s krizí), na něž členské státy vynaložily zdaleka nejvíce (69 miliard EUR). Výzkum a vývoj, včetně inovací, se staly druhým cílem, na který členské státy vynaložily nejvíce (18,77 miliardy EUR, což oproti roku 2020 představuje nárůst o 6,48 miliardy EUR). Dalším v pořadí byl regionální rozvoj (14,21 miliardy EUR).
- V souladu s tímto pokračujícím trendem členské státy stále více využívají obecné nařízení o blokových výjimkách, které poskytuje prostor pro provádění určitých opatření s omezeným dopadem na vnitřní trh bez předchozího schválení Komisí, jakož i další odvětvové blokové výjimky (tj. nařízení o blokových výjimkách v zemědělství a nařízení o blokových výjimkách v odvětví rybolovu). V roce 2021 členské státy zavedly 2 365 nových opatření obecného nařízení o blokových výjimkách, 296 nových opatření nařízení o blokových výjimkách v zemědělství a 29 nových opatření nařízení o blokových výjimkách v odvětví rybolovu, což celkově odpovídá 83 % všech nových opatření státní podpory. S výjimkou opatření souvisejících s krizí COVID-19, nařízením o blokových výjimkách v zemědělství a nařízení o blokových výjimkách v odvětví rybolovu představují nová opatření obecného nařízení o blokových výjimkách 93 % celkových nových opatření nesouvisejících s krizí. Kromě toho výdaje v rámci opatření obecného nařízení o blokových výjimkách v roce 2021 ve srovnání s předchozím rokem vzrostly (+10 %, + 5,8 miliard EUR v reálných cenách), což představuje vyšší nárůst než v předchozích dvou letech (+6 % v roce 2020 a +8 % v roce 2019) na rozdíl od obecné snížené výdajové kapacity pro cíle nesouvisející s krizí.
Souvislosti
Dne 19. března 2020 byl přijat dočasný rámec státní podpory, který členským státům umožňuje využít plnou flexibilitu stanovenou v pravidlech státní podpory, a během rozšíření onemocnění koronavirem tak podpořit ekonomiku. Tento dočasný rámec byl několikrát pozměněn: 3.dubna, 8. května, 29. června a 13. října 2020 a 28. ledna a 18. listopadu 2021. Jak bylo oznámeno v květnu 2022, dočasný rámec pro COVID-19 nebyl prodloužen (kromě několika výjimek) nad stanovený termín skončení platnosti 30. června 2022.
Dočasný rámec pro COVID-19 doplnil řadu možností, které mají členské státy k dispozici – např. opatření na odškodnění podniků za škody, které jim byly přímo způsobeny mimořádnými okolnostmi, nebo opatření na pomoc podnikům, jež se potýkají s nedostatkem likvidity a potřebují naléhavou nouzovou pomoc.
Dne 23. března 2022 přijala Komise rovněž dočasný krizový rámec pro státní podporu, aby mohly členské státy využít flexibilitu stanovenou v pravidlech státní podpory a podpořit tak hospodářství v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu. Dočasný krizový rámec byl změněn 20. července a 28. října 2022, aby doplnil balíček opatření týkajících se připravenosti na zimu, a v souladu s plánem REPowerEU, jakož i s nařízením o intervenci v mimořádné situaci s cílem řešit vysoké ceny energie (nařízení (EU) 2022/1854) a návrhem nového nařízení o mimořádné situaci předloženým Komisí s cílem řešit vysoké ceny plynu v EU a zajistit bezpečnost dodávek během této zimy.
Dne 9. března 2023 přijala Evropská komise nový dočasný krizový a transformační rámec, který má v souladu s průmyslovým plánem Zelené dohody podnítit opatření podpory v odvětvích, jež jsou klíčová pro přechod na hospodářství s nulovými čistými emisemi. Nový rámec mění a z části prodlužuje dočasný krizový rámec, který byl přijat dne 23. března 2022, aby členským státům umožnil využít flexibilitu stanovenou v pravidlech státní podpory a v kontextu války Ruska proti Ukrajině tak podpořit ekonomiku. Spolu se změnou obecného nařízení o blokových výjimkách, kterou Komise v tentýž den schválila, pomůže dočasný krizový a transformační rámec urychlit investice a financování, pokud je o výrobu čistých technologií v Evropě. Pomůže také členským státům uskutečňovat konkrétní projekty, které jsou zařazeny do jejich vnitrostátních plánů oživení a spadají do jejich oblasti působnosti.
Od května 2012 Komise navíc provádí ambiciózní program reforem státní podpory („modernizace státní podpory“) se třemi úzce souvisejícími cíli: i) podporovat růst na posíleném, dynamickém a konkurenčním vnitřním trhu; ii) zacílit prosazování předpisů na případy s největším dopadem na vnitřní trh a iii) racionalizovat pravidla a urychlit rozhodování.
Modernizace státní podpory umožnila členským státům rychle realizovat státní podporu, která podporuje investice, hospodářský růst a tvorbu pracovních míst, a Komise tak může svou kontrolu státní podpory zaměřit na případy, které mohou nejvíce narušit hospodářskou soutěž.
Dne 7. ledna 2019 zahájila Komise v souladu s pokyny Komise pro zlepšování právní úpravy hodnocení pravidel, která byla přijata v rámci modernizace státní podpory, mimo jiné včetně Pokynů pro státní podporu v oblasti životního prostředí a energetiky a sdělení o významných projektech společného evropského zájmu. Hodnocení mělo podobu „kontroly účelnosti“. Cílem bylo poskytnout základ pro rozhodnutí o tom, zda stávající pravidla dále prodloužit nebo případně aktualizovat.
Výsledky hodnocení jsou shrnuty v pracovním dokumentu útvarů Komise. Milníky kontroly účelnosti jsou uvedeny na portálu pro zlepšování právní úpravy. Všechna příslušná pravidla státní podpory, včetně již pozměněných pravidel, jsou k dispozici zde.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?