Riziková místa, kde by měli mladí řidiči sundat nohu z plynu
Portál nehod se ve své analýze podíval na data nehod mladých řidičů v jednotlivých regionech České republiky z důvodu rychlé jízdy. Mladí řidiči by totiž měli být za volantem opatrnější. Vinou jejich malé vyježděnosti, sklonu více riskovat a často i horšímu technickému stavu vozidel jsou totiž rizikovou skupinou. Datoví analytici Portálu nehod identifikovali místa, kde by právě mladí řidiči měli zpomalit – často na nich totiž bourají.
Rychlá jízda nebo nepřiměřená rychlost je dlouhodobě nejčastější příčinou vážných dopravních nehod – tedy těch, které končí smrtí (40 %). A bohužel velmi často nepřizpůsobí rychlost jízdy předpisům, stavu vozovky a dopraví situaci právě mladí řidiči. „Přidat plyn“ je láká více než jejich starší, vyježděné kolegy. Vinou kombinace rychlé jízdy a nezkušenosti však bohužel mají nehody častěji tragické následky a i vyšší škody. Potvrzují to jednoznačně data Portálu nehod.
Analýza Portálu nehod totiž jasně ukázala, že poměr počtu nehod zaviněných rychlou jízdou se mění v jednotlivých věkových kategoriích. „Právě ti nejmladší a nejméně zkušení jezdí nejrychleji a poměr nehod zaviněných z důvodu vysoké rychlosti je u nich zdaleka nejvyšší. Více než třetina nehod (34 %) byla u řidičů nejmladší věkové kategorie 18-24 let způsobena právě z důvodu nedodržení přiměřené rychlosti. Proto je více než na místě apel na mladé za volantem, aby byli opatrnější a obezřetnější,“ říká Jan Chalas ze společnosti Data Friends.
Poměr se snižuje úměrně s tím, jak se postupně zvyšuje věk řidičů. U řidičů ve věku 25-31 let je to už výrazně méně – 25,6 %; v další věkové skupině řidičů 32-38 let je to už „jen“ 21,2 % nehod způsobených vysokou rychlostí. „I z našich dat jasně vyplývá, že přibližně každý pátý majitel vozu ve věku 18 let způsobí dopravní nehodu. U řidičů do 24 let je riziko že způsobí nehodu téměř 2,5krát vyšší než je průměrná nehodovost v ČR,“ dodává Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
Jihočeský kraj: kruhový objezd v Českých Budějovicích na ulici Generála Píky
Nejrizikovějším místem pro mladé řidiče v jihočeském regionu je úsek silnice I. třídy č. 34 v Českých Budějovicích (ulice Generála Píky) těsně před kruhovým objezdem. Rizikové místo najdete ZDE. „Jde o dopravně velmi frekventovaný úsek, kde se potkává doprava ze dvou významných směrů, které vedou do jihočeské metropole. U poloviny dopravních nehod zde byli za volantem právě mladí řidiči a na vině kolizí byla i jejich nepozornost,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod. Z důvodu nepřiměřené rychlosti zde došlo v uplynulých dvou letech ke čtyřem nehodám.
To potvrzuje také Václav Kovář, krajský koordinátor BESIP pro Jihočeský kraj: „Jako hlavní příčina vzniku dopravních nehod je chybná jízda v jízdních pruzích, a to jak na rovném úseku, tak i na kruhovém objezdu, a zřejmě i nedodržení dovolené rychlosti. Ve většině případů hraje roli určitě nepozornost řidičů za současného nedodržování pravidel silničního provozu.“[24795]
Jihomoravský kraj: nájezd z Brna na dálnici D1 u Bedřichovic
Nejrizikovějším místem v jihomoravském regionu pro mladé řidiče je nájezd z Brna na dálnici D1 u Bedřichovic (na 203. kilometru). Rizikové místo najdete na Portálu nehod ZDE. „Na tomto místě se stalo za poslední dva roky 8 nehod mladých řidičů jejichž průměrný věk byl 21 let. Nejčastějším důvodem nehod bylo nepřizpůsobením rychlosti stavu vozovky,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends.
„Protože úsek před zatáčkou je rovný, a navíc z kopce, tak zde řidiči dosahují snadno velké rychlosti a nerespektují dopravní značení. Maximální povolená rychlost před podjezdem mostu je 80km/h. Je zde výstražná dopravní značka upozorňující na zatáčku vlevo. Nedodržení rychlosti vede k chybnému průjezdu. Častou příčinou u mladých řidičů je primárně nezkušenost a nevyježděnost", komentuje rizikový úsek krajský koordinátor BESIP Pavel Čížek. „Zajímavé také je, že většina nehod se stala v podzimních měsících,“ dodal.
Zlínský kraj: zatáčka otrokovické ulice Objízdná
Nejrizikovějším místem ve Zlínském kraji je zatáčka ulice Objízdná v Otrokovicích. Tato ulice „obíhá“ průmyslový areál poblíž otrokovického nádraží. Za poslední dva roky zde řidiči v průměrném věku 24,33 roku způsobili tři dopravní nehody. Příčinou těchto kolizí bylo právě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Rizikové místo najdeteZDE.
„Na vině většiny kolizí v zatáčce otrokovické ulice Objízdná byla nepřiměřená rychlost jízdy. Průměrný věk mladých řidičů, kteří zde bourali, byl pouze dvacet let. Bohužel jedna z těchto nehod skončila i těžkým zraněním,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod. Podobně vidí příčinu nehod i Besip. „Nehody, ke kterým zde dochází, jsou způsobeny tím, že v daném úseku je povolená rychlost 70 km/h. A to jen na krátkém úseku. Většinou jde o nehody, kdy mezi sebou závodí dvě auta, kdo bude rychlejší, zda ten, kdo jede po obchvatu, nebo ten, co jede po Objízdné. Velmi často zde bourají právě mladí řidiči. Možným řešením by bylo snížit rychlost na 50 km/h,“ popisuje situaci krajský koordinátor BESIP pro Zlínský kraj Zdeněk Patík.
Ústecký kraj: křižovatka ulic Žižkova a Fibichova v Ústí nad Labem
Pro mladé řidiče je nejrizikovějším místem v ústeckém regionu Žižkova ulice v Ústí nad Labem. Konkrétně jde o místo u křižovatky Žižkovi ulice a Fibichovi. Rizikové místo najdete na Portálu nehodZDE. „Jde o dobře přehlednou komunikaci a možná právě to svádí k nepřiměřené rychlosti v daném úseku. U většiny dopravních nehod, kde byli za volantem mladí řidiči byla na vině právě nepřiměřená rychlost,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends. „Z důvodu nepřiměřené rychlosti zde došlo v uplynulých dvou letech k pěti nehodám řidičů ve věku do 31. Jejich průměrný věk byl přitom pouze 23 let,“ upřesňuje Jan Chalas.
„Přesto, že je zde maximální povolená rychlost 70 km/h mají někteří řidič pocit, že díky relativně přehledné silnici mohou jet rychleji. To je omyl. A navíc jsou zde i křižovatky,“ vysvětluje krajský koordinátor BESIP pro Ústecký kraj Milan Stehlík. „Za snížené viditelnosti, deště a sněžení je potřeba si uvědomit, že nepřiměřená rychlost, při které se může stát auto neovladatelným, může být i mnohem nižší. Krizové situace je pak opravdu problém zvládnout bez větších následků,“ upřesnil.
Praha: ulice Pod Jankovem v městské části Praha-Koloděje
Nejrizikovějším místem v Praze ulice pro mladé řidiče je Pod Jankovem, která vede podél obory kolodějského zámku. Za poslední dva roky zde mladí řidiči ve věku 18–31 let způsobili 10 nehod. Důvodem bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Rizikové místo najdeteZDE. „Jde se o zatáčku, která rychle jedoucí řidiče pravděpodobně překvapí svou prudkostí, a navíc na vnitřní straně zatáčky je zeď, která brání výhledu za zatáčku. Ve většině karambolů mladých byl ve voze sám řidič bez spolujezdce,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends.
„Vinou opravy místní komunikace se jedná o opravdu nebezpečné místo. Jde o velmi úzkou silnici s ostrým zakončením krajnice, za kterou je odhadem 80 centimetrů hluboký příkop. V zimních měsících zde pravidelně vídáme auto na boku. Při vyhýbání se protijedoucím vozidlům sjedou do krajnice, která pod sněhem není vidět. Opticky je to pro řidiče past. Je zde možné se vyhnout, ale určitě to chce zkušenosti za volantem. Silnice se v těchto místech klikatí a občas je to na milimetry, když vyjede auto v protisměru,“ vysvětluje pražský koordinátor BESIP Oldřich Kassl.
[24850]
Plzeňský kraj: zatáčka na E49 poblíž Nepomuku
Nejrizikovějším místem ve Plzeňském kraji je úsek silnice E49 poblíž Nepomuku u odbočky na Klášter. Rizikové místo najdete ZDE. „Za poslední dva roky se zde stalo pět nehod mladých řidičů ve věku 18-31 let. Hlavní příčinou nehod byla nepřiměřená rychlost. Mírná zatáčka u odbočky na Klášter navazuje na dlouhé rovné úseky – především ze směru od Měcholup. Navíc vozovka z tohoto směru zde mírně klesá. To vše hraje patrně roli, proč mladí jedou vyšší rychlostí, než by to obezřetná jízda vyžadovala,“ říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.
Nejvíce rizikový místa pro mladé řidiče v ostatních krajích
Kraj |
Mapa rizikových míst |
Popis |
Odkaz |
Celkem 5 nehod řidičů ve věku 18-31, průměrný věk 26,6 | |
Odkaz |
Celkem 6 nehod řidičů ve věku 18-31, průměrný věk 24,8 | |
Odkaz |
Celkem 3 nehody řidičů ve věku 18-31, průměrný věk 26 | |
Odkaz |
Celkem 4 nehody řidičů ve věku 18-31, průměrný věk 23,5 | |
Odkaz |
Celkem 3 nehody řidičů ve věku 18-31, průměrný věk 27,3 let | |
Odkaz |
Celkem 3 nehody řidičů ve věku 18-31, průměrný věk 22,6 | |
Odkaz |
Celkem 3 nehody řidičů ve věku 18-31, průměrný věk 27,3 let | |
Odkaz |
Celkem 3 nehody řidičů ve věku 18-31, průměrný věk 23,6 let |
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Více zpráv k tématu Plyn - LNG, CNG, LPG
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?